Γιάγκος Χαραλάμπους F.C.C.A*

[*Eίναι Πρώην: αντιπρόεδρος μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της : (α)  της  UHYAxon – Ορκωτοί Ελεγκτές Α.Ε,  (β)  Α’ αντιπρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και Πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου της Γενικής Τράπεζας και (γ) της KPMG Ελλάδος.
Είναι: Ενεργό μέλος του Συνδέσμου Ορκωτών Λογιστών Αγγλίας (ACCA).
Email: charalambousyiangos@gmail.com

1.01. Γενικά και ειδικά θέματα ελέγχου τραπεζών

Oι τράπεζες, στην παρούσα χρονική στιγμή που διανύουν, έχουν κατακλειστεί απόδιάφορους  αποκαλούμενους «ελέγχους»  που απαιτούνται είτε από νομοθετικές διατάξεις είτε από αποφάσεις Κεντρικών Τραπεζών στον εξασκούμενο από αυτές εποπτικό ρόλοτους.

Στην παραπάνωπολυδιάστατη εικόνα του αποκαλούμενου  όρου «έλεγχος» περιλαμβάνονται  νέες τεχνικές ασκήσεων, δοκιμασιών  και αξιολογήσεων που  εκτελούνταιείτε  από το προσωπικό  των κεντρικών τραπεζών,  είτε από συμβούλους είτε και από τους ίδιους τους ελεγκτές που διενεργούν τον τακτικό ετήσιο ή περιοδικό έλεγχο ενός συγκεκριμένου πιστωτικού ιδρύματος, με ένα σημαντικό κόστος αμοιβών.

Οι εργασίες αυτές, αρκετές φορές στο σύνολο τους, προσδιορίζονται λανθασμένα με τον όρο «έλεγχος» (audit), αντί των ορθών όρων: επισκόπηση (review), διασφάλιση (assurance), αξιολόγηση (evaluation), άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων (Stresstest) κτλ.Ο λανθασμένος προσδιορισμός του οδηγεί τους χρήστες να συμπεραίνουν λανθασμένα τα στοιχεία που τίθενται υπόψη τους.

Ένα μικρό ή μεγάλο πιστωτικό ίδρυμα, πλέον των τακτικών ετήσιων ή περιοδικών οικονομικών καταστάσεων, υποβάλλεται στο να ετοιμάζει διάφορες αναφορές που αριθμούνται περίπουπενήντα(50) σε αριθμό, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι αναφερόμενες στον Πίνακα, στο τέλος του παρόντος άρθρου.

Οι Χρηματοοικονομικές καταστάσεις των συστημικών ή μη συστημικών  τραπεζών στην Ελλάδα, και αυτό ισχύει και σε τράπεζες των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  αποτελούνται κατά μέσο όρο πάνω από 250-300  σελίδες και των συνεταιριστικών τραπεζών από 125-150 σελίδες.

Δηλαδή κάθε χρόνο χρειαζόμαστε ένα μικρό δάσος για να παραχθεί το χαρτί που απαιτείται για την εκτύπωση των καταστάσεων αυτών και σε αναρίθμητες ανθρωποώρες εξειδικευμένων ομάδων στελεχών για να συμμορφωθούν τα πιστωτικά ιδρύματα (τράπεζες) με τις νομοθετικές απαιτήσεις ή εποπτικές γνωστοποιήσεις.

Από το Κέικ των χρηματοοικονομικών καταστάσεων, το  μεγάλο μερίδιο το έχουν οι μεγάλες (4-6)  ελεγκτικές-συμβουλευτικές εταιρείες και ένα μικρό μερίδιο το έχουν τα υπόλοιπα (49) μικρά γραφεία ελεγκτών.

Ως εργαλείο διοίκησης οι πολυσέλιδες αυτές καταστάσεις,  έχουν μειωμένη αξία, όπως ευγενικά αποτυπώνεται και στα λόγια του μεγαλύτερου στην υφήλιο επενδυτή Γουόρεν Μπάφετ όταν με παράπονο λέει ότι «δεν έχω μάθει να διαβάζω γρήγορα».

1.02.  Έλεγχος

Ο έλεγχος (audit), ως όρος, δέον να χρησιμοποιείται με την έννοια της εξέτασης που γίνεται από ένα ορκωτό λογιστή (auditor), ο οποίος έχει οριστεί,σε  γενική συνέλευση,από τους μετόχους ενός πιστωτικού ιδρύματος, με σκοπό να εκφράσει την γνώμη του κατά πόσο οι συνημμένες εταιρικές και ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις παρουσιάζουν εύλογα από κάθε ουσιώδη άποψη, την οικονομική θέση, του  ελεγχόμενου πιστωτικού ιδρύματος,  στις  παρακάτω αναφερόμενες χρηματοοικονομικές καταστάσεις (financialstatements) που είναι:

  • Η Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Θέσης, (Statementoffinancialposition)
  • Η Κατάσταση Συνολικού Εισοδήματος, (Statementofcomprehensiveincome)
  • Η Κατάσταση ΤαμειακώνΡοών, (Statement of Cash flow)
  • Η Κατάσταση Μεταβολών Ιδίων Κεφαλαίων, (Statementofchangesinequity)

Ο έλεγχος (audit) που  διενεργείται από ένα ορκωτό ελεγκτή λογιστή επιδιώκει να αποδείξει ότι εκτελέστηκε  σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Ελέγχου (ΔΠΕ), –  ήαντίστοιχες νομοθετικές διατάξεις – , όπως αυτά έχουν ενσωματωθεί στη νομοθεσία της χώρας όπου λειτουργεί ένα  πιστωτικό ίδρυμα (τράπεζα).

Σε ότι αφορά το Ενεργητικό (asset) μίας Τράπεζας, ο ορκωτός λογιστής, καλείται να:

  • Επιβεβαίωση ότι, τα περιουσιακά στοιχεία που παρουσιάζονται στο Ενεργητικό της Κατάστασης Χρηματοοικονομικής Θέσης, (Statementoffinancialposition), υπάρχουν και βρίσκονται σε λειτουργία για τους σκοπούς της Τράπεζας.
  • Επιβεβαίωση ότι τα περιουσιακά στοιχεία απεικονίζονται στο κόστος ή στην αξία που επιβάλλει η νομοθεσία,  τα ΔΠΧΑ ή άλλες αξίες που προσδιορίζονται από τις  συνθήκες της χώρας ή των χρηματαγορών.
  • Επιβεβαίωση ότι η ελεγχόμενη τράπεζα έχει νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας των περιουσιακών στοιχείων και ότι μεταξύ αυτών δεν περιλαμβάνονται περιουσιακά στοιχεία τρίτων που έχουν δοθεί στην τράπεζα για ως ενέχυρο, εγγύηση κλπ.
  • Επιβεβαίωση των ποσοτήτων των περιουσιακών στοιχείων όπως π.χ. χρεογράφων, που κατέχονται από την Τράπεζα ή βρίσκονται στα χέρια τρίτων για λογαριασμό της, καθώς και του ποσού των εμφανιζόμενων απαιτήσεων.
  • Επιβεβαίωση ότι έχουν πραγματοποιηθεί οι απαιτούμενες προβλέψεις επισφαλών απαιτήσεων.
  • Επιβεβαίωση ότι τα περιουσιακά στοιχεία απεικονίζονται κατά κατηγορίες στις οικονομικές καταστάσεις, παράλληλα αποκαλύπτεται η αποτίμηση, η μέτρηση και κάθε βάρος ή εκχώρηση αυτών σε τρίτους.
  • Επιβεβαίωση ότι τα χρηματοοικονομικά μέσα, ως ορίζεται από τα ΔΛΠ ή ΔΠΧΑ, και εμφανίζονται ορθά στις προαναφερόμενες οικονομικές καταστάσεις  έχουν απομειωθεί, επιμετρηθεί και καταταχτεί στις σωστές επικεφαλίδες των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.

Ίδιες επιδιώξεις,  ανάλογα προσαρμοσμένες, ισχύουν και για τα στοιχεία τουΠαθητικού (Liabilities)της Κατάστασης Χρηματοοικονομικής Θέσης, (Statementoffinancialposition)και ειδικότερα:

  • Επιβεβαίωση της επάρκειας των προβλέψεων.
  • Επιβεβαίωση των απεικονιζόμενων υποχρεώσεων
  • Επιβεβαίωση ότι δεν υπάρχουν άλλες μη απεικονιζόμενες υποχρεώσεις ή ενδεχόμενες τοιαύτες, π.χ. εγγυήσεις εις τρίτους.
  • Επιβεβαίωση των ιδίων κεφαλαίων.

1.03. Εκθέσεις επί Άλλων Νομικών και Κανονιστικών Απαιτήσεων.

Πλέον της έκθεσης του τακτικού ελέγχου, ο ελεγκτής υποχρεούται να διαπιστώσει και να εκθέσει την γνώμη του στα παρακάτω δύο θέματα:

1.03.01. Έκθεση Διοικητικού Συμβουλίου

α) Πλέον από τα  θέματα της διενέργειας του τακτικού ελέγχου και της έκθεσης του τακτικού ελέγχου (περιεχόμενο, έκδοση, υπογραφή) που ρυθμίζονται από το ν. 3693/2008, ο ελεγκτής καλείται και  υποχρεούται να παραθέσει την γνώμη του στο κατά πόσο η έκθεση του Διοικητικού Συμβουλίου, έχει συνταχθεί  κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 2 του Ν.4336/2015 (μέρος Β) και  το ίδιο ισχύει για τη  δήλωση της εταιρικής διακυβέρνησης και τα πληροφοριακά στοιχεία,  που παρέχονται σε αυτήν. Πρόσθετα ότι καλύπτουν τις διατάξεις που αναφέρονται στις  παραγράφους 1-3 του άρθρου 150 του
Ν. 4548/2018,  που αντι αντικατάστησαν τις διατάξεις του άρθρο 43α του κ.ν. 2190/1920.

β)Ο ελεγκτής διατυπώνει γνώμη σχετικά κατά πόσο η έκθεση διαχείρισης περιλαμβάνει πραγματική απεικόνιση της εξέλιξης και των επιδόσεων των δραστηριοτήτων του πιστωτικού ιδρύματος (Τράπεζας)  και της θέσης της, καθώς και περιγραφή των κυριότερων κινδύνων και αβεβαιοτήτων που ως οντότητα αντιμετωπίζει. Επιβεβαιώνει ότι δεν έχει εντοπίσει ουσιώδεις ανακρίβειες με βάση την γνώση που απόκτησε κατά την διενέργεια  τουτακτικού ελέγχου.

1.03.02. Συμπληρωματική Έκθεση προς την Επιτροπή Ελέγχου

Ο ελεγκτής υποχρεούται, σύμφωνα με το άρθρο 11 του Κανονισμού (ΕΕ) 537/2014[1],  να συντάξει και να  υποβάλει Συμπληρωματική Έκθεση προς την Επιτροπή Ελέγχου του Πιστωτικού Ιδρύματος  (Τράπεζας) που περιλαμβάνει  τουλάχιστον τα εξής θέματα:

01. Διασφάλιση Ποιότητας και Ανεξαρτησίας
02. Διακυβέρνηση του Ελεγκτικού Έργου
03. Επικοινωνία με την Επιτροπή Ελέγχου
04. Σκοπός και Χρονοδιάγραμμα Ελέγχου
05. Προσέγγιση του Ελέγχου
06. Μέθοδοι Αποτίμησης  Περιουσιακών στοιχείων και Υποχρεώσεων καθώς και Λογιστικές Αρχές και Παραδοχές
07. Έλεγχος Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων
08. Συνέχιση της Δραστηριότητας
09. Συνεργασία με την Διοίκηση
10. Σημαντικότερα  Θέματα
11. Μη Διορθωμένα Σφάλματα
12. Αδυναμίες Συστήματος Δικλείδων Εσωτερικού Ελέγχου
13. Απάτη
14. Συμμόρφωση με Νόμου και Κανονισμούς
15. Λοιπά Θέματα

 

1.04. Συμπέρασμα

Ο χρόνος που επενδύεται από τις μικρότερες τράπεζες π.χ. συνεταιριστικές,  για την σύνταξη των προαναφερόμενων καταστάσεων είναι σημαντικός. Στοιχίζει υπερβολικά σε αμοιβές ελεγκτών-συμβούλων και το ερώτημα που τίθεται  αν προσθέτει αξία στην ελεγχόμενη τράπεζα;

Προσωπική άποψη μου ότι είναι αναγκαίο να εκπονηθεί ένα απλούστερο σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης των πιστωτικών ιδρυμάτων, ένα σύστημα που θα απελευθερώσει ανθρώπινους πόρους.

Τα ισχύοντα μηχανογραφικά συστήματα των τραπεζών θα πρέπει να βελτιωθούν για να παύση η χρήση των φύλλων εργασίας excelμε τα οποία έχουν γεμίσει οι μικρουπολογιστές που χρησιμοποιούν τα στελέχη των τραπεζών, που κύριος αντικείμενο εργασίας τους είναι η παραγωγή των εκθέσεων που απεικονίζονται στο παρακάτω πίνακα.

Χρειαζόμαστε ένα απολογιστικό σύστημα αναφορών που ένας επενδυτής μπορεί να τις μελετήσει και να αντιληφθεί χωρίς να  χρειάζεται ένα σύμβουλο ή ελεγκτή για να του αναλύσει τα δεδομένα αυτών των δημοσιευμένων καταστάσεων..

ΠΙΝΑΚΑΣ

01 SREP Εποπτική Επισκόπηση και Αξιολόγηση  Διαδικασιών, SupervisoryReviewandEvaluationProcess
02 StressTest  Άσκηση (Δοκιμασία) Προσομοίωσης Ακραίων Καταστάσεων Stress Test
03 «ΔΑΕΕΚ». ICAAP Διαδικασία Αξιολόγησης Επάρκειας Εσωτερικού Κεφαλαίου Internal Capital Adequacy Assessment Process
04 «ΔΑΕΕΡ»
ILAAP
Διαδικασία Αξιολόγησης Εσωτερικής Επάρκειας Ρευστότητας Internal Liquid Adequacy Assessment Process
05 IAAP Διαδικασία Εποπτικού Ελέγχου και Αξιολόγησης Internal Audit and Assessment Process
06 NPE’s 6. Διαχείριση μη Εξυπηρετούμενων Ανοιγμάτων Non Performing  Exposures
07 NPL’s Διαχείριση μη Εξυπηρετούμενων Δανείων Not Performing Loans
    8. Εκθέσεις απαιτητές βάσει του Κανονισμού 575/2013:-  
08 COR 1.

 

–  Πιστωτικός Κίνδυνος, Τυποποιημένη Μέθοδος Credit Risk
Standardized Method
09 COR 2 –  Μεγάλα Χρηματοδοτικά

Aνοίγματα

-Large Financial Instruments
10 COR 3 – Πιστωτικός Κίνδυνος, Προσέγγιση Εσωτερικών Διαβαθμίσεων – Credit risk, internal ratings approach
11 COR 4 – Πιστωτικός Κίνδυνος , Τυποποιημένη Μέθοδος & ΠΕΔ Ζημίες Ανοιγμάτων Εξασφαλισμένων με Ακίνητη Περιουσία – Credit risk, Standardized Method &
12 COR 5 – Κίνδυνος Διακανονισμού Παράδοσης – Risk of settlement of delivery
13 COR 6 – Αναφορά Σταθερής Χρηματοδότησης – Report on Fixed Funding
14 COR 7 – Κεφαλαιακές Απαιτήσεις από Θέσεις σε Τιτλοποίηση – Capital Requirements from Positions in Securitization
15 COR 8 – Κεφαλαιακή Επάρκεια για τον Κίνδυνο της Αγοράς και τον Κίνδυνο Προσαρμογής Πιστωτικής Αποτίμησης – Capital Adequacy for Market risk and Risk of Adjusting Credit Valuation
16 COR 9 – Λειτουργικός Κίνδυνος – Operating Risk
17 COR 10 – Πίνακες Δείκτη Φερεγγυότητας του Ιδρύματος και Ομίλου – Solvency Index Tables of the Foundation and Group
18 COR 11 – Στοιχεία για τον Δείκτη Μόχλευσης – Leverage Ratio Figures
19 COR 12 – Χρηματοοικονομικές Πληροφορίες Σύμφωνα με τα ΔΠΧΑ – Financial Information in Accordance with IFRS
20 COR 13 – Τριμηνιαία με Όριο – Quarterly with a Limit
21 COR 14 – Χρηματοοικονομικές Πληροφορίες σύμφωνα με τα ΔΠΧΑ – Financial Information in Accordance with IFRS
22 COR 15 – Χρηματοοικονομικές Πληροφορίες σύμφωνα με τα ΔΠΧΑ – Financial Information in Accordance with IFRS
23 COR 16 – Αναφορές Σχετικά με την Σύσταση Βαρών επί Στοιχείων του Ενεργητικού – Reports on the establishment of Asset weights
24 COR 17 – Σχέδια Χρηματοδότησης – Funding Schemes
25 COR 18 – Πρόσθετα Μέτρα Παρακολούθησης της Ρευστότητας – Additional Liquidity Monitoring Measures
     
26 COR 20 – Εποπτική Συγκριτική Αξιολόγηση Πορτοφολιού  – Αποτίμηση Δια-Αγοράς Supervisory Benchmarking Portfolios – Intermarket Valuation
27 COR 21 – Εποπτική Συγκριτική Αξιολόγηση SupervisoryBenchmarking
28 COR 22 – Στοιχεία Αποδοχών Προσωπικού StaffRFoundation information
29 COR 23 – Υπολογισμός Κεφαλαιακών Απαιτήσεων Ιδρυμάτων Ηλεκτρονικού Χρήματος Calculation of Capital Requirements for Electronic Money Institutions
30 COR 24 – Κάλυψη Ρευστότητας Liquidity Coverage
31 COR 25
ΠΕΕ 42/2014
– Διαχείριση Μη-εξυπηρετούμενων Ανοιγμάτων – Non-performing Exposures Management
     
32 BS002 – Μεγάλα Χρηματοδοτικά Ανοίγματα Large Exposures
33 BS003 – Υπολογισμός Ελαχίστων Προβλέψεων Calculation of Minimum Forecasts
34 BS004 – ΠΔΤΕ 2651/2012 – Συναλλαγματική Θέση Currency Position
35 BS005 ΠΔΤΕ 2651/2012 – Κατάσταση Στοιχείων Χρηματοδοτικών Ανοιγμάτων ανά Χώρα Statement of Exposure Data by Country
36 BS006 ΠΔΤΕ 2651/2012 – Πίνακες Μετοχικής Διάρθρωσης και Ειδικών Συμμετοχών Shareholder Structure and Special Holdings Tables
37 BS010 ΠΔΤΕ 2651/2012 – Διάφοροι Πίνακες Υποβολής Εποπτικών Στοιχείων Various Supervisory Reporting Tables
38 BS014 – ΠΔΤΕ 2651/2012 – Κεφαλαιακή Επάρκεια με Τυποποιημένη Μέθοδο Capital Adequacy by Standardized Method
39 BS016 ΠΔΤΕ 2651/2012 – Ισολογισμός και Κατάστασης Αποτελεσμάτων Χρήσεως -Balance Sheet and Profit and Loss Statement
40 BS020 ΠΔΤΕ 2651/2012 – Χαρτοφυλάκια Χρεογράφων και Παραγώγων – Securities and Derivatives Portfolios
41 BS022 ΠΔΤΕ 2651/2012 – Στατιστικά Στοιχεία Παραπόνων & Καταγγελιών Complaints and Complaints’ Statistics
42 BS025 ΠΔΤΕ 2651/2012 Στοιχεία Λογαριασμών Δημοσίων Οργανισμών Details of Public Bodies ‘ Accounts
43 BS028 ΠΔΤΕ 2651/2012 Διασυνοριακές Συναλλαγές Cross Border Transactions
44 BS032 ΠΔΤΕ 2651/2012 Στοιχεία για τον Προσδιορισμό Κινδύνου Ξένου Χρήματος Data on Risk Identification of Foreign Money
45 BS033 ΠΔΤΕ 2651/2012 Στοιχεία Δικτύου Υποκαταστημάτων, Λοιπών Μονάδων Τραπεζικών Εργασιών ΑΤΜ και Απασχολουμένων Network Data of Branches, other ATM Banking Units and Employees
46 BS034 ΠΔΤΕ 2651/2012 Οφειλές Άνω  του  €1ος Εκατομμυρίου Debts Exceeding €1 million
47 BS034 ΠΔΤΕ 2651/2012 Συμβάσεις Outsourcing Outsourcing Contracts

 

 

 

 

[1]Ο ελέγχων ελέγχεται, διάταξη κανονισμού που εγώ δεν μπορώ να αιτιολογήσω.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ