Εν αρχή ην το χάος και μέσα απ’ αυτό αναδύθηκε ο καλύτερος σε στρατηγική, οδήγηση και τύχη: Μαξ Φερστάπεν!

του Τάκη Πουρναράκη

Δεν είναι η πρώτη φορά που η πίστα του Χόκενχάιμ και ο ευμετάβλητος καιρός στην περιοχή της Στουτγκάρδης δίνουν τέτοιο αγώνα. Θυμίζω τι είχε γίνει το 2000 στην 1η του νίκη του Μπαρικέλο: Ο Βραζιλιάνος που έκλαιγε στο βάθρο είχε μείνει με τα στεγνά ελαστικά, ο Χάκινεν βρόχινα και ενόσω έβρεχε στη μισή πίστα στη μεγάλη ευθεία μέσα στο δάσος. Πέρυσι υπό βροχή ο Χάμιλτον είχε κερδίσει εκκινώντας 14ος, φέτος παραλίγο ο Φέτελ να κερδίσει εκκινώντας τελευταίος, τερμάτισε τελικά 2ος απλά και μόνο επειδή έμεινε μακριά από λάθη. Από τα έξι μονοθέσια των τριών κορυφαίων ομάδων βαθμολογήθηκαν τα δυο που φυσιολογικά τερμάτισαν στις δυο πρώτες θέσεις. Θέλω να πιστεύω ότι δε θα είναι η τελευταία φορά που έγινε αγώνας εκεί. Με 60 χιλιάδες θεατές χτες και συνολικά 153 χιλιάδες προσωπικά πιστεύω ότι θα βρεθεί ένας τρόπος να συναφθεί συμβόλαιο με το Χόκενχάιμ για τη συνέχεια.

Την Παρασκευή είχε καύσωνα στη Γερμανία, εξατμίστηκε πολύ νερό, ανέβηκαν τα ποσοστά υγρασίας στην ατμόσφαιρα και την Κυριακή άνοιξαν οι ουρανοί. Το Σάββατο στη μάχη της pole αμφότερες οι Ferrari παρουσίασαν πρόβλημα: Αυτή του Φέτελ στην πίεση αέρα του turbo, αυτή του Λεκλέρκ στην πίεση της τροφοδοσίας καυσίμου. Οι κόκκινοι που φάνταζαν φαβορί για την pole καθώς η θερμοκρασία στο οδόστρωμα ήταν στους 46 βαθμούς βρέθηκαν στην 10η και 20στη θέση αντίστοιχα.

Δίπλα στο Χάμιλτον εκκινούσε ο Φερστάπεν, όπως στο Red Bull Ring έτσι και στο Χόκενχάιμ o Ολλανδός έφυγε πολύ άσχημα. Το απέδωσε στην ολισθηρότητα του οδοστρώματος.

Από το πρωί της Κυριακής έβρεχε καταρρακτωδώς στο Χόκενχάιμ και ο αγώνας μετά από 3 αναγνωριστικούς γύρους πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας (σ.σ: αφαιρέθηκαν από τους 67 και είχαμε 64 γύρους αγώνα) εκκίνησε κανονικά. Το πρώτο αυτοκίνητο ασφαλείας βγήκε λόγω της εξόδου του Πέρεζ, στο 2ο γύρο. Εκεί όλοι όρμησαν να βγάλουν τα βρόχινα ελαστικά με τα οποία υποχρεωτικά εκκίνησαν και να βάλουν τα ενδιάμεσα. Αξίζει να σημειωθεί πως οι ομάδες δεν είχαν δεδομένα από τα φετινά βρόχινα/ενδιάμεσα ελαστικά και οι υπεύθυνοι στρατηγικής πήγαιναν στα τυφλά. Προφανώς η εμπειρία του οδηγού, η τύχη αλλά και αστάθμητοι παράγοντες όπως η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας έπαιξαν ρόλο, όμως απ’ ότι αποδείχτηκε στην πράξη αυτό που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο ήταν η ικανότητα των οδηγών να βρουν την αίσθηση αλλάζοντας από ενδιάμεσα σε σλικ ελαστικά. Το δεύτερο αυτοκίνητο ασφαλείας το προκάλεσε ο Norris στον 25ο γύρο λόγω αστοχίας της υβριδικής μηχανής (VSC). Αμέσως μετά έχασε τον έλεγχο ο Λεκλέρκ στη στροφή 16 καθώς ήταν νωρίς ακόμη για στεγνά ελαστικά. Αυτό προκάλεσε τη 2η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας και αμέσως μετά άρχισε να βρέχει ξανά.

Ο Λεκλέρκ την πάτησε και βγήκε έξω στην στροφή 16 γιατί τα σλικ ελαστικά δεν κρατούσαν καθόλου, γλιστρούσαν “σα να οδηγείς σε πάγο” όπως είπε μετά ο Χάμιλτον. Είχε έντονο συμβολισμό η έξοδος αυτή καθώς έπεσε πάνω στις πινακίδες που διαφήμιζαν τον εορτασμό 125 χρόνων μηχανοκίνητου αθλητισμού για τις Mercedes. Στην ίδια στροφή (16) βγήκαν πολλοί οδηγοί ανάμεσά τους και ο Χάμιλτον. Ήταν πιο τυχερός δεν υποχρεώθηκε σε εγκατάλειψη αλλά πήρε ποινή γιατί μπήκε στα πιτ από το γκαζόν. Επίσης έχασε χρόνο αναίτια βάζοντας για ένα και μόνο γύρο τη μαλακή γόμα στον 28ο γύρο. Έτσι ο Βρετανός έχασε την 1η θέση στην κατάταξη και μια νίκη που φάνταζε προβλέψιμη. Μάλιστα αυτό συνέβη μπροστά σε χιλιάδες εργαζόμενους ανάμεσά τους και ο νέος CEO της εταιρείας Όλα Καλένιους που περίμεναν να πανηγυρίσουν τα 200 GP της εταιρείας με μια εμφατική εντός έδρας νίκη.

Η άλλη Mercedes του Βάλτερι Μπότας επίσης βρέθηκε εκτός αγώνα, ο Φινλανδός έχασε το πίσω μέρος στη στροφή 1, πατώντας άτσαλα στο κερμπ λίγους γύρους αφού είχε βάλει σλικ ελαστικά (46ο γύρο) και ενόσω πίεζε ανεπιτυχώς να περάσει τους Στρολ, Κβίατ. Σε εγκατάλειψη οδηγήθηκε επίσης η Red Bull του Γκασλί, ο Γάλλος χτύπησε από πίσω την Toro Rosso του Άλμπον στην προσπάθεια να περάσει τον Ταϊλανδό. Τα μόνο μονοθέσια των τριών κορυφαίων ομάδων που τερμάτισαν στην δεκάδα ήταν αυτά των Φερστάπεν και Φέτελ. Ο Ολλανδός παρότι έκανε κι αυτός λάθος χάνοντας τον έλεγχο όταν έβαλε τη μέση γόμα στον 25ο γύρο στάθηκε τυχερός.

Δεν είχε συνέπειες αυτό το λάθος, σε αντίθεση με αυτά των Χάμιλτον, Λεκλέρκ που ήταν μπροστά του, όταν έκαναν τα δικά τους λάθη. Έτσι φυσιολογικά κέρδισε σε μια κούρσα όπου δεν προσπέρασε κάποιον ισάξιο, αλλά έκανε τα λιγότερα λάθη. Το ίδιο πάνω κάτω ισχύει και για το Φέτελ. Ο Γερμανός εκκινούσε 20στος και η φυσιολογική θέση τερματισμού γι’ αυτόν δεδομένης της διαφοράς δυναμικού του μονοθεσίου του από των υπολοίπων πλην Red Bull, Mercedes ήταν η 6η θέση. Τερμάτισε 2ος καθότι εγκατέλειψαν ή αντιμετώπισαν προβλήματα οι Λεκλέρκ, Γκασλί, Μπότας, Χάμιλτον.

Από τις στρατηγικές επιλογές προφανώς αυτή της McLaren που πραγματοποίησε μόνο 3 αλλαγές στο Σάινθ ήταν η πιο αποδοτική. Ο Ισπανός τερμάτισε τελικά 5ος πίσω από τους Στρολ, Κβίατ. Αξίζει να δει κανείς πόσοι οδηγοί επιχείρησαν μάταια να βάλουν στεγνά ελαστικά στο 2ο αυτοκίνητο ασφαλείας, πόσοι έβαλαν δεύτερο σετ ενδιάμεσης γόμας για πολύ λίγους γύρους και πόσοι έκαναν λάθος βάζοντας τη μέση γόμα που δεν απέδιδε σ’ αυτές τις υγρές κρύες συνθήκες. Όλα αυτά συνέβησαν γιατί οι ομάδες δεν είχαν δεδομένα για τα φετινά ενδιάμεσα ελαστικά.

Ο Ρώσος οδηγός της Toro Rosso, Δανιήλ Κβίατ, που έγινε πατέρας αυτό το Σαββατοκύριακο, επέστρεψε μετά από πολλά χρόνια στο βάθρο. Πιθανόν ο Στρολ θα είχε παραμείνει μπροστά του αν στη  Racing Point δε του έβαζαν στον 41ο γύρο ξανά ενδιάμεσα ελαστικά για 4 γύρους. Το έκαναν αντιδρώντας στην εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας που προκάλεσε η έξοδος του Νίκο Χούλκενμπεργκ, ναι όπως το μαντέψατε στην στροφή 16!

Σημειώστε πως μετά το τέλος του αγώνα βρέθηκε εκτός ορίων η παραμετροποίηση του συμπλέκτη των Alfa Romeo. Μηδενίστηκαν οι Ράικονεν και Τζιοβινάζι και έτσι μπήκαν στους βαθμούς οι Χάμιλτον και Κουμπίτσα με τη Williams.

Συνολικά η τελική βαθμολογούμενη δεκάδα ήταν:

 

1. Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing
2. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
3. Daniil Kvyat Red Bull Toro Rosso Honda
4. Lance Stroll SportPesa Racing Point F1 Team
5. Carlos Sainz McLaren F1 Team
6. Alexander Albon Red Bull Toro Rosso Honda
7. Romain Grosjean Rich Energy Haas F1 Team
8. Kevin Magnussen Rich Energy Haas F1 Team
9. Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas Motorsport
10. Robert Kubica ROKiT Williams Racing

 

Επόμενος αγώνας την ερχόμενη Κυριακή, 4/8, το GP Ουγγαρίας.

Στη βαθμολογία των οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 225 βαθμούς και ακολουθούν ο Μπότας με 184, ο Φερστάπεν με 162 β. και ο Φέτελ με 141.

Στη βαθμολογία των κατασκευαστών η Mercedes προηγείται  με 409 βαθμούς και ακολουθούν: Ferrari 261, Red Bull 217, McLaren 70.

Μικρά με ενδιαφέρον

  • Ήταν η πρώτη νίκη των Red Bull στο Χόκενχάιμ
  • Από το GP Αυστραλίας το 1988 είχαν να βρεθούν δυο διαφορετικές ομάδες με μηχανή Honda στο βάθρο: Τότε ήταν η McLaren των Σένα, Προστ και η Lotus του Πικέ.
  • Η Toro Rosso είχε ν’ ανέβει στο βάθρο από το 2009 τότε είχε κερδίσει ο Φέτελ στη Μόντσα.