Το κατάλληλο δώρο για τις γιορτές δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αλλά φέτος γίνεται ακόμη πιο δύσκολη, καθώς αναμένονται σημαντικές ελλείψεις στην αγορά.
Η πανδημία αφήνει πίσω της πολλές ελλείψεις στην αγορά. Οι ειδικοί κάνουν λόγο για “διαταραχές ή διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα” και εννοούν ότι πολλά προϊόντα δεν μπορούν να φτάσουν εγκαίρως στον καταναλωτή, όταν δεν συγκεντρώνονται οι απαραίτητες πρώτες ύλες για την παραγωγή τους. Το πρόβλημα αφορά κυρίως τις ηλεκτρονικές συσκευές. “Πολλοί κατασκευαστές μάς λένε ότι δεν είναι σε θέση να προμηθευτούν εγκαίρως επαρκείς ποσότητες, για να αναπληρωθούν οι σημερινές ελλείψεις” λέει ο Στέφεν Καντ, επικεφαλής του γερμανικού συνδέσμου εμπορίας ηλεκτρονικών συσκευών στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA).
Το ίδιο συμβαίνει, εν μέρει, και στον κλάδο της ένδυσης και υπόδησης. Λόγω της πανδημίας πολλοί προμοθευτές, ιδιαίτερα από την Ασία, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. “Σε όλα τα προϊόντα τον τελευταίο χρόνο είχαμε ελλείψεις και καθυστερήσεις”, τονίζει ο Γιόχεν Κράμερ, επικεφαλής του τμήματος προμηθειών της Electronic Partner. “Η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί για απροσδιόριστο ακόμη χρονικό διάστημα, άρα προφανώς θα επηρεάσει και τη χριστουγεννιάτικη αγορά”. Στη Γερμανία η αναζήτηση του “κατάλληλου” δώρου αρχίζει νωρίς. Άλλωστε η παράδοση θέλει τα δώρα να δίνονται το αργότερο την παραμονή των Χριστουγέννων και όχι την Πρωτοχρονιά, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην Ελλάδα.
Ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής
“Βλέπουμε ότι ένας προμηθευτής μας μπορεί να ακυρώσει την παράδοση του εμπορεύματος την τελευταία στιγμή, επειδή με τη σειρά του ένας δικός του προμηθευτής δεν είχε παραδώσει εγκαίρως τα απαραίτητα εξαρτήματα ή τις πρώτες ύλες που χρειάζονται”, λέει χαρακτηριστικά ο Κράμερ. Οι πιο σημαντικές ελλείψεις καταγράφονται σε φορητούς υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις και κάθε είδους συσκευές για το νοικοκυριό. Πάντως, οι δύο μεγαλύτερες αλυσίδες ηλεκτρονικών συσκευών στη Γερμανία, η Saturn και η Media Markt, διαβεβαιώνουν ότι “αυτή τη στιγμή δεν αντιμετωπίζουμε ελλείψεις, γιατί διαθέτουμε επαρκείς ποσόσητες στα καταστήματα, αλλά και στις αποθήκες μας”. Από την πλευρά του ο Άξελ Αουγκουστίν από τον γερμανικό σύνδεσμο εμπόρων ειδών ένδυσης (BTE) υποστηρίζει ότι οι ελλείψεις άρχισαν ήδη από τον Σεπτέμβριο, κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστούν στην περίοδο των εορτών και στην πραγματικότητα δεν πρόκειται να ξεπεραστούν πριν από την άνοιξη του 2022.
“Θύμα των περιστάσεων” ήταν και η αλυσίδα εκπτωτικών σούπερ-μάρκετ Aldi Nord, που κατά καιρούς εμπορεύεται ρούχα και αξεσουάρ μόδας. Σε πολλές περιοχές της Γερμανίας η παρουσίαση της νέας κολεξιόν για το φθινόπωρο αναβλήθηκε λόγω ελλείψεων στις εφοδιαστικές αλυσίδες. “Τα κυριότερα προβλήματα που παρατηρούμε είναι η αβεβαιότητα στις μεταφορές και η καθυστέρηση στις προμήθειες πρώτων υλών, η οποία με τη σειρά της ανεβάζει το συνολικό κόστος παραγωγής του προϊόντος”, λέει ο Στέφαν Γκεντ, διευθυντής του Γερμανικού Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, ο οποίος από την άλλη πλευρά εμφανίζεται καθησυχαστικός: “Δεν πιστεύω ότι τα Χριστούγεννα οι καταναλωτές θα βρεθούν μπροστά σε άδεια ράφια”, επισημαίνει.
Δοκιμή για την αγορά η Black Friday
Οι αντοχές της αγοράς θα δοκιμαστούν σε λίγες εβδομάδες, στην αποκαλούμενη Black Friday, που παραδοσιακά γίνεται στα τέλη Νοεμβρίου. Άλλοι αξιοποιούν αυτή την ημέρα “γενναίων” εκπτώσεων για να αγοράσουν τα πρώτα χριστουγεννιάτικα δώρα, άλλοι για να καλύψουν δικές τους ανάγκες. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Kantar για την ιστοσελίδα αγορών Idealo οι δύο στους τρεις καταναλωτές πιστεύουν ότι τη συγκεκριμένη ημέρα θα βρεθούν μπροστά σε ελλείψεις ή τουλάχιστον θα αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις στην παραγγελία τους.
Υπάρχει όμως και ένα άλλο, ίσως ακόμη πιο σημαντικό πρόβλημα, επισημαίνει ο Βίνσεντ Στάμερ, αναλυτής του Ινστιτούτου της Παγκόσμιας Οικονομίας με έδρα το Κίελο της Γερμανίας, σε πρόσφατη συνέντευξή του στην ιστοσελίδα Merkur.de: οι ελλείψεις προκαλούν αναπόφευκτα αύξηση στην τελική τιμή των αγαθών. Στα πιο περιζήτητα προϊόντα, τονίζει ο αναλυτής, οι ανατιμήσεις αναμένται να φτάσουν φέτος το 10% σε σύγκριση με τα Χριστούγεννα του 2021.
Έριχ Ράιμαν (DPA)
Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου
Πηγή: Deutsche Welle