Ζήτημα ημερών είναι η κατάθεση στη Βουλή -και συγκεκριμένα στο πολυνομοσχέδιο για την τέταρτη αξιολόγηση διάταξης- για την οριστική κατάργηση του φόρου υπεραξίας ακινήτων.
Σε προσχέδιο του νομοσχεδίου που είχε διαρρεύσει το απόγευμα της Παρασκευής υπήρχε, πράγματι, διάταξη για την οριστική κατάργηση του φόρου υπεραξίας ακινήτων. Ωστόσο, στο τελικό κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή η διάταξη δεν υπήρχε.
Ο φόρος υπεραξίας, σύμφωνα με τις διατάξεις που εξακολουθούν να ισχύουν:
– Υπολογίζεται με συντελεστή 15% στη θετική διαφορά που προκύπτει μεταξύ της τιμής στην οποία αποκτήθηκε ένα ακίνητο (αυτή που αναγράφεται στον σχετικό τίτλο κτήσης) και της τιμής στην οποία πουλήθηκε. Τον φόρο υπεραξίας επιβαρύνεται, σύμφωνα με τον σχετικό νόμο, ο πωλητής του ακινήτου ενώ ο αγοραστής επιβαρύνεται με τον φόρο μεταβίβασης ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή 3% επί της αναγραφόμενης αξίας στο συμβόλαιο, με ελάχιστη όμως βάση υπολογισμού την αντικειμενική.
– Αν ο πωλητής έχει διακρατήσει το ακίνητο που πουλάει για πέντε τουλάχιστον έτη από τη στιγμή της απόκτησής του, η υπεραξία θα είναι αφορολόγητη μέχρι το ποσό των 25.000 ευρώ.
-Στις περιπτώσεις ακινήτων τα οποία αποκτήθηκαν από τον πωλητή πριν από το 1995 προβλέπεται απαλλαγή από τον φόρο υπεραξίας.
– Η υπεραξία που θα προκύπτει από τους παραπάνω υπολογισμούς, θα απομειώνεται ανάλογα με τα έτη που το μεταβιβαζόμενο ακίνητο βρίσκεται στην κατοχή του. Για παράδειγμα, για διακράτηση πάνω από ένα έτος προκύπτει απομείωση της υπεραξίας κατά 2% η οποία ανέρχεται σε έως 60% για τα ακίνητα που έχουν διακρατηθεί για περισσότερο από 26 έτη.
Σύμφωνα με το Επικαιροποιημένο Μνημόνιο, οι ελληνικές Αρχές θα έπρεπε να επανεξετάσουν το Φόρο Υπεραξίας Ακινήτων και να προχωρήσουν σε νομοθετική παρέμβαση, εάν κρινόταν σκόπιμο, εντός του Μαΐου.