Ποσοστό 80% των επιχειρήσεων διεθνώς και ίσως και 90% στην Ελλάδα είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και μεταξύ τους περιλαμβάνονται ιδιαίτερα επιτυχημένα ονόματα, τόσο στη χώρα μας, όσο και στο εξωτερικό. Αλλά το 70% αυτών των επιχειρήσεων διεθνώς, δεν έχουν πλάνο διαδοχής…
Τα στοιχεία αυτά μεταξύ άλλων, κατέθεσε ο αντιπρόεδρος της KPMG στην Ελλάδα κ. Βαγγέλης Αποστολάκης μιλώντας στο συνέδριο του ΣΕΒΕ με θέμα “Awareness a Key Factor to Success”.
Θέματα όπως η οικογενειακή διακυβέρνηση της επιχείρησης και η διαδοχή απασχόλησαν το πάνελ για τις οικογενειακές επιχειρήσεις στο οποίο μίλησαν επίσης ο κ. Πάνος Μενεξόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της DRYFO-ΑΦΟΙ ΜΕΝΕΞΟΠΟΥΛΟΙ ΑΒΕΕ γνωστής εξαγωγικής εταιρίας στον κλάδο των ξηρών καρπών, τροφίμων και οσπρίων, όπως και η κα Ζωή Παλατιανά, Διευθύντρια Marketing & Διεθνών Πωλήσεων της PALAPLAST ΑΕ μεγάλης καινοτόμου εξαγωγικής εταιρίας με εργοστάσια παραγωγής πλαστικών σωλήνων στην Ελλάδα, την Τουρκία και τη Συρία.
Τη συζήτηση συντόνισε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ κ. Παναγιώτης Χασάπης.
Όπως είπε η κα Ζωή Παλατιανά που είναι και η ίδια μέλος της δεύτερης γενιάς της οικογενειακής επιχείρησης, στο ΔΣ της εταιρίας μετέχουν πλέον εκπρόσωποι της δεύτερης γενιάς και το ΔΣ έχει εκλέξει τον CEO της εταιρίας.
«Όλα τα μέλη του ΔΣ έχουν θέσεις που είναι ανάλογες των σπουδών και δεξιοτήτων τους, με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ευθύνες, γεγονός που έχει επιτρέψει στην επιχείρηση να έχει εξαγωγική διείσδυση σε 73 χώρες και ηγετική παρουσία στον ελληνικό χώρο».
Η κα Παλατιανά, θα ήθελε «να μεταφέρει στην επόμενη γενιά της επιχείρησης το όραμα για να κάνουν ένα βήμα παραπάνω, διατηρώντας τον καινοτομικό χαρακτήρα της και μη λησμονώντας ότι και οι ιδρυτές της εταιρίας, ξεκίνησαν με το σκεπτικό να κάνουν ένα βήμα κάθε φορά».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της DRYFO κ. Πάνος Μενεξόπουλος (η οποία έχει επεκταθεί με υποκατάστημα στη Μολδαβία και διαθέτει επίσης και υποκατάστημα με ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην Εύβοια, πέραν των κεντρικών στη Θεσσαλονίκη), αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη η επόμενη γενιά να κατακτήσει τη θέση της, γινόμενη αποδεκτή από το ευρύτερο περιβάλλον της επιχείρησης.
Όπως είπε «η νέα γενιά πρέπει να εξασφαλίσει την αποδοχή του προσωπικού της επιχείρησης, των συνεργατών, των πελατών και των προμηθευτών, εφόσον οι διάδοχοι έχουν αντιληφθεί ότι τους αρέσει ο κλάδος και ο ρόλος τους και αγαπούν τη συγκεκριμένη δουλειά ώστε να την κάνουν σωστά, δίνοντας όλες τις δυνάμεις τους».
Για την επιχείρηση παρατήρησε ότι «είναι ένας ζωντανός οργανισμός με αποτέλεσμα οι διάδοχοι που συμμετέχουν στο ΔΣ να συσκέπτονται ταχύτατα, ανά δεκάλεπτο κάθε μέρα». Αυτό πρόσθεσε, «δίνει την ευκαιρία να αποκτηθεί εμπειρία με την καθημερινή τριβή, αλλά δίνει ταυτόχρονα και περιθώρια λήψης αποφάσεων και άσκησης διοίκησης».
Το πάνελ έκλεισε με τη συμβουλή που έδωσε ο αντιπρόεδρος της KPMG κ. Βαγγέλης Αποστολάκης, να «αποφασίσουν από πριν στις οικογενειακές επιχειρήσεις πως θα επιλύσουν τα προβλήματα της διαδοχής στην διακυβέρνηση της επιχείρησης και στον καταμερισμό της περιουσίας, πριν αυτά υπάρξουν».