γράφει ο Γιάννης Λεοντάρης
Θετικοί εμφανίζονται οι πολίτες απέναντι στα δίκτυα νέας γενιάς 5G, ωστόσο δείχνουν να γνωρίζουν λίγα για τις δυνατότητές του, όπως προκύπτει από την έρευνα για το 5G που υλοποίησε η MRB Hellas για λογαριασμό της WIND, µε σκοπό να καταγράψει το επίπεδο γνώσης, τον βαθμό αποδοχής και τις προσδοκίες που έχει δημιουργήσει μέχρι τώρα στους καταναλωτές.
Ειδικότερα, τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας συνοψίζονται στα εξής:
- Το 5G δημιουργεί θετική αποδοχή με πλέον ισχυρό όφελος τη «γρήγορη και αναβαθμισμένη ταχύτητα». Επειδή όμως δεν συνδέεται µε κάποιο άλλο διακριτό και ισχυρό όφελος, δεν δημιουργεί ακόμη ενθουσιασμό στον καταναλωτή.
- Η χρήση του internet από το κινητό είναι καθολική. Σύμφωνα µε την έρευνα, η χρήση internet από το κινητό είναι καθημερινή σχεδόν καθολικά από 9 στους 10 κατοίκους Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για διάφορες χρήσεις social media, εργασία, σερφάρισµα κλπ.
- Αν και η συνύπαρξη είναι αρμονική μέσα στην πανδημική καθημερινότητα, η ποσοστιαία κατανομή χρήσης ευνοεί το Wi-Fi που επικρατεί σημαντικά έναντι της χρήσης δεδομένων.
- Ο καταναλωτής έχει εξοικειωθεί με τον όρο 5G, τον αντιλαμβάνεται ως το «hot news» του κλάδου των τηλεπικοινωνιών και το 62% το συνδέει σε αυθόρμητη αναφορά με την ταχύτητα, ενώ τον αποκωδικοποιεί κυρίως ως εργαλείο υποδομής και λιγότερο ως μέσο χρήσης/εμπειρίας.
Ειδικότερα, οι 9 στους 10 κατοίκους Αθήνας και Θεσσαλονίκης αναφέρουν τουλάχιστον ένα πλεονέκτημα του 5G. Πέρα όμως από την ταχύτητα, δεν καταγράφονται άλλες ισχυρές περιοχές πλεονεκτημάτων, και φαίνεται, σε αυθόρμητο επίπεδο τουλάχιστον, μια αδύναμη προς το παρόν σύνδεση με εμπειρία και οφέλη για τον ίδιο τον χρήστη.
Επιπλέον, καταγράφονται κάποιες προκλήσεις και ανησυχίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Συνολικά φαίνεται ότι η ενημέρωση είναι απαραίτητη και χρειάζεται αρκετή προσπάθεια ακόμη.
- Θετική φαίνεται η αποδοχή του 5G στα πρώτα του στάδια, με το 65% των ερωτηθέντων να δηλώνουν θετικά διακείμενοι, με σχετικά αδύναμη ακόμη την πρώτη βαθμίδα επιλογής («με αφορά πολύ») που υποδηλώνει υψηλά επίπεδα ενθουσιασμού.
Στόχοι και μεθοδολογία της έρευνας
Το κοινό – στόχος της έρευνας ήταν άνδρες και γυναίκες (50%-50%) ηλικίας 18 – 64 ετών, συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, περιοχές όπου το 5G είναι ήδη διαθέσιμο.
Το σύνολο του δείγματος είναι 300 συνεντεύξεις, μέσης διάρκειας 8 λεπτών που διεξήχθησαν διαδικτυακά (on-line interviews) μέσω CAWI (Computer Assisted Telephone Interviewing) σε αντιπροσωπευτικό πληθυσμό panel.
Διενεργήθηκε επιπλέον μικρής κλίμακας ποιοτική έρευνα μέσω 8 διαδικτυακών προσωπικών συνεντεύξεων (IDIs) με απώτερο σκοπό να συνεισφέρει στην αποκωδικοποίηση των στάσεων ως προς το 5G.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 5 – 8 Φεβρουαρίου 2021.
Προσδοκίες και προκλήσεις
Το 5G μπήκε στη ζωή των Ελλήνων µέσα σε ένα πανδηµικό περιβάλλον. Σε µία εποχή που ο Έλληνας καταναλωτής έχει κάνει ένα μεγάλο βήμα στη δική του τεχνολογική αναβάθμιση για να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες. Έχει μετατρέψει το σπίτι σε ένα hub, µε την συνδεσιμότητα της κινητής τηλεφωνίας να έχει δομικό ρόλο.
Η εγκατάσταση υποδομών δικτύου 5G έχει κεντρικό ρόλο για την ανταγωνιστικότητα της χώρας και της Ευρώπης, καθώς αναμένεται ότι θα αποτελέσουν βάση για τον ψηφιακό και τον πράσινο μετασχηματισμό.
Τα δίκτυα 5ης γενιάς κινητής τηλεφωνίας είναι διαθέσιμα από τις 20 ∆εκεµβρίου 2020 και από τα πρώτα στάδια λειτουργίας τους, ο όρος 5G ήταν ήδη ευρέως γνωστός.
Οι προσδοκίες υπάρχουν, όπως υπάρχουν και προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ο κλάδος μπορεί να συμβάλει στην εκπαίδευση του καταναλωτή σχετικά με το 5G, όπως μπορεί να ανταποκριθεί στις εξατομικευμένες ανάγκες του και να του εξασφαλίσει μία συναρπαστική εμπειρία.