Κυρέλα Πέτρου
Οι παρατεταμένες και έντονες πληθωριστικές πιέσεις προβληματίζουν τον κόσμο του λιανεμπορίου, που βλέπει τους τζίρους να αυξάνονται και τους όγκους πωλήσεων να κινούνται πτωτικά, ενώ παράλληλα, ακολουθώντας τις επιταγές της εποχής, επενδύει στην εμπειρία του καταναλωτή με τη χρήση ΑΙ.
Οι συνθήκες στο λιανεμπόριο συνεχίζουν να μεταβάλλονται με ταχείς ρυθμούς, στην προσπάθεια να ανταποκριθούν στις νέες και διαφοροποιημένες ανάγκες των καταναλωτών. Τα e-shops και τα phygital καταστήματα ήρθαν για να μείνουν. Οι μεταβολές που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια, και συνεχίζουν να εξελίσσονται, έχουν διαμορφώσει μια νέα εποχή για το λιανεμπόριο, συνολικά.
Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της NielsenIQ (YTD έως 30 Απριλίου 2023) και έχοντας πλέον στα τέλη Απριλίου ξεπεράσει την επίδραση της εποχικότητας του Πάσχα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων συνεχίζει τη θετική του πορεία στο +9,1%, ωστόσο η ανάπτυξη αυτή εξακολουθεί να είναι πληθωριστική, με τους όγκους να υποχωρούν γύρω στο -3,5%.
Σε επίπεδο κατηγοριών, την ανάπτυξη αυτή οδηγούν τα τρόφιμα και ποτά, τόσο τα φρέσκα (+8,9%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,3%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στο μέσο καλάθι του ελληνικού νοικοκυριού σε σχέση με τις κατηγορίες του μη τροφίμου.
Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον, και με βάση πρόσφατα ευρήματα από έρευνες της NielsenIQ, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία (97% των ερωτηθέντων), να έχουν ξεκάθαρα αντιληφθεί την αύξηση στις τιμές των προϊόντων που πωλούνται μέσα από τα σουπερμάρκετ. Προσπαθώντας να αντεπεξέλθουν σε αυτό, δηλώνουν σε ποσοστό 68% ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά, ενώ ταυτόχρονα 1 στους 3 δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.
Από τον όμιλο Fourlis αναφέρονται τα παρακάτω:
Ποια είναι τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στο οργανωμένο λιανεμπόριο;
Τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, της εξελισσόμενης συμπεριφοράς των καταναλωτών και των εξωτερικών επιρροών.
Η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου και των αγορών μέσω κινητού έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αλληλεπιδρούν με τα brands και λαμβάνουν αποφάσεις για τις αγορές τους. Οι καταναλωτές αναμένουν, πλέον, ευέλικτες, εξατομικευμένες εμπειρίες μέσα από πολλά κανάλια, με αποτέλεσμα να απαιτείται από τους λιανεμπόρους μεγαλύτερη έμφαση στις πολυκαναλικές στρατηγικές (omnichannel) και στις εξατομικευμένες εμπειρίες πελατών.
Επιπλέον, οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο ψηφιακά συνδεδεμένοι, βασιζόμενοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις διαδικτυακές κριτικές, με αποτέλεσμα οι προσπάθειες μάρκετινγκ να έχουν μετατοπιστεί προς τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, για να αλληλεπιδράσουν αποτελεσματικά με τον καταναλωτή.
Επιπρόσθετα, η έμφαση στην ιδανική ισορροπία μεταξύ τιμής και ποιότητας προϊόντος και υπηρεσίας παραμένει στις προτεραιότητες των καταναλωτών.
Η βιωσιμότητα και ο κοινωνικός αντίκτυπος έχουν γίνει βασικά ζητήματα, με τις εταιρείες να ανταποκρίνονται στη ζήτηση για προϊόντα και πρακτικές με ηθική και περιβαλλοντική συνείδηση.
Επιπλέον, η πανδημία Covid-19 είχε βαθύ αντίκτυπο στην ψυχολογία των καταναλωτών, καθώς αύξησε την έμφαση σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας και επιτάχυνε τη στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις ανέπαφες αγορές. Επιπλέον, η ενεργειακή κρίση έχει επηρεάσει το λειτουργικό κόστος και τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, ωθώντας τις εταιρείες να επικεντρωθούν σε αποτελεσματικότερη ενεργειακή απόδοση.
Οι εταιρείες που κατανοούν την εξελισσόμενη ψυχολογία των καταναλωτών, ασπάζονται τον ψηφιακό μετασχηματισμό και δίνουν προτεραιότητα στη βιωσιμότητα θα οικοδομήσουν πιο στέρεες σχέσεις με τους πελάτες τους και θα μπορέσουν να αναπτυχθούν και να ευδοκιμήσουν στη συνεχώς μεταβαλλόμενη λιανική αγορά.
Ποιοι παράγοντες θα διαμορφώσουν το κατάστημα του αύριο;
Ένας σημαντικός παράγοντας που θα διαμορφώσει το μέλλον του καταστήματος λιανικής είναι η εμπειρία του καταναλωτή. Οι έμποροι λιανικής θα επικεντρωθούν στο να δημιουργήσουν ένα διαδραστικό και αξέχαστο ταξίδι αγοράς, προσφέροντας στους πελάτες μοναδικές εμπειρίες, που θα ξεπερνούν τα καθιερωμένα.
Επίσης, οι εταιρείες θα πειραματιστούν με εκθεσιακούς χώρους, pop-up καταστήματα και υβριδικές ιδέες που θα συνδυάζουν το λιανικό εμπόριο με άλλες υπηρεσίες. Αυτά τα ευέλικτα μοντέλα καταστημάτων θα καλύπτουν τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών και θα προσαρμόζονται στις διαφορετικές απαιτήσεις της αγοράς.
Για να παραμείνουν ανταγωνιστικά, τα καταστήματα του μέλλοντος θα πρέπει να ενσωματώνουν τις φυσικές και ψηφιακές εμπειρίες, προσφέροντας στους πελάτες μια ευέλικτη προσέγγιση σε όλα τα κανάλια (omnichannel approach).
Επιπρόσθετα, οι εταιρείες θα βασίζονται όλο και περισσότερο στην ανάλυση δεδομένων για να κατανοήσουν τη συμπεριφορά, τις προτιμήσεις και τις τάσεις των καταναλωτών. Αξιοποιώντας αυτές τις πληροφορίες, θα εξατομικεύουν τα προϊόντα τους, τις στρατηγικές μάρκετινγκ και τις εμπειρίες των πελατών τους, δημιουργώντας πιο στοχευμένες προτάσεις.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις θα είναι επίσης καθοριστικές για τη μεταμόρφωση του τοπίου του λιανικού εμπορίου, καθώς θα επιτρέψουν εξατομικευμένες και ιδιαίτερες εμπειρίες αγορών, ενισχύοντας την αφοσίωση των πελατών.
Ανταποκρινόμενα σε θέματα βιωσιμότητας και τις αυξανόμενες περιβαλλοντικές ανησυχίες των καταναλωτών, τα καταστήματα του μέλλοντος θα δώσουν προτεραιότητα σε πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον. Οι εταιρείες θα δώσουν έμφαση σε βιώσιμες επιλογές συσκευασίας, προϊόντα ηθικής προέλευσης και θα εφαρμόσουν περιβαλλοντικά υπεύθυνες πρακτικές σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού τους.
Πού επικεντρώνονται οι επενδύσεις σας;
Άξονες του επενδυτικού πλάνου
– Νέες τεχνολογίες και καινοτόμα εργαλεία. Συνεχίζουμε να ενισχύουμε την αυτοματοποίηση και τις υποδομές logistics. Βελτιώνουμε την εφοδιαστική αλυσίδα και τους μηχανισμούς πολυκαναλικής πώλησης.
– Νέες δραστηριότητες
- Η είσοδος στον κλάδο επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (Trade Estates ΑΕΕΑΠ), με αρχική αξία ακινήτων 185 εκατ. ευρώ σήμερα έχει φθάσει τα 330 εκατ. ευρώ. Πολύ σύντομα θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών.
- Επένδυση στην τρίτη δραστηριότητα λιανικής του Ομίλου Fourlis στον κλάδο προϊόντων υγείας και ευεξίας, η οποία ξεκίνησε με τη λειτουργία των πρώτων 3 καταστημάτων λιανικής Holland & Barrett και του e-commerce. Ο προγραμματισμός περιλαμβάνει τη λειτουργία 100 φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία την επόμενη πενταετία.
– Συνεχίζουμε να επενδύουμε στους κλάδους οικιακού εξοπλισμού και αθλητικών ειδών. Πρόσφατα, λειτούργησε το νέο κατάστημα νέας γενιάς ΙΚΕΑ Αλεξανδρούπολη, ενώ το επόμενο διάστημα προγραμματίζουμε τη λειτουργία 3 ακόμη καταστημάτων σε Πάτρα, Ηράκλειο και Ελληνικό. Η Intersport ολοκληρώνει το τριετές πρόγραμμα αναβάθμισης των καταστημάτων, άνοιξε ήδη 3 νέα καταστήματα στην Ελλάδα (Σέρρες, Κατερίνη και Παγκράτι) και διευρύνει τις συνεργασίες της με αθλητικά brands.
– Ο εκσυγχρονισμός και η συνεχής επαγγελματική επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού των εταιρειών του ομίλου.
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την πορεία της αγοράς και οι προκλήσεις που καλείστε να αντιμετωπίσετε;
Είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον. Μετά από ένα μεγάλο διάστημα κρίσεων, οικονομικής, υγειονομικής, ενεργειακής, το οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα δείχνει σημαντικά σημάδια βελτίωσης, παρουσιάζοντας μάλιστα από τα υψηλότερα ποσοστά ανάπτυξης στην Ευρώπη.
Στο πλαίσιο αυτό, και για να ευδοκιμήσουμε στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, θα πρέπει να συνεχίσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί, ευέλικτοι, να έχουμε έμφαση στην υψηλή ποιότητα, στην άριστη εξυπηρέτηση και τη δημιουργία εμπειρίας πελάτη.
Εφαρμόζοντας νέες τεχνολογίες, καινοτομίες, αυτοματοποιήσεις, βελτιώνουμε συνεχώς την εφοδιαστική αλυσίδα μας και χτίζουμε την αφοσίωση των πελατών μας μέσα από πολυκαναλική προσέγγιση.
Η μελλοντική μας ανάπτυξη βασίζεται στην επέκταση των δραστηριοτήτων μας, στη βελτιστοποίηση των λειτουργικών εξόδων μας, στη συνεχή επένδυση στην επιμόρφωση των ανθρώπων μας, καθώς και σε υπεύθυνες περιβαλλοντικές και κοινωνικές πρακτικές.
Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ