Το επενδυτικό ενδιαφέρον επιστρέφει στο design, καθώς η διαφαινόμενη έξοδος της οικονομίας από τη βαθιά κρίση αφήνει κάποια περιθώρια ανακατανομής πόρων από τους επαγγελματίες, αλλά και από τους ιδιώτες, σε έναν τομέα που είναι συνδεδεμένος τόσο με το ευ ζην όσο και με την παραγωγικότητα και την οικονομική απόδοση.
Υπάρχουν άλλωστε παραδείγματα χωρών που έχουν υλοποιήσει μελέτες για τη μέτρηση της απόδοσης της επένδυσης στο design (Return On Design Investment-RODI), όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι σκανδιναβικές χώρες, και έχουν ανακαλύψει ότι μια μέση επένδυση στον συγκεκριμένο τομέα μπορεί να πολλαπλασιάσει τον τζίρο μιας επιχείρησης πάνω από δύο φορές, ενώ ο πολλαπλασιαστής αυξάνεται συγκριτικά με επενδυμένους πόρους σε άλλους τομείς, αν μιλάμε για συστηματικές επενδύσεις. Στις ΗΠΑ δε, ο Δείκτης Σχεδιαστικής Αξίας (Design Value Index) δείχνει μια τριψήφια απόδοση για εταιρείες εισηγμένες στο χρηματιστήριο.
Αν και αναπτύσσεται προβληματισμός για το κατά πόσο μπορεί να μετρηθεί με ακρίβεια το ύψος της απόδοσης μιας επένδυσης στον συγκεκριμένο τομέα, είτε γίνεται από μια αυτοκινητοβιομηχανία, είτε από μια αλυσίδα εστιατορίων, είτε από μια εταιρεία ψυχαγωγίας κ.ο.κ., η σχέση μεταξύ καλού σχεδιασμού και οικονομικής απόδοσης έχει μετρηθεί με πολλούς τρόπους και έχει αποδειχθεί ότι φέρνει αξία στην επιχείρηση μέσω της ικανοποίησης των πελατών και της αύξησης των πωλήσεων.
Αυτή τη σχέση επιβεβαιώνει, μιλώντας στο ΧΡΗΜΑ, ο σχεδιαστής Γιάννης Ιατρού, γνωστός από τις δημιουργίες του για τη φερώνυμη επιχείρηση (Iatrou Furniture), που διατηρεί με τον αδελφό του Τάσο. Όπως μας εξηγεί, η επιτυχία και η απόδοση της επένδυσης «χτίζεται» μέσα από μια σειρά διαδικασίες και δεδομένα, από το προφίλ του επιχειρηματία και του επαγγελματικού χώρου, τα χαρακτηριστικά του χρήστη των υπηρεσιών που αυτός προσφέρει (π.χ. café, ξενοδοχείο, κατάστημα, κ.ο.κ.), μέχρι τη μελέτη του χώρου, την ακουστική, τον φωτισμό και τις πρώτες ύλες για τα έπιπλα και τις υπόλοιπες κατασκευές.
Η επιστροφή αξίας από την επένδυση αντανακλάται, στη συνέχεια, σε μια σειρά από τομείς, από τις πωλήσεις και το μερίδιο αγοράς μέχρι την ελκυστικότητα του brand μιας επιχείρησης και την επικοινωνία του με το κοινό.
Αυτό γίνεται κατανοητό μέσα από ενδεικτικές δουλειές της Iatrou Furniture, που μας φέρνει ως παράδειγμα ο κ. Ιατρού, από ένα κομμωτήριο στο Παγκράτι που έχει υιοθετήσει ένα concept το οποίο φέρνει τον πελάτη σε επαφή με τη φύση και το περιβάλλον μιας αυλής, μέχρι το Blu Blu και το Cavo Paradiso στη Μύκονο, που υποδέχονται επισκέπτες από όλο τον κόσμο, με διαφορετικές κουλτούρες, συνήθειες και επιθυμίες.
«Τα τελευταία χρόνια, οι παραγγελίες αυξάνουν για χώρους που είναι πιο προηγμένοι στο design» σημειώνει χαρακτηριστικά, τονίζοντας πάντως ότι είναι λίγοι οι ιδιώτες που διαθέτουν σημαντικούς πόρους σε αυτόν τον τομέα. Σε επίπεδο επαγγελματιών, το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από την πρωτεύουσα σε γεωγραφικές περιοχές με υψηλή επισκεψιμότητα. Για παράδειγμα, οι δραστηριότητες της Iatrou Furniture σε Μύκονο και Σαντορίνη, αν και συνδυάζουν ποιότητα κατασκευής αντίστοιχη εκείνης σε έργα στην Αθήνα, κινούνται σε μεγαλύτερα ύψη επένδυσης. «Εκεί οι επιχειρηματίες διαθέτουν budgets. Συχνά, νιώθεις ότι είσαι σε άλλη χώρα» αναφέρει ο κ. Ιατρού για να περιγράψει την οικονομική κατάσταση της τοπικής κοινωνίας, όπου υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων που τζιράρουν ασύλληπτα ποσά.
Καταλήγει ότι το design είναι ισχυρό χαρτί για τον επαγγελματία, προκειμένου να κάνει πωλήσεις σε κάθε σημείο του γεωγραφικού χάρτη. «Παλιά, το design ήταν απρόσιτο, αλλά σταδιακά κερδίζει πάλι τη χαμένη του αίγλη. Σε αυτή τη διαφαινόμενη ανάκαμψη βοήθησε σημαντικά το internet» σημειώνει, εν κατακλείδι, ο κ. Ιατρού, εξηγώντας ότι φαίνεται να αλλάζει η κουλτούρα και στη χώρα μας.
………………..
Περιοδικό Χρήμα, τευχ. Σεπτέμβριος-Οκτώβριος