Επενδύσεις από 2,6 έως 3 δις ευρώ στην επόμενη δεκαετία απαιτεί η ανανέωση του γερασμένου ακτοπλοϊκού στόλου του οποίου τα πλοία έχουν διάμεση ηλικία 25 ετών ενώ το σύνολο των πλοίων είναι άνω των 7 ετών.
Στο μεταξύ ο κλάδος υπέφερε πέρυσι από την πανδημία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ακτοπλοϊκή κίνηση έχει αυξηθεί μέχρι στιγμής φέτος έως και 60% από το 2020, αλλά παραμένει μειωμένη σε σχέση με το 2019, ενώ έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος των καυσίμων.
Στο περιβάλλον αυτό προβάλλει η ανάγκη για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, καθώς η ανάπτυξη των περισσότερων νησιών στηρίζεται αποκλειστικά στην ακτοπλοΐα. Από τα 95 νησιά που εξυπηρετούνται, μόνο τα 25 διαθέτουν αεροδρόμιο, οι μεταφορές μεταξύ των νησιών εξυπηρετούνται μόνο διά θαλάσσης, ενώ το 85% των εμπορευματικών αναγκών των νησιών και το σύνολο της τροφοδοσίας τους καλύπτονται με τα ακτοπλοϊκά πλοία.
Το θέμα της ανανέωσης είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την εγχώρια ακτοπλοΐα, αν αναλογιστεί κανείς πως στο τέλος του 2021 το 60% του στόλου θα είναι εντός του ορίου ηλικίας των 30 ετών, ενώ το 2030 το 74% του στόλου θα είναι πάνω από 30 ετών.
Τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνα της XRTC Business Consultants η οποία δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Αύξηση της εγχώριας ναυπηγικής δραστηριότητας
Με δεδομένο, ότι στη διεθνή αγορά δε διατίθενται προς πώληση πλοία μικρότερης ηλικίας και κατάλληλα για τις εγχώριες γραμμές, η μόνη λύση για την ανανέωση του στόλου είναι η κατασκευή νέων βαποριών, το κόστος των οποίων είναι υψηλό κυρίως λόγω των νέων περιβαλλοντικών προδιαγραφών, ενώ ο χρόνος κατασκευής ξεπερνά τα 2-3 χρόνια.
Με βάση την ανάλυση της XRTC, τα απαιτούμενα κεφάλαια της ανανέωσης και αναβάθμισης του στόλου την επόμενη δεκαετία κυμαίνονται μεταξύ 2,6 και 3 δις ευρώ, αν ληφθεί η απόφαση ανανέωσης όλων των πλοίων που είναι άνω των 25 ετών (34 συμβατικά και 13 ταχύπλοα).
Παράλληλα, όμως, χρειάζονται νέες επενδύσεις για την τεχνολογική αναβάθμιση του νεότερου μέρους του ακτοπλοϊκού στόλου κάτω των 20 ετών (20 συμβατικών και 22 ταχυπλόων). Το εν λόγω κόστος υπερβαίνει τα 100-150 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, «η αναγκαιότητα των νέων κατασκευών, αλλά και η προτίμηση των Ελλήνων ακτοπλόων στην κατασκευή και επισκευή πλοίων στη χώρα μας θα ωθήσει και θα επιταχύνει την έναρξη της ναυπηγικής δραστηριότητας με πρόβλεψη να ξεκινήσουν νέες κατασκευές εντός τριετίας».