Με μία νέα επιστολή που κοινοποίησε ο ιδρυτής της easyJet, Στέλιος Χατζηιωάννου, επαναφέρει το ζήτημα της παραγγελίας 107 αεροσκαφών από την Airbus και καταφέρεται κατά διευθυντικών στελεχών της αεροπορικής εταιρείας.

Όπως επισημαίνει, στο παρελθόν υπήρξαν διαφορές με κάποια διευθυντικά στελέχη για τον τρόπο λειτουργίας της εταιρείας, ιδιαίτερα – όπως σημειώνει – για τις ολοένα και μεγαλύτερες παραγγελίες αεροσκαφών από την Airbus.

«Αυτή η εν γένει θεμιτή εταιρική ένταση μεταξύ της διοίκησης και ενός μετόχου έφτασε σε ιστορικό χαμηλό αυτή την εβδομάδα» τονίζει ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και προσθέτει: «Αυτοί οι καιροί είναι πρωτοφανείς και η easyJet έχει μηδέν έσοδα αυτή τη στιγμή. Πότε ήταν η τελευταία φορά στην ιστορία της αεροπλοΐας που μια αεροπορική έφτασε από έσοδα GBP 6 δισ. το έτος στο μηδέν μέσα σε ένα μήνα, χωρίς συγκεκριμένη ημερομηνία στο μέλλον για την επιστροφή της στο να μεταφέρει και πάλι επιβάτες;».

Με «φόντο» την καθήλωση των αεροσκαφών της easyjet λόγω covid-19 o κ. Χατζηιωάννου αναρωτιέται: “Γιατί αυτά τα διευθυντικά στελέχη της easyJet επιθυμούν τόσο πολύ να συνεχίσουν να πληρώνουν την Airbus για επιπλέον περιττά αεροπλάνα;”

Ενημερώνει παράλληλα ότι έστειλε και δεύτερο αίτημα στη διοίκηση της easyJet για τη διεξαγωγή ψηφοφορίας των μετόχων για την απομάκρυνση δύο διευθυντών από το Δ.Σ. Όπως αναφέρει, «το πρώτο αίτημα την 1η Απριλίου του 2020 για την απομάκρυνση ενός διευθυντή απορρίφθηκε από τον πρόεδρο της easyJet, John Barton, με ένα αισχρό τέχνασμα. Ποτέ στα τελευταία 10 χρόνια των διαφορών και των εταιρικών ψηφοφοριών δεν χρησιμοποίησε άλλη διοίκηση ένα τέτοιο τέχνασμα: υποστήριξαν ότι το αίτημα πρέπει να έχει την υπογραφή της τράπεζας στην οποία διακρατούνται οι μετοχές και όχι από εμένα».

Και συνεχίζει: «Έχοντας διορθώσει την επιστολή για να αντιμετωπίσουμε το φτηνό αυτό τέχνασμα, ζητάμε πλέον την απομάκρυνση του CFO, Andrew Findlay, προκειμένου να τον σταματήσουμε από το να υπογράψει και νέες επιταγές δισεκατομμυρίων στην Airbus κάθε χρόνο για νέα και άχρηστα αεροσκάφη.»

Αναφέρει επίσης ότι εάν δεν διεξαχθεί χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση η ψηφοφορία των μετόχων θα ζητήσει «την απομάκρυνση και άλλων διευθυντικών στελεχών» και προσθέτει: «Εάν όπως οι διευθυντές υποστήριξαν ‘μια γενική συνέλευση θα αποτελούσε μια άχρηστη απόσπαση της προσοχής’ μπορούν να παραιτηθούν… ή απλώς να τερματίσουν το συμβόλαιο με την Airbus. Με το σύνολο των 330 αεροπλάνων στο έδαφος δεν υπάρχει πιο επείγον ζήτημα να ασχοληθούμε από την εν λόγω υποχρέωση των GBP 4,5 δισ. στην Airbus».

Όσον αφορά το δάνειο της βρετανικής κυβέρνησης προς την easyJet ο κ. Χατζηιωάννου τονίζει ότι: «αυτό που είναι έτοιμο να συμβεί δυνητικά εντός της easyJet θα μπορούσε να είναι το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην βρετανική εταιρική ιστορία από την κυβερνητική στήριξη για τη διάσωση των βρετανικών τραπεζών το 2008».

«Άνθρωποι όπως ο Andrew Findlay ως CFO της easyJet δανείζονται GBP 600 εκατ. από τον Bρετανό φορολογούμενο που θα πρέπει να αποπληρώσει η easyJet σε ένα χρόνο από σήμερα ήτοι τον Μάρτιο του 2021… στο δικό μου μυαλό, ένα κυβερνητικό δάνειο για ένα έτος δεν είναι η λύση στο πρόβλημα της easyJet που είναι τα μηδενικά έσοδα».

«Ο λόγος που ο Findlay θέλει να δανειστεί αυτά τα GBP 600 εκατ. από τον Bρετανό φορολογούμενο είναι για να πληρώσει GBP 2 δισ. σε έναν γαλλογερμανικό κατασκευαστή όπλων – αυτή είναι η υποχρέωση μεταξύ του τρέχοντος έτους και του επόμενου έτους και πριν τη λήξη του κυβερνητικού δανείου» σημειώνει.

Στην επιστολή του περιγράφει επίσης τις καταδίκες της Airbus για δωροδοκίες στελεχών της βιομηχανίας σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ εκτιμά ότι «το συνολικό κόστος για την easyJet από τις πληρωμές στην Airbus για τα επιπλέον περιττά αεροπλάνα στο μέλλον φτάνει τα GBP 4,5 δισ.», τονίζοντας ότι θα «πρέπει να τερματιστεί για να επιβιώσει η easyJet».

Και ολοκληρώνει την επιστολή του προειδοποιώντας με μηνύσεις «εάν έστω και μια δεκάρα από τα χρήματα της easyJet πάει σε αυτόν τον εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου προμηθευτή (Airbus), ενώ η easyJet θα αθετεί άλλες χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις στο μέλλον (για παράδειγμα εάν δεν καταφέρει να αποπληρώσει το κυβερνητικό δάνειο τον Μάρτιο του 2021)».