Νέα δεδομένα στη ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα, δημιουργεί η είσοδος του πρώτου φορτηγού πλοίου για επισκευή στα Ναυπηγεία του Νεωρίου στη Σύρο, μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μη λειτουργίας τους.
Στη μικρή δεξαμενή των 11.000 τόνων ανέβηκε το φορτηγό πλοίο Sea Lady μήκους 189,8 μέτρων, πλάτους 32μ και χωρητικότητας 50.246 τόνων. Τις επόμενες ημέρες στα ίδια ναυπηγεία αναμένεται να φθάσει και δεύτερο φορτηγό πλοίο για επισκευή.
Το ναυπηγείο που παρέμενε κλειστό λόγω των χρεών του, ανέλαβε προσωρινά να διαχειριστεί εταιρεία συμφερόντων του Ελληνοαμερικανού επιχειρηματία Πάνου Ξενοκώστα, μετά από συμφωνία με το σημερινό ιδιοκτήτη Νίκο Ταβουλάρη και έως ότου οριστεί δικάσιμος προκειμένου να περάσει στα χέρια του ελληνοαμερικανικού ομίλου “Onex”. Η εν λόγω εταιρεία που είναι και αυτή συμφερόντων Πάνου Ξενοκώστα έχει ήδη συμφωνήσει με την πλευρά των σημερινών ιδιοκτητών του Νίκου Ταβουλάρη αλλά και με την πολιτεία, για την καταβολή των οφειλών που έχουν ήδη τα ναυπηγεία στο ελληνικό δημόσιο.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά έως σήμερα, με το σχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί στο δικαστήριο, ο ελληνοαμερικανικός όμιλος Οnex θα αναλάβει 30 εκατ. ευρώ χρέη προς τους πιστωτές, ελληνικό δημόσιο και τράπεζες και άλλα 10 εκατ. ευρώ προς τους εργαζομένους και την τοπική κοινωνία. Η Onex αναμένεται να προχωρήσει και σε επενδύσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία έχει ήδη αναπτυξιακό πλάνο ενώ σκοπεύει να αναπτύξει νέους τομείς στη ναυπήγηση σκαφών και πλοίων, πλατφορμών και εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών η λειτουργία του ναυπηγείου αναμένεται να έχει σημαντικά οφέλη για το ελληνικό δημόσιο αλλά και την τοπική κοινωνία του νησιού αφού θα απασχολεί εργαζόμενους, θα εισπράττονται φόροι και ασφαλιστικές εισφορές.
Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την υποβολή της Συμφωνίας Εξυγίανσης για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων στο αρμόδιο δικαστήριο
Η εξαιρετικά ανησυχητική κατάσταση στον χώρο των Ναυπηγείων, με αποκορύφωμα την παύση της ουσιαστικής λειτουργίας των ναυπηγείων Σύρου τον Μάρτιο του 2017, κινητοποίησε τους πιστωτές προς εξεύρεση λύσης με γνώμονα την εξαιρετικής σημασίας στρατηγική θέση που κατέχουν στον χώρο του Αιγαίου, αλλά και τον καταλυτικό ρόλο τους στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας με ταυτόχρονη μέριμνα για κάλυψη του συνόλου των απαιτήσεων των εργαζομένων των Ναυπηγείων από το νέο επενδυτή (ΟΝΕΧ – Ξενοκώστας).
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου Οικονομίας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επαναλειτουργία των Ναυπηγείων ήταν σαφές ότι θα περνούσε μέσα από την εξυγίανσή τους με εργαλείο το άρθρο 106 του Πτωχευτικού Κώδικα όπως ισχύει και τη συμφωνία του απαιτούμενου εκ του νόμου ποσοστού πιστωτών σε ένα βιώσιμο σχέδιο εξυγίανσης το οποίο τελικώς θα κατατεθεί στο αρμόδιο δικαστήριο προς επικύρωση.
Οι ενέργειες που γίνονται στο πλαίσιο της διαδικασίας είναι οι εξής:
Α) Έχει ήδη ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης οικονομικών καταστάσεων ετών 2015 και 2016 από τη γενική συνέλευση της εταιρείας.
Β) Αναμένεται η έγκριση ισοζυγίου έτους 2017 μετά τη ρύθμιση κάποιων λεπτομερειών που έχουν απομείνει προς διευθέτηση.
Γ) Με ενέργειες του υφυπουργείου Οικονομίας, δόθηκε η δυνατότητα σύνδεσης με ΔΕΗ σε εταιρεία ελεγχόμενη από τον νέο επενδυτή, ώστε η τελευταία να προβεί σε άμεσες ενέργειες αποκατάστασης συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων των Ναυπηγείων τα οποία κινδύνευαν να υποπέσουν σε αχρησία, εκμηδενίζοντας την αξία τους αλλά και υποβαθμίζοντας την περιοχή με περιβαλλοντική καταστροφή (π.χ. άμεση αποκατάσταση βλαβών προς αποφυγή βύθισης της μεγαλύτερης δεξαμενής με απρόσμενες συνέπειες για την εξέλιξη του σχεδίου, καθαρισμός Ναυπηγείων, γενική προετοιμασία κλπ).
Δ) Το σωματείο εργαζομένων έχει συμφωνήσει στη διαδικασία εξυγίανσης (με ομόφωνη απόφαση γενικής συνέλευσης, την 01/03/2018.
Ε) Τα στοιχεία έχουν ήδη αποσταλεί προς επεξεργασία ώστε να εκδοθεί το business plan της εξυγίανσης, το οποίο και θα υποβληθεί στους πιστωτές μέσα στον επόμενο μήνα για έγκριση ώστε να κατατεθεί η συμφωνία εξυγίανσης στο αρμόδιο δικαστήριο για επικύρωση.
Αναφερόμενα στις εξελίξεις, τα στελέχη του υπουργείου επεσήμαναν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “ενόψει της ολοκλήρωσης των διαδικασιών για την υποβολή της Συμφωνίας Εξυγίανσης για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων στο αρμόδιο δικαστήριο, ο νέος επενδυτής κ. Ξενοκώστας, κατόπιν σχετικής συμφωνίας με την απερχόμενη διοίκηση, ανέλαβε να προβεί μέσω εταιρείας συμφερόντων του, σε επισκευές σημαντικής σημασίας για τα Ναυπηγεία Σύρου ώστε να μην απαξιωθούν περαιτέρω, ενώ στο πλαίσιο της ενδιάμεσης αυτής προσπάθειας, για πρώτη φορά μετά από 14 μήνες, κατέστη εφικτή η είσοδος νέου πλοίου στη δεξαμενή του Νεωρίου για επισκευή”.
“Το ναυπηγείο παράγοντας σταθερότητας για την ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου”
Με αφορμή το δεξαμενισμό του φορτηγού πλοίου στα ναυπηγεία του Νεωρίου, ο δήμαρχος της Σύρου, Γιώργος Μαραγκός μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έκανε λόγο για μία θετική εξέλιξη που σηματοδοτεί μία νέα μέρα για το νησί, αναφέροντας ότι η επανεκκίνησή του πραγματοποιείται μέσα από πολύ αισιόδοξες συνθήκες και νέα ιδιοκτησία.
“Αυτό το νέο ξεκίνημα έχει δώσει μια πολύ μεγάλη αισιοδοξία στους εργαζομένους στις οικογένειές τους αλλά και στην τοπική κοινωνία, καθώς η λειτουργία του ναυπηγείου αποτελούσε διαχρονικά τον οικονομικό πνεύμονα για το νησί” τόνισε ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης.
Πρόσθεσε ότι αυτή η νέα σελίδα θα σηματοδοτήσει μία νέα πορεία για την ανάπτυξή του ενώ συμπλήρωσε ότι το ναυπηγείο μπορεί να λειτουργήσει και ως παράγοντας σταθερότητας όχι μόνο για το Αιγαίο αλλά και για την ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου και για λόγους γεωπολιτικούς.
“Η Σύρος έχει ένα από τα μεγαλύτερα, κεντρικότερα και ασφαλέστερα λιμάνια στο Αιγαίο και μπορεί εξ αυτών των συνθηκών να λειτουργήσει και προς αυτή την κατεύθυνση” υπογράμμισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο κ. Μαραγκός δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο στάδιο υποβολής του φακέλου προς το δικαστήριο προκειμένου με βάση των πτωχευτικό κώδικα να αλλάξει ιδιοκτησία καθώς είναι μια αναγκαία και προβλεπόμενη διαδικασία για να μπορέσει να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση στον νέο μέτοχο πιθανότατα μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Απριλίου.
Τόνισε επίσης το ότι ήδη το πρώτο πλοίο ανέβηκε στη δεξαμενή είναι μια εξαιρετική κίνηση για το νησί και έρχεται σε συνέχεια των προσπαθειών των εργαζομένων που έχουν πολύ μεγάλο μερίδιο στην πολύ θετική αυτή εξέλιξη αλλά και του επιχειρηματία κ. Ξενοκώστα που είναι επικεφαλής της εταιρείας που θα αναλάβει το ναυπηγείο.
“Αυτή η ενδιάμεση επανεκκίνηση του ναυπηγείου είναι καθαρά για να μπορέσει να συντηρηθεί η εγκατάσταση του ναυπηγείου έως ότου ολοκληρωθεί η μεταβίβασή του αλλά και για να μπορέσει ο κόσμος να δουλέψει λιγάκι καθώς είμαστε ένα χρόνο που δεν λειτουργούσαμε”, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας του Σωματείου των εργαζομένων Μάρκος Ρηγούτσος.
Τόνισε ότι στο ναυπηγείο για το συγκεκριμένο πλοίο μπαίνει όσος κόσμος χρειάζεται και πρόσθεσε ότι όλοι οι εργαζόμενοι είναι ενωμένοι σαν μια γροθιά με στόχο να σωθούν τα ναυπηγεία. Ο ίδιος επίσης εξέφρασε την αισιοδοξία του γα το μέλλον προσθέτοντας ότι “ο νέος επενδυτής έχει δείξει πολύ σοβαρότητα”.
Αναβίωση ενός κλάδου που αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα
Σημειώνεται ότι η επένδυση της Onex στα ναυπηγεία της Σύρου, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις της Cosco στη ναυπηγοεπισκευή, αναμένεται να αναβιώσουν έναν κλάδο που αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο αριθμός των επισκευασθέντων πλοίων το έτος 2017 ανήλθε σε 447, με ολική χωρητικότητα 4,599 εκατ. ΚΟΧ, σημειώνοντας αύξηση 0,4% στον αριθμό των πλοίων, αλλά μείωση 10,4% στην ολική χωρητικότητα σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2016, έναντι μείωσης 13,8% στον αριθμό των πλοίων και 13,8% επίσης στην ολική χωρητικότητα που παρατηρήθηκε κατά το έτος 2016 σε σύγκριση με το 2015.
Ο μεγαλύτερος αριθμός των επισκευών κατά το έτος 2017 πραγματοποιήθηκε εκτός δεξαμενών, αφού στην πραγματικότητα δεν υπήρχαν πολλές διαθέσιμες.
Μιλώντας πρόσφατα στο Ναυτιλιακό Συνέδριο του thseanation.gr στο Ίδρυμα Ευγενίδου ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής ανέφερε ότι η ναυπηγοεπισκευή έχει αρχίζει να αφυπνίζεται καθώς τόνισε ότι επισκευάστηκαν και λειτουργούν οι μόνιμες δεξαμενές του ΟΛΠ και ήρθε η μεγάλη πλωτή δεξαμενή των 80.000 τόνων. Πρόσθεσε επίσης ότι προχωρεί θετικά ως τώρα η δικαστική οδός για την αποδέσμευση του Σκαραμαγκά και ξεκινά η επένδυση στο Νεώριο. Ειδική μνεία στο ναυπηγείο της Σύρου έκανε στο ίδιο συνέδριο και ο Πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιτ αναφέροντας ότι είδε πέρυσι από κοντά τις δυνατότητές του και εξέφρασε την ανυπομονησία του να επιστρέψει φέτος για την επαναλειτουργία του υπό τη νέα ιδιοκτησία που εδρεύει στις ΗΠΑ.