Με τα περιθώρια διύλισης να αυξάνονται διεθνώς και την συνολική εσωτερική ζήτηση στα καύσιμα να φθάνει στα προ πανδημίας επίπεδα, τα λειτουργικά (συγκρίσιμα) κέρδη του ομίλου των ΕΛΠΕ επανήλθαν στα προ κρίσης επίπεδα και πρακτικά διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2020, φθάνοντας στα 125 εκ. ευρώ (+90%).

Ήταν τέτοια η επιτάχυνση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου για τα ΕΛΠΕ, καθώς οι συνθήκες το επέτρεψαν που τα λειτουργικά του τρίτου τριμήνου είναι 58% αυξημένα σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο το οποίο ήταν επίσης καλύτερο από το «δύσκολο» 2020.

Τα καθαρά κέρδη τρίτου τριμήνου ήταν 39 εκ. ευρώ ενώ στο εννεάμηνο τα καθαρά κέρδη έφθασαν τα 258 εκ. ευρώ σηματοδοτώντας την πλήρη αντιστροφή από το 2020 και μεγάλη βελτίωση ύψους 600 εκ. ευρώ.

Παράλληλα ό Όμιλος ΕΛΠΕ μείωσε το κόστος χρηματοδότησης και εξόφλησε το ευρωομόλογο των 201 εκ. ευρώ από τα ταμειακά διαθέσιμα. Πέραν της διύλισης,  οι κλάδοι των πετροχημικών και της εμπορίας είχαν εξαιρετική πορεία.

Στο μεταξύ, με ταχείς ρυθμούς προχωρά ο στρατηγικός μετασχηματισμός του ομίλου ενώ ως προς τις επενδύσεις, βαίνει προς ολοκλήρωση η κατασκευή του φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 204MW στην Κοζάνη, το οποίο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 75%.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικά Πετρέλαια Ανδρέας Σιάμισιης ανέφερε ότι «είναι βελτιωμένα σε όλα σχεδόν τα επίπεδα σε σχέση με την περσινή χρονιά σαν αποτέλεσμα του καλύτερου περιβάλλοντος, αλλά ακόμα πιο ελπιδοφόρα παράμετρος είναι οι συνεχείς και σταθερές βελτιώσεις σε τομείς που μπορούμε να ελέγξουμε σαν εταιρεία, όπως η διαθεσιμότητα των διυλιστηρίων, οι εμπορικές μας επιδόσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και η διαχείριση κόστους».

Αναλυτικά, όπως ανακοίνωσε ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων οι κύριοι παράγοντες διαμόρφωσης των αποτελεσμάτων ήταν σε μεγάλο βαθμό η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαιοειδών σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιούμαστε και η ισχυροποίηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης, μετά από πολλά τρίμηνα διακύμανσης σε ιστορικά χαμηλά. Αντίστοιχα, θετική επίπτωση είχαν οι πολύ καλές λειτουργικές επιδόσεις στα διυλιστήρια και στις εμπορικές εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και τα πρώτα αποτελέσματα από τα προγράμματα στρατηγικού μετασχηματισμού. Σημαντικό μέρος της λειτουργικής βελτίωσης αντισταθμίστηκε από την εκτίναξη στο κόστος ενέργειας και δικαιωμάτων CO2, που αποτελεί πλέον μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις για τις βιομηχανίες στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς.

Ο κλάδος Διύλισης, Εφοδιασμού και Εμπορίας ενίσχυσε σημαντικά τη συνεισφορά του, στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 5 τριμήνων, κυρίως λόγω της αυξημένης διαθεσιμότητας των μονάδων και της βελτίωσης του διεθνούς περιβάλλοντος. Επιπλέον, η ζήτηση καυσίμων στην Ελλάδα συνέχισε να αυξάνεται, με τις πωλήσεις στην εγχώρια αγορά να αντιστοιχούν σε 50% των συνολικών, το υψηλότερο ποσοστό από το 2019. Τα παραπάνω θετικά αποτελέσματα μετριάστηκαν από τη σημαντική επιβάρυνση του μεταβλητού κόστους λειτουργίας, λόγω της μεγάλης ανόδου των διεθνών τιμών φυσικού αερίου, σε πολυετή υψηλά, που συμπαρέσυρε τις τιμές τόσο του ηλεκτρισμού, όσο και των δικαιωμάτων ρύπων.

Ιδιαίτερα υψηλά αποτελέσματα εξακολουθεί να παρουσιάζει ο κλάδος των πετροχημικών, καθώς η ζήτηση των συγκεκριμένων προϊόντων υπερκαλύπτει τη τρέχουσα προσφορά. Ενισχυμένη κερδοφορία και αύξηση μεριδίων αγοράς κατέγραψαν οι θυγατρικές του Ομίλου στη Λιανική Εμπορία τόσο στην Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό όπου τα τελευταία δύο χρόνια υλοποιείται ένα σχέδιο επέκτασης και αναβάθμισης στα δίκτυα πρατηρίων.

Οι συνδεδεμένες επιχειρήσεις στον κλάδο Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου είχαν ένα ακόμα τρίμηνο βελτιωμένων επιδόσεων, κυρίως λόγω υψηλής ζήτησης ηλεκτρικού ρεύματος.

Τα Δημοσιευμένα κατά ΔΠΧΑ Αποτελέσματα, ισχυροποιήθηκαν περαιτέρω, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης των τιμών αργού και προϊόντων, διαμορφώνοντας τα Δημοσιευμένα Κέρδη EBITDA για το Εννεάμηνο στα €531 εκατ. και τα αντίστοιχα Καθαρά Κέρδη στα €258 εκατ..

Στρατηγική και κύριες εξελίξεις

Η διαδικασία αναδιάρθρωσης της εταιρικής δομής του Ομίλου συνεχίζεται, με το Δ.Σ. της Εταιρείας να εγκρίνει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021 το Σχέδιο Διάσπασης, για εισφορά όλων των λειτουργικών δραστηριοτήτων Διύλισης, Εφοδιασμού και Εμπορίας πετρελαιοειδών και πετροχημικών στη νέα εταιρεία. Το σχέδιο αναμένεται να υποβληθεί για έγκριση από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων το Δεκέμβριο και εκτιμάται ότι η υλοποίηση θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2022. Η νέα εταιρική δομή θα έχει πολλαπλά οφέλη σε θέματα ευελιξίας για την ανάπτυξη των νέων δραστηριοτήτων και τη χρηματοδότησή τους, τη διαχείριση κίνδυνου, καθώς και την ανάδειξη της αξίας των διαφορετικών χαρτοφυλακίων δραστηριοτήτων του Ομίλου.

Το Φ/Β πάρκο ισχύος 204 MW στην Κοζάνη, βρίσκεται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης των μηχανολογικών εργασιών, με τα 14 από τα 18 πάρκα -που αντιστοιχούν σε 166 MW- να έχουν ήδη περατωθεί, ενώ αναμένεται και η σύνδεση με το σύστημα υψηλής τάσης, που θα επιτρέψει την εμπορική λειτουργία εντός του Α’ Τριμήνου 2022.

Σε ότι αφορά τη διαδικασία πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών (65% ΤΑΙΠΕΔ – 35% ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ), στην οποία ο Όμιλος συμμετείχε ως από κοινού πωλητής με το ΤΑΙΠΕΔ, η Italgas ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής, με προσφορά ύψους €733 εκατ., που αντιστοιχεί σε €256 εκατ. για τη συμμετοχή της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ. Η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών αναμένεται να υπογραφεί στο αμέσως προσεχές διάστημα, μετά τη λήψη της έγκρισής από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ εκτιμάται ότι η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί στο Α’ Εξάμηνο 2022, μετά από τις συνήθεις ρυθμιστικές εγκρίσεις.

Τέλος, κατά τη διάρκεια του Γ’ Τριμήνου, οι χερσαίες παραχωρήσεις “Άρτα-Πρέβεζα” και “ΒΔ Πελοπόννησος”, για τις οποίες ο Όμιλος κατείχε άδεια έρευνας υδρογονανθράκων, επεστράφησαν στο Ελληνικό Δημόσιο, ενώ τον Οκτώβριο κοινοποιήθηκε στην ΕΔΕΥ η πρόθεση για επιστροφή της παραχώρησης στον Δ. Πατραϊκό.

Δήλωση CEO Ανδρέα Σιάμισιη

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, Ανδρέας Σιάμισιης, επισήμανε:

«Η ανάκαμψη της οικονομίας επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια του Γ’ Τριμήνου, κυρίως λόγω ισχυρού τουρισμού, αλλά και αυξημένης οικονομικής δραστηριότητας σε τομείς που επηρεάζουν άμεσα και τον δικό μας κλάδο. Τα αποτελέσματα του Ομίλου είναι βελτιωμένα σε όλα σχεδόν τα επίπεδα σε σχέση με την περσινή χρονιά σαν αποτέλεσμα του καλύτερου περιβάλλοντος, αλλά ακόμα πιο ελπιδοφόρα παράμετρος είναι οι συνεχείς και σταθερές βελτιώσεις σε τομείς που μπορούμε να ελέγξουμε σαν εταιρεία, όπως η διαθεσιμότητα των διυλιστηρίων, οι εμπορικές μας επιδόσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και η διαχείριση κόστους.

Δυστυχώς όμως, δεν είναι μόνο θετικά τα νέα, καθώς η παγκόσμια ενεργειακή κρίση που συνεχίζεται, με σημαντικότατη αύξηση των διεθνών τιμών φυσικού αερίου και αντίστοιχη άνοδο των τιμών ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς και του κόστους δικαιωμάτων ρύπων, επηρεάζει σημαντικά τον κλάδο, αλλά και την ομαλή ενεργειακή μετάβαση.

Τα πιο πάνω, καθιστούν ακόμη πιο επιτακτική και αναγκαία τη διαδικασία στρατηγικού μετασχηματισμού του Ομίλου και την υλοποίηση της στρατηγικής μας “VISION 2025”. Η διαμόρφωση της νέας εταιρικής δομής, η αναβάθμιση της εταιρικής διακυβέρνησης, αλλά και οι ουσιαστικές αλλαγές στην ανακατανομή των πόρων και των επενδύσεων, θα θέσουν τις βάσεις για την ανάπτυξη στη νέα αγορά ενέργειας και την εξίσου σημαντική απανθρακοποίηση των βασικών μας δραστηριοτήτων».

Βελτίωση διεθνών περιθωρίων διύλισης

Από το τέλος Ιουλίου οι χώρες παραγωγοί του ΟΠΕΚ++ συμφώνησαν σε σταδιακή αύξηση των εξαγωγών αργού πετρελαίου, κατά 400 χιλ. βαρέλια ημερησίως το μήνα, με σημαντικό αντίκτυπο στην παγκόσμια προσφορά αργού. Η ζήτηση όμως συνέχισε να ανακάμπτει από τα χαμηλά επίπεδα λόγω πανδημίας, με γρηγορότερους ρυθμούς, με αποτέλεσμα να διατηρείται το έλλειμα προσφοράς και οι διεθνείς τιμές να αυξάνονται περαιτέρω. Κατά συνέπεια, οι διεθνείς τιμές αργού διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα $73/bbl, σε σχέση με $43/bbl πέρυσι και $69/bbl το Β’ Τρίμηνο.

Ως αποτέλεσμα της αύξησης ζήτησης προϊόντων, τα περιθώρια όλων των βασικών προϊόντων των διυλιστηρίων του Ομίλου ανέκαμψαν από τα ιστορικά χαμηλά που κατέγραψαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επιπλέον, η αύξηση προσφοράς αργού, ιδιαίτερα υψηλού θείου, οδήγησε σε μείωση της τιμής του έναντι του Brent, με το διαφορικό Brent- Urals στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας. Τέλος, σημαντική αύξηση κατέγραψε το ενεργειακό κόστος, με τις τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού να ανέρχονται σε ιστορικά υψηλά. Τα παραπάνω οδήγησαν σε ανάκαμψη των διεθνών περιθωρίων διύλισης, με τα περιθώρια για διυλιστήρια τύπου FCC να διαμορφώνονται στα $5,2/bbl και τα αντίστοιχα περιθώρια Hydrocracking στα $2,9/bbl.

Το δολάριο ενισχύθηκε ελαφρώς σε σχέση με το ευρώ στο Γ’ Τρίμηνο, με την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου να κυμαίνεται στα 1,18 κατά μέσο όρο, σε αντίστοιχα με τα περσινά επίπεδα.

Συνεχιζόμενη ανάκαμψη ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων

Η άρση των μέτρων περιορισμού στις μετακινήσεις, η επανεκκίνηση της οικονομίας, καθώς και του τουρισμού εντός του τριμήνου, είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση στη ζήτηση καυσίμων κίνησης κατά 8% σε σχέση με πέρυσι, στα επίπεδα του 2019. Συνολικά, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων ανήλθε στους 1,6 εκατ. τόνους, μειωμένη κατά 1% σε σχέση με το Γ’ Τρίμηνο 2019. Σημαντική ανάκαμψη κατέγραψε και η αδασμολόγητη αγορά σε σχέση με πέρυσι, με την κατανάλωση ναυτιλιακών καυσίμων να αυξάνεται κατά 28% στους 712 χιλ. τόνους και των αεροπορικών να υπερδιπλασιάζεται στους 476 χιλ. τόνους, αλλά να υπολείπεται του 2019 κατά 20%.

Μείωση κόστους χρηματοδότησης, αποπληρωμή ευρω-ομολόγου €201 εκατ.

Ο Όμιλος προχώρησε στις 14 Οκτωβρίου 2021 στην αποπληρωμή των υφιστάμενων ομολογιών ύψους €201 εκατ., από ταμειακά διαθέσιμα, ενώ θα εξετάσει την κεφαλαιακή δομή και τις ευκαιρίες στις διεθνείς αγορές, μετά την ολοκλήρωση του εταιρικού μετασχηματισμού. Η αποπληρωμή των ομολογιών επιτοκίου 4,875% θα έχει θετικό αντίκτυπο στο χρηματοοικονομικό κόστος του Ομίλου, το οποίο στο Γ’ Τρίμηνο κυμάνθηκε στα €24 εκατ., μειωμένο κατά 4% σε σχέση με πέρυσι.

Επιπλέον, σε ότι αφορά τα ευρω-ομόλογα λήξης Οκτωβρίου 2024, είναι σε εξέλιξη πρόταση συναίνεσης προς τους ομολογιούχους για τροποποίηση των υφιστάμενων όρων, ώστε η διάσπαση της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ να υλοποιηθεί με τρόπο που δεν θα επηρεάσει την πιστωτική θέση των ομολόγων (credit neutral). Ο Καθαρός Δανεισμός ανήλθε σε €1,8 δισ., σημαντικά μειωμένος σε σχέση με πέρυσι και σε αντίστοιχα επίπεδα έναντι του Β’ Τριμήνου.

Κύρια σημεία των αποτελεσμάτων Γ’ Τριμήνου 2021 για τις επιμέρους επιχειρηματικές δραστηριότητες, αναφέρονται πιο κάτω:

ΔΙΥΛΙΣΗ, ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ & ΕΜΠΟΡΙΑ

Το Γ’ Τρίμηνο 2021, τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα €57 εκατ..

Η παραγωγή διαμορφώθηκε στους 3,6 εκατ. τόνους, καταγράφοντας αύξηση 9% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της αυξημένης διαθεσιμότητας του διυλιστηρίου Ασπροπύργου. Οι πωλήσεις ανήλθαν στους 3,8 εκατ. ΜΤ (+5%), με την εγχώρια αγορά να σημειώνει αύξηση κατά 13%, στους 1,1 εκατ. τόνους.

Το συνολικό περιθώριο συστήματος διύλισης ΕΛΠΕ ανήλθε στα $8,7/βαρέλι, το υψηλότερο τα τελευταία δυο χρόνια, λόγω ανάκαμψης των διεθνών περιθωρίων, αλλά και των επιδόσεων Εφοδιασμού & Εμπορίας.

ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ

Τα περιθώρια πολυπροπυλενίου, αν και χαμηλότερα σε σχέση με το Β’ Τρίμηνο, παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, οδηγώντας τα Συγκρίσιμα EBITDA στα €21 εκατ. (+40%) στο Γ’ Τρίμηνο 2021 και στα €102 εκατ. συνολικά στο 9μηνο 2021, διπλάσια σε σχέση με πέρυσι.

ΕΜΠΟΡΙΑ

Στην Εγχώρια Εμπορία, η ανάκαμψη στη ζήτηση καυσίμων σε όλες τις επιμέρους αγορές, είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση των όγκων πωλήσεων και της κερδοφορίας σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα, αντισταθμίζοντας τη σημαντική αύξηση του κόστους μεταφοράς και ηλεκτρισμού, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Γ’ Τριμήνου να διαμορφώνονται στα €29 εκατ. (+68%).

Στη Διεθνή Εμπορία, η αύξηση πωλήσεων στα δίκτυα πρατηρίων και οι καλές λειτουργικές επιδόσεις οδήγησαν τα Συγκρίσιμα EBITDA Γ’ Τριμήνου στα €20 εκατ. (+15%).

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Η συνεισφορά της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της εταιρειών στα ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη του Ομίλου για το Γ’ Τρίμηνο 2021, ανήλθε στα €3 εκατ..

Το EBITDA της Elpedison για το Γ’ Τρίμηνο 2021 διαμορφώθηκε στα €20 εκατ. (+31%) και για το Εννεάμηνο αντίστοιχα στα €64 εκατ. (+50%), λόγω αυξημένης ζήτησης ηλεκτρικού ρεύματος και συνεισφοράς των εργοστασίων Φ.Α. στο μίγμα του συστήματος, αντισταθμίζοντας τη μείωση κερδοφορίας στον κλάδο λιανικής.

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here