Η μεγάλη ετήσια μελέτη της XRTC συμβάλει στην πληρέστερη κατανόηση και στρατηγική αξιοποίηση των δεδομένων της αγοράς.

H XRTC εκφράζει για μία ακόμη φορά την αντίδρασή της για την ελλιπή πληροφόρηση του κλάδου αναφορικά με τα οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιριών.

Για άγνωστο λόγο, η ακτοπλοϊκή αγορά προστατεύεται από σχετικές διατάξεις και οι ναυτιλιακές εταιρίες δεν υποχρεούνται να δημοσιοποιούν τους ετήσιους ισολογισμούς παρά το γεγονός ότι παράγουν δημόσιο έργο και σε πολλές περιπτώσεις εισπράττουν σεβαστά ποσά μέσω των κρατικών επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές καθώς και όταν επικρατούν έκτακτες συνθήκες.

Ως εκ τούτου, η συνέχιση της ανάλυσης της αγοράς καθίσταται δύσκολη και μονομερής καθώς η οικονομική ανάλυσή της περιορίζεται μόνο στις εισηγμένες εταιρίες που υποχρεούνται να δημοσιοποιήσουν τα οικονομικά τους αποτελέσματα.

  • Ο ακτοπλοϊκός στόλος της χώρας, με 153 πλοία που εξυπηρετούν 115 νησιά, ανήκει σε 33 επιχειρήσεις. Πολλά από τα πλοία βρίσκονται κοντά στο τέλος του κύκλου ζωής τους, καθιστώντας επιτακτική την αναδιάρθρωση του στόλου, ώστε να ανταποκρίνεται στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της Ε.Ε.

Η ακτοπλοΐα συνδέει τα περίπου 120 κατοικημένα νησιά με την ηπειρωτική χώρα σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων τα 89 αποκλειστικά καθώς μόνο τα 26 διαθέτουν αεροδρόμιο.

Ταυτόχρονα, εξυπηρετεί τη μεταφορά 9 εκατ. τόνων αγαθών, που αντιστοιχούν στο 82% των εμπορευματικών μεταφορών και της τροφοδοσίας των νησιών μας, διευκολύνοντας τον αγροτικό τομέα, τη μεταποίηση και το εμπόριο.

Συνεπώς η ομαλή λειτουργία της έχει σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις για τη χώρα.

Ο εκσυγχρονισμός του στόλου, η εξεύρεση χρηματοδοτικών πόρων για την ναυπήγηση και αγορά «πράσινων» πλοίων, η εναρμόνιση με τις νέες ρυθμίσεις για τη χρήση καυσίμων, η συμπίεση του κόστους λειτουργίας των πλοίων, η υποχρεωτική συμμετοχή στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, είναι τα κυριότερα θέματα που απασχολούν τις ακτοπλοϊκές εταιρίες.

Ο μέσος όρος ηλικίας των ακτοπλοϊκών πλοίων σήμερα αγγίζει τα 30 έτη, ενώ μόνο το 17% του Ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών.

 

Τόσο ο όμιλος Attica όσο και οι Μινωικές, μέσω του ομίλου Grimaldi, διαθέτοντας ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση και ικανοποιητική ρευστότητα προχωρούν σε επενδυτικά προγράμματα για την ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση των στόλων τους. Η Seajets και οι άλλες εταιρίες περιορίζονται στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, τα οποία εκσυγχρονίζουν.

 

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την Ενεργοποίηση Ταμείου Εκσυγχρονισμού με στόχο την πράσινη μετάβαση της Ελληνικής ακτοπλοΐας και την ανανέωση του γερασμένου στόλου.

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες πρόκειται για ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο ύψους €300 εκατ., το οποίο θα δώσει ώθηση σε επενδύσεις που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα €3 δις μέσω της μόχλευσης ιδιωτικών και τραπεζικών κεφαλαίων.

Η ανακοίνωση αυτή φέρεται ως συνέχεια των προηγουμένων σχεδιασμών των πακέτων των €500 εκατ. που δεν προχώρησε.

  • Η Κρήτη που αποτελεί τη μεγαλύτερη γραμμή σε επίπεδο απόστασης και κίνησης οχημάτων και από τις μεγαλύτερες σε κίνηση επιβατών, εξυπηρετείται από τους στόλους της Attica (43 πλοία) και τις Μινωικές (3 πλοία).

Οι δύο αυτές εταιρίες εξυπηρετούν και τις γραμμές της Αδριατικής.

Η Seajets με 29 πλοία εξυπηρετεί κατά τη διάρκεια κυρίως της υψηλής τουριστικής περιόδου τις πιο δημοφιλείς νησιωτικές διαδρομές.

Τους μη τουριστικούς μήνες, οι ανάγκες των μικρότερων και λιγότερο δημοφιλών νησιών είναι μεγαλύτερες αφού τα δρομολόγια είναι αραιά ή ανύπαρκτα.

Πολλά από αυτά τα νησιά, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα προσβασιμότητας και εξαρτώνται από την προκήρυξη των άγονων γραμμών, το κόστος των οποίων είναι διαρκώς αυξανόμενο.

Σύμφωνα με τη ΣΕΕΝ επιβάλλεται να ανοίξει η συζήτηση για προσαρμογή της νομοθεσίας που διέπει την δρομολόγηση πλοίων στα νέα δεδομένα της ακτοπλοϊκής αγοράς μετά την αλλαγή του μείγματος δρομολόγησης ταχυπλόων πλοίων σε σχέση με τα συμβατικά.