Οι δύσκολες τραπεζικές συνθήκες αποτέλεσαν σημαντικό εμπόδιο στην παγκόσμια αγορά χρηματοδότησης πλοίων κατά τη διάρκεια του 2023. Στην τελευταία ετήσια έκθεσή της, η Petrofin Research ανέφερε ότι «ο παγκόσμιος τραπεζικός κλάδος συνέχισε να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις το 2023. Οι γεωπολιτικές προκλήσεις του πολέμου στην Ουκρανία , οι αυξημένες κυρώσεις και οι υψηλότερες τιμές ενέργειας, οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η σύγκρουση της Ισραήλ-Χαμάς πρόσθεσαν περαιτέρω εμπόδια. Δυστυχώς, κανένα από τα παραπάνω ζητήματα δεν φαίνεται ότι μπορεί να επιλυθεί στο άμεσο μέλλον. Όλα τα παραπάνω οδήγησαν σε meγάλη αναταραχή το εμπόριο. Παρόλα αυτά, το παγκόσμιο ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 3,2% το 2023 και αναμένεται να αυξηθεί με παρόμοιο ρυθμό το 2024, αλλά όσον αφορά τη ζήτηση τονομιλίων, οι αναλυτές δείχνουν πολύ μεγαλύτερη αύξηση, στο 4,1% το 2024 και 5% το 2025. Το αγορά τανκερ συνέχισε τις ισχυρές επιδόσεις της, υποστηριζόμενη από την αργή ανάπτυξη του στόλου το 2023 και παρομοίως το 2024-2025, καθώς και από την έντονη ζήτηση ton mile. Οι τιμές των πλοίων παρέμειναν υψηλές όπως και τα κέρδη. Αντίθετα, το 2023 η ζήτηση πλοίων ξηρού χύδην φορτίου ήταν ασθενέστερη όπως και οι χρονοναυλώσεις, με χαμηλότερα κέρδη αλλά αυξανόμενες τιμές κατά 13% σε ετήσια βάση, εν αναμονή καλύτερων αγορών το 2024-2025».

Ο δείκτης Petrofin για την Παγκόσμια Χρηματοδότηση Πλοίων, ο οποίος ξεκίνησε στις 100 μονάδες το 2008, παρουσίασε μέτρια αύξηση σε 62 στο τέλος του 2023 από 61 το 2022. Ο δανεισμός των κορυφαίων 40 τραπεζών στη ναυτιλία το 2023 ανέρχεται στα 284,27 δισ. $, έναντι 282,8 δισ. $ το 2022. Αυτό αντιστρέφει ελαφρώς την πτωτική τάση από το 2011. Οι ασιατικές και αυστραλιανές τράπεζες (APAC) παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη, ιδίως το μερίδιο αγοράς τους, το οποίο έχει αυξηθεί από 43% σε 45%. Όσον αφορά την πραγματική έκθεση, το χαρτοφυλάκιό τους ανέρχεται σε 127,94 δισ. $ ΗΠΑ σε σύγκριση με 120,83 δισ. $ το 2022. Οι ΗΠΑ παραμένουν δεσμευμένες στο εύρος τιμών, ενώ η Ευρώπη έχει οριακή μείωση. Η Ευρώπη εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει τον μεγαλύτερο χρηματοδότη πλοίων στο 50% των κορυφαίων 40 τραπεζών, δανείζοντας 141 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.

Εν τω μεταξύ, οι ελληνικές τράπεζες παρουσίασαν σημαντική ετήσια αύξηση 13% από 13 δισ. $ το 2022 σε 15 δισ. $ το 2023. Το μερίδιο αγοράς της Ελλάδας αυξήθηκε από 4,6% σε 5,2%. Αύξηση παρουσίασαν και τα χαρτοφυλάκια γαλλικών και βελγικών και άλλων ευρωπαϊκών τραπεζών.

Σύμφωνα με την Petrofin Research, ο συνολικός παγκόσμιος τραπεζικός δανεισμός όλων των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών τραπεζών, πλησιάζει τα 375 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, δηλαδή περίπου το 62% όλων των τύπων της παγκόσμιας χρηματοδότησης στην αγορά πλοίων. Πέρυσι το ποσοστό αυτό διαμορφώθηκε στο 67%.

Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι η Clarkson εκτιμά την αξία του παγκόσμιου στόλου σε 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.