Η Ελλάδα δεν θα εισέλθει σε ύφεση, διότι έχει μπροστά της μια επενδυτική άνθηση, στην οποία καίριο ρόλο θα παίξουν και οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), διαμήνυσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, στο πλαίσιο εκδηλώσεων για τις «Ευκαιρίες και Προοπτικές του “Ελλάδα 2.0”», που πραγματοποιήθηκαν το διήμερο 29-30 Νοεμβρίου, σε Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη.
Υπογράμμισε πως ο σημαντικά αυξημένος ρυθμός επενδύσεων της Ελλάδας, που καταγράφεται, ήδη, συγκριτικά με τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη, οφείλεται στην αλλαγή πολιτικής, που σημειώθηκε τα τελευταία 3,5 χρόνια στη χώρα.
Όπως εξήγησε, παρά τις τρεις κρίσεις (πανδημία, ενεργειακή και εθνικές προκλήσεις), η Κυβέρνηση κατάφερε και στήριξε οικονομικά, κατά το δυνατόν, τους πολίτες.
- «Και στην πανδημία δώσαμε πολλά χρήματα και τώρα στην ενεργειακή κρίση. Στον προϋπολογισμό, που έχω την ευθύνη του, δώσαμε μόνο για την ενεργειακή κρίση 4,8 δισ. ευρώ το 2022. Αυτά τα χρήματα δεν έπληξαν τα δημόσια οικονομικά, διότι συνδυάστηκαν με έναν πολύ γρήγορο ρυθμό ανάπτυξης και αλλαγής στα κίνητρα της οικονομίας».
Ο κ. Σκυλακάκης τόνισε:
- «Η πολιτική μας πέτυχε, διότι – κατά βάση – ενδιαφερθήκαμε για τα κίνητρα στην οικονομία. Το λάθος που έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση ήταν ότι θεωρούσε πως η οικονομία δουλεύει με εντολές. Η οικονομία, όμως, δουλεύει με κίνητρα. Όταν έχεις τα σωστά κίνητρα δουλεύεις, αποδίδεις φορολογία, επενδύεις. Όταν έχεις τα λάθος κίνητρα, όταν αισθάνεσαι ότι σε υπερφορολογούν και σε καταδιώκουν, κρύβεις τζίρο, κέρδη, εργασία και δεν επενδύεις».
Συνεχίζοντας την αναφορά του στο οικονομικό κλίμα, επισήμανε:
- «Φέτος πετύχαμε πολύ μεγάλη ανάπτυξη, 5,6% λέμε εμείς, 6% η Κομισιόν και 6,7% ο ΟΟΣΑ. Ξεπεράσαμε τα 210 δισ. ευρώ εθνικό εισόδημα, από τα 183 δισ. ευρώ που ήταν το 2019». Και αυτή η πραγματική ανάπτυξη ήρθε, όπως είπε, παρά το πλήγμα στο ΑΕΠ, από τη διεθνή αύξηση στις τιμές των καυσίμων.
- Αναφερόμενος στο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, σημείωσε πως από το 186,4% το 2018, μειώθηκε στο 168,9% το 2022, ενώ του χρόνου αναμένεται να ελαττωθεί, περαιτέρω, φτάνοντας στο 159,3%. «Που σημαίνει ότι είμαστε κοντά στο να ανακτήσουμε, επιτέλους, επενδυτική βαθμίδα. Και αυτό, θα μας ανοίξει τη ροή των επενδύσεων, με πολύ διαφορετικό τρόπο από ό,τι συνέβαινε την τελευταία 15ετία. Είμαστε σε μια οριακή στιγμή για να αλλάξει η Ελλάδα οριστικά πορεία και να αφήσει πίσω της τα δύσκολα χρόνια που ζήσαμε»
Από εκεί και πέρα, χαρακτήρισε «κλειδί» για τη θετική προοπτική της ελληνικής οικονομίας τους πόρους του ΤΑΑ.
- «Είναι μπροστά μας να δαπανηθεί το 85%-90% των κονδυλίων που αφορούν στις επιδοτήσεις του Ταμείου», σημείωσε, κάνοντας λόγο, ενδεικτικά, για προγράμματα που ενισχύουν μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως αυτό της «Έξυπνης μεταποίησης», τα αγροδιατροφικά, το «Εξοικονομώ Επιχειρώντας», τον «Ψηφιακό μετασχηματισμό» κ.λπ. Ακόμη ανέφερε πως το REPowerEU, από τα μέσα του επόμενου χρόνου, μέσω εξειδικευμένου επιδοτούμενου εργαλείου, θα δημιουργήσει χώρο για επενδύσεις παραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023, θα τεθεί σε ισχύ ακόμη ένα καινούριο εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης, όπου 2,5 δισ. ευρώ δανειακοί πόροι θα διοχετευτούν, αποκλειστικά, στις ΜμΕ, μέσω του InvestEU.
Ο κ. Σκυλακάκης έκανε ειδική αναφορά στο εργαλείο των δανείων του «Ελλάδα 2.0», για το οποίο άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ζητήσει να λάβουν τεχνογνωσία. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουν κατατεθεί επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 8,5 δισ. ευρώ. Από αυτά, περίπου τα 2 δισ. ευρώ προέρχονται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
- «Ο χώρος που υπάρχει μέχρι τα επενδυτικά σχέδια, συνολικού ύψους 25-30 δισ. ευρώ, που μπορεί να καλύψει το χρηματοδοτικό εργαλείο (δανειακό σκέλος ΤΑΑ), είναι άφθονος», υπογράμμισε, επισημαίνοντας πως οι επιχειρήσεις ανταποκρίθηκαν άμεσα και αυτά τα χρήματα θα αρχίσουν να μπαίνουν, μαζικά, στην οικονομία από το 2023.
Ακόμη, εξήγησε πως τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν ενδιαφέρον για μία μικρή ή μεσαία επιχείρηση, χάρη στο πολύ χαμηλό επιτόκιό τους, το οποίο είναι, σταθερό 0,35%, για χρονικό διάστημα από 8 έως 15 ετών. Για την ακρίβεια, είπε πως με το δάνειο του ΤΑΑ να καλύπτει έως το 50% της επένδυσης, το όφελος είναι πολύ μεγάλο, αν ληφθεί υπόψη πως το επιτόκιο για τις επιχειρήσεις αυτού του μεγέθους εκτός ΤΑΑ, διαμορφώνεται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.
Από τα βασικότερα πλεονεκτήματα που παρέθεσε για τα δάνεια του ΤΑΑ, είναι ότι περιλαμβάνεται στο επενδυτικό σχέδιο ο ΦΠΑ. Επιπλέον, το κεφάλαιο κίνησης και οι δαπάνες προώθησης και επικοινωνίας (marketing) μπορούν να αφορούν, αθροιστικά, έως 30% των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου, πρόβλεψη που δεν υπήρχε σε κανένα άλλο επενδυτικό εργαλείο του παρελθόντος.
Ο κ. Σκυλακάκης έκανε λόγο για μία ιδιαιτερότητα που υπάρχει στο πρόγραμμα των δανείων:
- «Καμία τράπεζα δεν έχει εξασφαλισμένο μερίδιο από το “Ελλάδα 2.0”. Τα πιστωτικά ιδρύματα έλαβαν ένα αρχικό ποσό και για να πάρουν το επόμενο πρέπει να ξοδέψουν το προηγούμενο. Κάθε τράπεζα, λοιπόν, για να προχωράει στο Πρόγραμμα πρέπει, συνεχώς, να δίνει δάνεια, αλλιώς θα χάσει από το μερίδιο. Έχουμε δημιουργήσει, κατ’ αυτό τον τρόπο, ισχυρό ανταγωνισμό μεταξύ των τραπεζών».
Τέλος, αναφέρθηκε στην αξία των συνεργασιών.
- «Δίνουμε πολύ σοβαρά κίνητρα για συνεργασίες (ν.4935/2022). Όποιοι αγρότες συνεργάζονται, με οποιονδήποτε τρόπο, για παράδειγμα, είτε είναι είτε θα γίνουν μέλη συνεταιρισμών είτε έκαναν είτε θα κάνουν ομάδες παραγωγών είτε είναι είτε θα είναι σε συμβολαιακή γεωργία, τους μειώνουμε τον φόρο εισοδήματος κατά 50%. Τεράστιο όφελος για κάποιον που θέλει να κάνει οργανωμένη αγροτική παραγωγή», δήλωσε. Τόνισε, μάλιστα, πως «οι συνεργασίες δεν αφορούν μόνον αγρότες. Αφορούν, προπαντός, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Στις συγχωνεύσεις υπάρχει το πλεονέκτημα για μείωση του φόρου κατά 30%, για μέχρι 9 χρόνια, όταν γίνεται συγχώνευση, με μέγιστο φορολογικό όφελος ύψους 500.000 ευρώ. Αυτό είναι πολύ ισχυρό κίνητρο για συγχωνεύσεις. Και δίνουμε αντίστοιχο κίνητρο για συνεργασία, εάν πολλές μικρές επιχειρήσεις συστήσουν νομικό πρόσωπο, από κοινού, για να κάνουν π.χ. κοινή αγορά αγαθών, κοινές αποθήκες, κοινά logistics, κοινό marketing κ.ο.κ.».