Η συγκυρία για την ελληνική οικονομία είναι ευνοϊκή. Οι οικονομικοί δείκτες βελτιώνονται ενώ το σχέδιο «Ηρακλής», επιλογή της κυβέρνησης για να περιορίσει τα τοξικά χαρτοφυλάκια των τραπεζών από τα «κόκκινα δάνεια» που σκοπεύει να συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας του ενεργητικού, χαίρει υποστήριξης. Οι τελευταίες θετικές εκτιμήσεις έρχονται από DBRS και Moody’s. Οι ελληνικές τράπεζες δειλά μεν, ουσιαστικά δε ανοίγουν την κάνουλα της χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας. H Ελλάδα επανακάμπτει και στον τομέα των ναυτιλιακών δανείων. Ειδικότερα, στο top 40 που δημοσιεύει η Petrofin, η Πειραιώς βρίσκεται στην 32η θέση, με συνολική έκθεση 2,84 δισ. δολ., η Εθνική στην 36η θέση με 2,46 δισ. δολ. και η Alpha Bank στην 37η θέση με 2,34 δισ. δολ.
Ο χάρτης χρηματοδότησης της ναυτιλίας
Στο χαμηλότερο σημείο από το 2008 βρέθηκε πέρυσι η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση προς την ναυτιλία. Σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin, η συνολική έκθεση των 40 τραπεζών με το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών δανείων υποχώρησε στο τέλος του 2018 στα 300,7 δισ. δολ., -το οποίο αποτελεί αρνητικό ρεκόρ δωδεκαετίας– από 345 δισ. δολ. το 2017 και 355,2 δισ. δολ. το 2016.
Οι αναλυτές της Petrofin πάντως σπεύδουν να επισημάνουν πως κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει το γεγονός πως οι τράπεζες μείωσαν δραστικά κατά 44,3 δισ. δολ. (!) το χαρτοφυλάκιό τους, σε διάστημα μόλις ενός έτους. Τη διαδικασία αποεπένδυσης από την ναυτιλία συνεχίζουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες, οι οποίες μείωσαν κατά 14% την έκθεσή τους την περσινή χρονιά. Συνολικά, το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών στα ναυτιλιακά δάνεια έπεσε από το 83% το 2010 σε 58,7% πέρυσι.
Τι συμβαίνει στην Ασία
Όσον αφορά στις τράπεζες της Άπω Ανατολής πέτυχαν το τελευταίο διάστημα ν’ αποκτήσουν σημαντικό μερίδιο, το οποίο πέρυσι διαμορφώθηκε στο 34,8% (αυξημένο κατά 140% σε σχέση με το 2010). Είναι ενδεικτικό πως υπάρχουν τρεις ασιάτικες τράπεζες στην κορυφαία πεντάδα των τραπεζών με την μεγαλύτερη έκθεση στη ναυτιλία. Συγκεκριμένα, οι κινέζικες China Exim και Bank of China καταλαμβάνουν την πρώτη και την τέταρτη θέση αντίστοιχα, με 17,5 δισ. δολ. και 16 δισ. δολ. και η Sumi Trust από την Ιαπωνία, την Πέμπτη θέση με 14 δισ. δολ.
Την ίδια ώρα, έδαφος κερδίζουν και οι κινέζικες εταιρείες leasing. Ειδικότερα, το 2018 το κινέζικο leasing προς τη ναυτιλία ανήλθε σε 51,3 δισ. δολ. από 47 δισ. το 2017. Συνολικά, το leasing αρχίζει και αυξάνει τα ερείσματά του, κυρίως στους μεσαίους και μικρότερους πλοιοκτήτες, ως η μοναδική πηγή χρηματοδότησης ου μπορούν να αντέξει η τσέπη τους.