Για το οικοσύστημα των ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων και τις πιθανές εξαγορές, τις δυσκολίες στη χρηματοδότηση και τον ανταγωνισμό στο εξωτερικό συζήτησαν στελέχη του κλάδου με τον Τάσο Ζάχο, CEO και Editor in Chief, Fortune, στο πλαίσιο του 9oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, το οποίο πραγματοποιείται στους Δελφούς από τις 10 – 13 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Σύμφωνα με τον Βασίλη Πετίνη, Managing Director της RSM Greece, «παρά τις δυσκολίες, το ελληνικό Χρηματιστήριο πήγε πολύ καλά την προηγούμενη χρονιά, οδήγησε σε συγχωνεύσεις και εξαγορές και δόθηκαν 6 δις ευρώ για πάνω από 120 σημαντικές συναλλαγές. Προβλέπω ότι το μέλλον θα είναι ακόμα καλύτερο. Το σίγουρο είναι ότι μια συναλλαγή είναι μια συνειδητή απόφαση που έχουν πάρει οι μέτοχοι και το management, όταν θεωρείς ότι δεν μπορείς να πετύχεις μόνος σου. H λέξη κουλτούρα είναι το βασικότερο στοιχείο και πρέπει να δούμε ποια είναι η σωστή κουλτούρα για να προχωρήσει μια συγχώνευση» ανέφερε, χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο Απόστολος Αποστολάκης, Founder and Partner, VentureFriends επισήμανε σε σχέση με τις διαδικασίες συγχώνευσης και εξαγορών ότι «είναι σωστό να δούμε τι δικλείδες υπάρχουν. Θέλουμε να κάνουμε συμφωνίες win-win. Τώρα είναι ένα καλό timing για εξαγορές, όμως δεν είναι καλή περίοδος για να πουλήσεις εταιρείες τεχνολογίας». Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι είναι απαραίτητη η διάθεση για ρίσκο από τους επενδυτές καθώς για συνέργειες με τις εταιρείες-στόχους, συμπληρώνοντας ότι χρήματα υπάρχουν για τις ελληνικές εταιρείες.
Τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει μια εταιρεία για να μπορεί να πετύχει μια συναλλαγή που θα έχει προοπτικές στο μέλλον, παρέθεσε στη δική της εισήγηση η Άννα Μαντά, Partner της Karatzas & Partners. «Κινούμαστε με αυτό που έχουμε μπροστά μας για να αξιοποιήσουμε, με μια out of the box προσέγγιση, την μακροπρόθεσμη προσέγγιση μιας εξαγοράς. Είναι σημαντικό να υπάρχουν καλοί σύμβουλοι πίσω από μια εταιρεία που θέλει να κάνει κάτι τέτοιο. Μπορεί κάποιος να έχει εξαιρετική ιδέα, όμως αυτή δεν αξίζει από μόνη της, πρέπει να υπάρχει μια δυνατή ομάδα πίσω της. Κοιτάζουμε, επίσης, να δομηθεί σωστά η συναλλαγή ώστε να έχει μια εταιρεία πιθανότητα χρηματοδότησης» εξήγησε η κ. Μαντά. Πρόσθεσε δε, ότι, στην παρούσα φάση, σε αντίθεση με το παρελθόν δεν υπάρχουν συστολές για μια πιθανή εξαγορά ή συγχώνευση, ιδίως από την πλευρά νεότερων επιχειρηματιών.
Για την ιδιαίτερη ιστορία του kariera.gr, αλλά και για τις αρχικές δυσκολίες στη χρηματοδότηση έκανε λόγο στην δική του τοποθέτηση ο Θεόφιλος Βασιλειάδης, CEO του Kariera Group. Σύμφωνα με τον ίδιο, ενώ παλαιότερα υπήρχαν δυσκολίες στη χρηματοδότηση, πλέον είναι πιο εξελιγμένο το σύστημα για να σηκώσουν χρήματα οι νεοφυείς επιχειρήσεις και σε αυτό συνέβαλε το γεγονός ότι άνοιξαν τον δρόμο οι εταιρείες που άρχισαν να πετυχαίνουν.
Ο κ. Βασιλειάδης πρόσθεσε ότι υπάρχουν πολλές καλές εταιρείες στην Ελλάδα, αλλά δεν γίνεται να μεγαλώσουν χωρίς εξαγορά, ενώ αναφέρθηκε στην εκ νέου απόκτηση του δικού του “παιδιού”, του kariera, το οποίο πούλησε με 30 άτομα και γραφεία στην Ελλάδα και αγόρασε ξανά με 480 εργαζομένους και γραφεία σε 8 χώρες . Ένα παράδειγμα που δείχνει ότι πλέον οι εγχώριες καινοτόμες επιχειρήσεις μπορούν να συναλλάσσονται με μεγάλες εταιρείες στο εξωτερικό, παρότι θεωρούνται μικρές για τα διεθνή δεδομένα.