Του Βάιου Κρόκου
Με την ελληνική οικονομία να βρίσκει τον «αναπτυξιακό της βηματισμό» και το πολιτικοοικονομικό περιβάλλον να βελτιώνεται συνεχώς οι Έλληνες εξαγωγείς αναζητούν νέες ευκαιρίες για μεγέθυνση των εργασιών τους.
Μιλώντας μάλιστα για την αγορά των ΗΠΑ οι δυνατότητες είναι αμέτρητες σε όλο το φάσμα του καταναλωτικού – εμπορικού ενδιαφέροντος.
Όπως επισημάνθηκε στο χθεσινό 4ο Export USA Forum, με τίτλο «Exporting in a shifting world» οι σχέσεις ΗΠΑ – Ελλάδος βελτιώνονται αισθητά χρόνο με το χρόνο, κάτι που αποτυπώνεται και στους αριθμούς:
– το ύψος του εμπορικού πλεονάσματος να ανέρχεται σε 680,73 εκατ. ευρώ για το 2018, με μια ιστορικά υψηλή άνοδο της τάξεως 21,98%, σε σχέση με το 2017.
– Το 2018, η αξία των ελληνικών εξαγωγών έφτασε τα 1,37 δισ. ευρώ, ενώ από την άλλη πλευρά, η αξία των ελληνικών εισαγωγών από την αμερικανική αγορά είχε πτωτική τάση, φτάνοντας τα 689,34 εκατ. ευρώ, μια μείωση 8%.
-Οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ επιστρέφουν σε επίπεδα προ κρίσης (1.370,92 ευρώ το 2008 και 1.370,07 ευρώ το 2018).
-Η Ελλάδα ανήλθε στην 68η από την 70η θέση το 2017 όσον αφορά την κατάταξη των εμπορικών εταίρων σε εισαγωγές στις ΗΠΑ
-Οι ΗΠΑ είναι ο 6ος σημαντικότερος επενδυτής στην Ελλάδα καθώς οι αμερικάνικες άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) να διαμορφώνονται στα 1,22 δις. το 2018, σημειώνοντας άνοδο 16%.
Διαβάστε: 4th Export USA Forum: Εύσημα Τζέφρι Πάιατ στην κυβέρνηση για τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες
Τι απαιτείται όμως για να υπάρξει επιτυχία στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ;
Όπως επισημάνθηκε οι ΗΠΑ αποτελούν μια αγορά στην οποία απαιτείται ιδιαίτερη εξειδίκευση, ανάλυση των διαφορετικών χαρακτηριστικών ανά Πολιτεία, καταναλωτικών συνηθειών και αναγκών.
Διαφορετικά είναι επίσης τα μακροοικονομικά μεγέθη καθώς για παράδειγμα μπορεί ο μέσος όρος ανεργίας να κυμαίνεται στο 3,5%, σε Κολοράντο και Βιρτζίνια να εντοπίζεται η χαμηλότερη αλλά στην Αλάσκα ανέρχεται στο 6,5%
Την ίδια ώρα η κατά κεφαλήν κατανάλωση ανά Πολιτεία διαφέρει: Η Καλιφόρνια βρίσκεται στην πρώτη θέση και ακολουθούν Τέξας, Ν. Υόρκη, Οχάιο, Ιλινόις.
Ποιοι είναι έτοιμοι να καταναλώσουν; Το νέο target group ακούει στο όνομα HENRYs (High Earners, Not Rich Yet) και απαρτίζεται από καταναλωτές με μ.ο τα 43 έτη, έχουν εισόδημα από 100.000 ως 500.000 ενώ τα περιουσιακά τους στοιχεία δεν ξεπερνούν το 1 εκ. δολάρια.
Σε άλλα στοιχεία:
-παρατηρείται αύξηση 11% στο μορφωτικό επίπεδο (εκπαίδευση) των καταναλωτών, ωστόσο αυτό δημιουργεί α) αύξηση στα φοιτητικά δάνεια β) μεγαλύτερη παραμονή νεότερων ηλικιακών ομάδων εκτός εργασίας
– Οι καταναλωτές καθυστερούν στο να λάβουν αποφάσεις ζωής (που συνοδεύονται και νέες καταναλωτικές συνήθειες) όπως γάμος – παιδιά.
– αυξήθηκε ο μέσος όρος ηλικίας κατά 2,5 χρόνια
-Δεν έχει αλλάξει δραματικά το που ξοδεύουν οι καταναλωτές τα χρήματα τους ωστόσο στάσιμες παραμένουν οι δυνατότητες (κατά 80%) για τις ελαστικές δαπάνες
– Η άνοδος στο ηλεκτρονικό εμπόριο λαμβάνει σημαντική ώθηση από κοινότητες αφροαμερικανών, καταναλωτές με ανώτατο εισόδημα τις 35,000 δολάρια αλλά και μερίδα των baby boomers.
Τι πρέπει να προσέξουν οι Έλληνες εξαγωγείς
Όπως επισημάνθηκε σε παρουσιάσεις και ειδικά πανελς, οι εισαγωγείς των ΗΠΑ δέχονται καθημερινά πληθώρα προτάσεων για προϊόντα από όλο τον κόσμο όπως είναι ευνόητο, καθώς ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος.
Αξίζει να σημειωθεί δε πως η είσοδος στην αμερικάνικη αγορά μπορεί να μεταφραστεί στη συνέχεια και σε είσοδο επιπλέον 20 άλλων χωρών μέσω των διακρατικών συμφωνιών των ΗΠΑ. Ως εκ τούτου, απαιτείται η κατάλληλη προετοιμασία εξ’ αρχής.
Οι ελληνικές εταιρείες – σε μεγάλο βαθμό – ωστόσο πάσχουν από έλλειψη στρατηγικής, πλάνο μάρκετινγκ και πλάνο προώθησης
Παράλληλα, δεν ακολουθούν το κανονιστικό πλαίσιο (FDA), τα νέα trends, τις νέες τάσεις στην συσκευασία (packaging), και τις νέες καταναλωτικές συνήθειες ανά περιοχή.
Στο χθεσινό 4ο Export USA Forum τέθηκαν επί τάπητος, μεταξύ άλλων: η αγορά των ΗΠΑ συνολικά, το προφιλ του Αμερικάνου καταναλωτή, οι ευκαιρίες που δίνουν οι νέες τεχνολογίες/blockchain, το «εξαγωγικό ταξίδι προς τις ΗΠΑ συνολικά, η κανονιστική συμμόρφωση και άλλα χρήσιμα εργαλεία για τους Έλληνες εξαγωγείς.
Απευθυνόμενος στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, ο πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου, Νίκος Μπακατσέλος τόνισε την ανάγκη «να εντείνουν τις προσπάθειες τους για διαρκή αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και προϊόντων τους με έμφαση στην εξωστρέφεια και την αξιοποίηση του μομέντουμ στον απόλυτο βαθμό».
Αναδεικνύοντας τη σημασία της αγοράς των ΗΠΑ για την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, είπε πως είναι η μεγαλύτερη, πιο marketing oriented αγορά του κόσμου. «Μια αγορά που -και μόνο να ασχοληθείτε με κάποιες πολιτείες- μπορεί να απογειώσει τις πωλήσεις των εταιριών σας, εφόσον βέβαια μπορείτε να εκμεταλλευτείτε και να διαχειριστείτε σωστά την ευκαιρία» σημείωσε.