Ως γονείς/οδηγοί πέρα από την ασφαλή μετακίνηση των παιδιών μας είμαστε επιφορτισμένοι και με την έμπρακτη διδασκαλία τους.

 Του Τάκη Πουρναράκη

 Το Ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes» για την υπεύθυνη οδήγηση, με στόχο τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς, εστιάζει εδώ και πολλά χρόνια στην επίδραση που μπορεί να έχει στα παιδιά η οδήγηση των γονέων τους. Από κοινού με τη VINCI Concessions Ελλάδος (η οποία διαχειρίζεται έργα όπως η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και η Ολυμπία Οδός) και σε σταθερή συνέργεια με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και την ένωση ελληνικών αυτοκινητοδρόμων HELLASTRON, το ίδρυμα δημοσιεύει τα αποτελέσματα μιας πρωτοποριακής έρευνας για τους Έλληνες γονείς υπό την ιδιότητα του οδηγού.  Πώς αξιολογούν την οδήγησή τους παρουσία των παιδιών τους;  Είναι η εντύπωσή τους ίδια με αυτή των παιδιών;  Ποιες είναι οι καλές και οι κακές συνήθειες, μάρτυρες των οποίων γίνονται τα παιδιά;  Το Ινστιτούτο Ipsos ρώτησε 510 παιδιά ηλικίας 8 ως 16 ετών καθώς και 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας, αντιπροσωπευτικών των δύο αυτών ελληνικών πληθυσμιακών ομάδων.

Παιδιά που εμπιστεύονται την οδήγηση των γονέων τους…

Όταν είναι στο αυτοκίνητο με τους γονείς τους, τα ελληνόπουλα δείχνουν μεγάλη εμπιστοσύνη στους γονείς τους. Δίνουν τον ίδιο βαθμό και συγκεκριμένα 8/10 σε κάθε ένα από τους δύο γονείς, βαθμολογώντας την οδήγησή τους. Οι γονείς συμφωνούν με τη γνώμη των παιδιών τους, αφού και αυτοί βαθμολογούν τον εαυτό τους με 8/10.

Επίσης, οι γονείς παραδέχονται ότι οδηγούν πιο υπεύθυνα όταν στο αυτοκίνητο βρίσκονται τα παιδιά τους:

  • το 68% αυτών εκνευρίζεται λιγότερο,
  • το 57% υπερβαίνει σπανιότερα τα όρια ταχύτητας,
  • το 59% κάνει λιγότερες βραδινές διαδρομές,
  • το 45% προσέχει περισσότερο να μην τηλεφωνεί ενώ οδηγεί.

Μόλις το 29% των παιδιών παρατηρούν ότι οι γονείς τους τρέχουν πολύ, ενώ περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών (53%) παραδέχονται ότι υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας. Το ίδιο συμβαίνει και σε ό,τι αφορά το γεγονός ότι ξεχνούν να χρησιμοποιήσουν τα φλας για να αλλάξουν κατεύθυνση. Πρόκειται για μια συμπεριφορά που τα παιδιά παρατηρούν πιο δύσκολα, αφού μόλις το 27% αυτών διαπιστώνουν κάτι τέτοιο στους γονείς τους, ενώ το 37% των γονέων δηλώνει ότι πράγματι ξεχνά να χρησιμοποιήσει τα φλας.  Τέλος, ενδεικτικό αυτής της σχετικής εμπιστοσύνης και μη-ανησυχίας είναι το γεγονός ότι το 59% των παιδιών βλέπουν ότι οι γονείς τους φοβούνται έναν άλλον οδηγό, ενώ το 70% των γονέων δηλώνει ότι ενοχλείται από αυτό το κλίμα έντασης στον δρόμο. Φόβο για τους άλλους οδηγούς νιώθουν περισσότερο οι μητέρες (73%) παρά οι πατέρες (67%).

Σύμφωνα με τα παιδιά, το 45% των γονέων δεν δένουν τη ζώνη ασφαλείας των παιδιών όταν κάνουν μικρές διαδρομές, αν και μόλις το 27% των γονέων παραδέχεται κάτι τέτοιο. Σε ό,τι αφορά τη χρήση ζώνης ασφαλείας από τους γονείς, το 38% των παιδιών διαπιστώνει ότι οι γονείς δεν δένουν τη ζώνη τους, ενώ μόλις το 28% των γονέων το παραδέχεται.  Επίσης, περισσότερα από 8 στα 10 παιδιά (82%) παρατηρούν ότι οι γονείς τους απαντούν στο κινητό τηλέφωνο και 6 στους 10 γονείς (59%) καλούν κάποιον ενώ οδηγούν. Ωστόσο, μόνο το 68% των γονέων παραδέχεται ότι απαντά σε τηλεφωνικές κλήσεις και το 48% ότι κάνει κλήσεις ενώ οδηγεί.

Επιπλέον, τα παιδιά έχουν καλύτερη αίσθηση της αγένειας που κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους που διανύουν με τους γονείς τους. Έτσι, το 62% των παιδιών ακούνε τους γονείς τους να βρίζουν (αλλά μόνο το 59% των γονέων παραδέχεται ότι βρίζει). Επίσης, το 61% των παιδιών ακούει τους γονείς να κορνάρουν απρεπώς σε έναν άλλον οδηγό, ενώ μόνο το 52% των γονέων δέχονται ότι κάνουν κάτι τέτοιο. Εξάλλου, τα παιδιά παρατηρούν ότι οι γονείς τους δεν σταματούν για να περάσουν οι πεζοί (44%), συμπεριφορά που παραδέχεται το 38% των γονέων και το 44% των πατέρων.

Ο κ. Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Ελλάδας της VINCI CONCESSIONS, κυρίου μετόχου μεγάλων ελληνικών οδικών υποδομών όπως η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και η Ολυμπία Οδός, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Φέτος είναι η τέταρτη φορά που η έρευνα του Ευροβαρομέτρου οδικής ασφάλειας παρουσιάζει τα αποτελέσματά της για την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, διεξήχθη και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας, μία έρευνα που ανιχνεύει την οπτική των παιδιών στην οδήγηση των γονιών τους. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από αυτήν, μας οδηγούν στο δρόμο της διπλής ανάληψης ευθύνης. Το σήμερα και το αύριο της Ελλάδας είναι συνεπιβάτες στο ίδιο αυτοκίνητο».

Το ίδρυμα VINCI Autoroutes παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έκδοσης του 2019 του Ευρωβαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης. Αυτή η μεγάλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το ινστιτούτο IPSOS σε 12.418 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες καταλήγει στην κατάρτιση έκθεσης για τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Μας επιτρέπει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για να συμβάλλουμε στον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης σε κάθε χώρα.

Διακρίνονται από αριστερά προς τα δεξιά: Τάκης Πουρναράκης, Δημοσιογράφος, Bernadette Moreau, Επικεφαλής του Ιδρύματος Fondation VINCI AUTOROUTES για την Υπεύθυνη Οδήγηση, Παναγιώτης Παπανικόλας,  Διευθυντής Ελλάδος VINCI CONCESSIONS, Βάσω Μυλωνά (Πρόεδρος του ΙΟΑΣ «ΠΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ»), Σταύρος Σταυρής (Πρόεδρος HELLASTRON), Δήμητρα Γεωργογιάννη (Ψυχολόγος με ειδίκευση στη Ψυχολογία Παιδιού & Eφήβου (MSc) στο Πανεπιστήμιο Leiden & Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια).

 ΕΥΡΩΒΑΡΟΜΕΤΡΟ 2019

Αν και γνωρίζουν τους κινδύνους που σχετίζονται με την απροσεξία στο τιμόνι, οι Ευρωπαίοι οδηγοί κινδυνεύουν όλο και περισσότερο εξαιτίας των συνδεδεμένων συσκευών

  • Το 97% των Ευρωπαίων οδηγών θεωρούν επικίνδυνο να στέλνουν ή/και να διαβάζουν SMS στο κινητό ή email ενώ οδηγούν, αλλά ο 1 στους 4 οδηγούς το κάνει παρόλα αυτά / Στην Ελλάδα, αντίστοιχα το 98% θεωρεί ότι συμπεριφέρεται επικίνδυνα, ωστόσο το 31% επιδεικνύει αυτή τη συμπεριφορά,
  • Σχεδόν 1 στους 2 οδηγούς (+6 μονάδες σε σχέση με το 2017) μιλάει στο τηλέφωνο μέσω συστήματος Bluetooth ενώ οδηγεί, παρόλο που αυτό επηρεάζει την προσοχή ακριβώς όσο και τα υπόλοιπα μέσα τηλεφωνικής επικοινωνίας / 60% των Ελλήνων (+11 μονάδες σε 2 χρόνια),
  • Το 43% (+4) ρυθμίζει το GPS του ενώ οδηγεί / 44% (+9) των Ελλήνων οδηγών,
  • Πάνω από 1 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς παραδέχεται ότι υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα λόγω της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση / το ίδιο συμβαίνει και με περίπου 2 στους 10 Έλληνες οδηγούς (17%).
  • Το 43% των Ευρωπαίων οδηγών πιστεύει ότι οδηγεί καλά, ακόμη και όταν είναι κουρασμένοι (και το 38% των Ελλήνων οδηγών),
  • Το 85% (+4 μονάδες σε σχέση με το 2017) κοιμάται πιο αργά ή ξυπνάει πιο νωρίς πριν από κάποια μεγάλη διαδρομή / 90% (+3) των Ελλήνων οδηγών.
  • Πάνω από 1 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς παραδέχεται ότι υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα λόγω νυσταγμού ή ύπνου κατά την οδήγηση / και έως το 13% των Ελλήνων οδηγών.

Πηγή τεταμένου κλίματος στον δρόμο, οι επιθετικές συμπεριφορές αυξάνονται συνεχώς:

  • Το 53% (+7 μονάδες σε σχέση με το 2017) των Ευρωπαίων οδηγών παραδέχονται ότι κορνάρουν άσκοπα σε οδηγούς που τους εκνευρίζουν / 63% (+5) των Ελλήνων οδηγών,
  • Περίπου 1 στους 5 οδηγούς (+4) δεν διστάζει να κατέβει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με άλλον οδηγό / 22% (+1) των Ελλήνων οδηγών,
  • Μόνο το 3% θεωρεί τον εαυτό του επιθετικό στο τιμόνι / 4% στην Ελλάδα.
  • Το 84% (+4) των Ευρωπαίων οδηγών (και το 87% των Ελλήνων οδηγών) φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού.

“Είναι πολλοί οι Ευρωπαίοι οδηγοί που αποδεικνύουν ότι υπάρχει επιθετικότητα, υπερβολική αυτοπεποίθηση ή εφησυχασμός στο τιμόνι και δεν σέβονται τους κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας ή της συνετής οδήγησης. Παρόλο που η διαπίστωση είναι αναμφίλεκτη, ο αριθμός θυμάτων στον δρόμο είναι μικρότερος στις χώρες εκείνες όπου οι εκδηλώσεις υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς είναι περισσότερο διάσπαρτες. Έχει έρθει, λοιπόν, η ώρα ο καθένας από εμάς να δεχτεί να αναθεωρήσει την οδηγική του συμπεριφορά για να είναι ο ίδιος πρωταγωνιστής της δικής του ασφάλειας, αλλά και των υπολοίπων”.

Bernadette Moreau, Εκπρόσωπος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes

ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ VINCI AUTOROUTES ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΟΔΗΓΗΣΗ ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΠΛΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΚΙΝΔΥΝΩΝ ΥΠΝΗΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΡΟΣΕΞΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ:

         Κοιμηθείτε καλά τη νύχτα πριν από την αναχώρηση,

         Αποφεύγετε να ταξιδεύετε τη νύχτα (μεταξύ 22:00 και 6:00),

         Κάνετε συχνές στάσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής και κατ’ ελάχιστο κάθε δύο ώρες,

         Σταματήστε σε κάποια ανοιχτή έκταση με τα πρώτα σημάδια κούρασης και κοιμηθείτε για λίγη ώρα,

         Μην διστάζετε να αλλάζετε τακτικά οδηγό,

         Ρυθμίστε το GPS πριν από την αναχώρηση,

         Προβλέψτε, ή μάλλον οργανωθείτε και προειδοποιήστε το περιβάλλον σας ότι θα οδηγείτε και ότι δεν θα απαντήσετε στο τηλέφωνο ενώ οδηγείτε,

         Χρησιμοποιήστε το τηλέφωνο και τις εφαρμογές όταν πραγματοποιείτε στάση,