Γράφει η «ξενοδόχος»
Ρόδος τεσσάρων εποχών και αειφορία για έναν μοναδικό προορισμό όπως η Σαντορίνη.
Αυτές είναι οι δύο βασικές προτεραιότητες για δύο από τους σημαντικότερους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, όπως αυτές προέκυψαν από το πιλοτικό πρόγραμμα διαχείρισης προορισμών, που ξεκίνησε τον Μάϊο του 2019 με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και με την υποστήριξη του Υπουργείου Τουρισμού.
Πιο συγκεκριμένα, οι έξι στρατηγικές προτεραιότητες για τη Ρόδο όπως προέκυψε από την έρευνα είναι οι εξής:
- Ρόδος για τέσσερις εποχές.
- Επανατοποθέτηση του προορισμού για διεύρυνση της επιρροής του προορισμού σε νέες αγορές
- Αειφορία
- Διαχείριση των επισκεπτών στην πόλη
- Διάχυση των θετικών επιπτώσεων του τουρισμού σε όλο το νησί και όχι μόνο σε κεντρικές περιοχές.
- Βελτίωση της εμπειρίας του επισκέπτη και επικέντρωση στην ποιότητα
Οσον αφορά τις έξι στρατηγικές προτεραιότητες για τη Σαντορίνη αυτές είναι οι εξής:
- Η αειφορία δεδομένου ότι το νησί αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις
- Η βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων
- Η διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος του νησιού
- Η εξασφάλιση της βέλτιστης (optimum) αξίας από τον τουρισμό
- Η δημιουργία νέων εμπειριών και τέλος η ενίσχυση του brand του νησιού.
Οι βασικές προτεραιότητες για τους δύο προορισμούς, καταγράφηκαν από την έρευνα που έγινε σε επισκέπτες και φορείς των δύο νησιών. Κομβικό ρόλο για την υλοποίηση του προγράμματος είχαν τόσο το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου και το Επιμελητήριο Κυκλάδων, που διασφάλισαν την άρτια διεξαγωγή της διαβούλευσης και την ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών (π.χ. μέλη, φορείς, κάτοικοι), όσο και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ,) που προσέφερε ερευνητικά δεδομένα, υποστήριξε τις δραστηριότητες του προγράμματος (π.χ. συναντήσεις εργασίας, online έρευνες) και εξέφρασε άποψη επί των τελικών κειμένων.
Ο στόχος του πιλοτικού προγράμματος για τα δύο νησιά είναι να ταυτοποιηθούν οι προτεραιότητες ανά προορισμό και να ενισχυθούν οι επιδόσεις τους (π.χ. όσον αφορά τις δαπάνες των επισκεπτών, τη μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής κ.τ.λ.) καθώς επίσης και να ελαχιστοποιηθεί ο αρνητικός αντίκτυπος (π.χ. σε σχέση με φαινόμενα υπερτουρισμού).
Το μοντέλο για τη διαχείριση λαμβάνει υπόψη τους επισκέπτες, τους κατοίκους, τις επιχειρήσεις και το περιβάλλον. Ειδικότερα, ακολουθούνται τέσσερις βασικές αρχές που έχουν να κάνουν με την στόχευση σε επισκέπτες που δαπανούν περισσότερα, τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών, τη διαχείριση του αρνητικού αντίκτυπου ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της υψηλής σεζόν και τέλος την εξασφάλιση της κατανόησης των κατοίκων.
Oι ερωτήσεις που τέθηκαν σε κατοίκους, φορείς και επισκέπτες είναι καταρχάς σε ποιο σημείο βρίσκεται τώρα ο προορισμός και που θα είναι την επόμενη δεκαετία.
Ενδεικτικά, έγιναν πραγματοποιήθηκαν τέσσερις έρευνες σε 1.600 επισκέπτες από Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ και Γερμανία.