«Έχουνε γεράσει τα πλοία μας. Πρέπει να γίνουμε ‘πράσινοι’, αυτό είναι το σημαντικότερο». Με τη φράση αυτή, ο δρ. Γιώργος Πατέρας έδειξε τον δρόμο για τη νέα εποχή του εφοπλισμού, στο πλαίσιο συζήτησης για τη Ναυτιλία των Ελλήνων στην 85η ΔΕΘ της οποίας ήταν συντονιστής.

«Πρέπει να ανανεώσουμε το στόλο μας γιατί έχει γεράσει, αλλά πρέπει να κάνουμε αυτόν τον καινούργιο στόλο να κρατήσει τουλάχιστον 40 χρόνια, γιατί το ποντοπόρο πλοίο χύδην φορτίου ή δεξαμενόπλοιο, έχει μία ζωή 20-25 χρόνια.  Όταν φτιάχνει η αγορά και είναι καλή, όπως είναι σήμερα για τα containerships και τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, κρατάμε το πλοίο λίγο παραπάνω, όταν δεν είναι καλή η αγορά, όπως τώρα τα δεξαμενόπλοια, τα πουλάμε λίγο πιο νωρίς και πάνε για παλιοσίδερα, σε μικρότερη ηλικία. Τα κρουαζιερόπλοια, τα λεγόμενα ro-rο, που παίρνουν και επιβάτες, έχουν μια ζωή πάν- κάτω 40 χρόνια», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Πατέρας.

Και συνέχισε:

«Mε την εξέλιξη της τεχνολογίας και τις ανάγκες να γίνουμε πιο «πράσινοι», έχει μειωθεί η ηλικία που μπορεί να χρησιμοποιεί κανείς αυτά τα πλοία, και πρέπει να πάμε σε καινούργια τεχνολογία. Ωστόσο, δεν φτάνει να πάμε κατευθείαν σε ένα ‘πράσινο’ πλοίο. Χρειάζονται μελέτες, διότι η αποδοτικότητα του δικτύου θα μας δώσει και αυτή ενέργεια.

Μειώνοντας την ενέργεια, στα τρία χρόνια που θα κάνουμε τροποποίηση σε όλο το σύστημα θα βρούμε ακόμα καλύτερους τρόπους αποδοτικότητας για να μειώσουμε την ενέργεια που θα χρησιμοποιήσουμε, το ανθρακικό αποτύπωμα, γεγονός που φέρνει μεγαλύτερα κέρδη στους πλοιοκτήτες.

Στη μελέτη που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής, για να ανανεώσουμε τον ακτοπλοϊκό στόλο και να γίνει «πράσινος», χωρίς να έχει άνθρακα, ή το μεταβατικό υγροποιημένο φυσικό αέριο, αλλά κατευθείαν το υδρογόνο, θέλουμε περίπου 11 δις», είπε.

Προτεραιότητες

«Μια από τις προτεραιότητές μας είναι η ναυτική εκπαίδευση και η προσέγγιση των νέων ναυτικών στο επάγγελμα. Εάν θέλουμε να διατηρήσουμε την πρωτιά στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, χρειαζόμαστε ναυτικούς. Ο αριθμός είναι περίπου 3.500 ναυτικοί τον χρόνο, καλά μορφωμένοι και αξιόπιστα παιδιά. Αυτό είναι το μεγάλο μας πρόβλημα», τόνισε ο πρόεδρος. «Φέτος αυξήσαμε τον αριθμό και φτάσαμε μόνο τα 1.800 παιδιά».

Επιπλέον, ο κ. Πατέρας σημείωσε πως «ο ελληνόκτητος στόλος της Ελλάδος στη ποντοπόρο ναυτιλία, έχει το 25% του παγκόσμιου στόλου στα δεξαμενόπλοια, το 21% στα χύδην φορτία και περίπου 10% στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ποσοστό, που ανεβαίνει κάθε χρόνο. Παράλληλα, έχουμε το 60% στου ευρωπαϊκού στόλου».