Τίποτα δεν έχει κατασταλάξει στην αγορά των σούπερ μάρκετ. Αντιθέτως μάλιστα, η προσεχής διετία αναμένεται να αποτελέσει διάστημα έντονων ανακατατάξεων, με κύριο χαρακτηριστικό την ανακατανομή των μεριδίων και την επιστροφή των καταναλωτών στις μεγάλες αλυσίδες.

Της Κυρέλας Πέτρου

Τα καταστήματα των πάλαι ποτέ κραταιών αλυσίδων Μαρινόπουλου και Βερόπουλου, επαναδραστηριοποιούνται στην αγορά υπό την «σκέπη» των Σκλαβενίτη και My Market, αντίστοιχα, μεταβάλλοντας το τοπίο καθώς διεκδικούν τα χαμένα μερίδιά τους.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, δίνοντας τον τόνο, ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος των Metro -My Market, «η προσεχής διετία θα είναι ρευστή και μη προβλέψιμη. Το δεδομένο είναι ότι πλέον υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός καταστημάτων σε μία αγορά που έχει συρρικνωθεί κατά 25%».

Ως θετικό στοιχείο ωστόσο αποτιμάται ότι το 2017 αποτέλεσε έτος σταθεροποίησης της αγοράς, μετά από σειρά ετών πτώσης και συρρίκνωσης της κατανάλωσης. Για το 2018 ο κ. Παντελιάδης προέβλεψε μικρή ανάπτυξη, η οποία –όπως είπε– δε σημαίνει ότι θα καθρεφτιστεί άμεσα στα αποτελέσματα όλων των εταιρειών λιανικής, καθώς υπάρχει σημαντική μετακίνηση καταναλωτών, λόγω του επαναλανσαρίσματος στην αγορά τόσο των καταστημάτων της Βερόπουλος (ως My Market), αλλά και της Μαρινόπουλος (από τη Σκλαβενίτης).

Τα αποτελέσματα αυτών των μεταβολών είναι πιο χαρατηριστικά στην αγορά της Β. Ελλάδας, όπου η Σκλαβενίτης δεν είχε παρουσία και απέκτησε το τελευταίο έτος μετά την ενσωμάτωση των καταστημάτων της Μαρινόπουλος. Συγκεκριμένα και λόγω της εξέλιξης αυτής, η Μασούτης, κυρίαρχη αλυσίδα στο Βορρά, παρουσίασε μείωση του τζίρου της κατά 5% το 2017, όταν όπως αναφέρθηκε, η συνολική αγορά ανέκαμψε.

Αντίστοιχα, η ΑΒ Βασιλοπουλος (θυγατρική της Ahold Delhaize), κατέγραψε αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης το τέταρτο τρίμηνο του 2017, εξέλιξη η οποία επιβεβαιώνει τις προβλέψεις για συνεχείς ανατροπές στον κλάδο των σούπερ μάρκετ ως συνέπεια της επαναδραστηριοποίησης του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος.

Η ακριβής μείωση των πωλήσεων δεν έχει ανακοινωθεί, όμως στην ανακοίνωση των pro forma αποτελεσμάτων της Ahold Delhaize για το τέταρτο τρίμηνο του 2017 αναφέρεται ότι: «στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, ο συγκρίσιμος ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων ήταν 0,3%. Οι ισχυρές επιδόσεις των πωλήσεων στην περιοχή αντισταθμίστηκαν από τον αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων στην Ελλάδα. Στις επιδόσεις των πωλήσεων στην Ελλάδα αντανακλάται ο εξορθολογισμός των συνθηκών της αγοράς από το δεύτερο τρίμηνο του 2017».

Στα οικονομικά αποτελέσματα δηλαδή, αποτυπώνεται η επίδραση από την λειτουργία σταδιακά των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος υπό το σήμα της Σκλαβενίτης.

Σημειώνεται ότι η εξέλιξη αυτή επηρέασε συνολικά τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, ο οποίος σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η Nielsen κατέγραψε το 2017 αύξηση τζίρου 1,6% σε σύγκριση με το 2016, κλείνοντας με θετικό πρόσημο μετά από επτά χρόνια. Βεβαίως, η αύξηση αυτή φαίνεται να έχει μοιραστεί σε πολύ περισσότερους «παίκτες» στην αγορά, ενώ το 2016 οι κυρίως ωφελημένοι από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος ήταν η ΑΒ Βασιλόπουλος και η Lidl Hellas.

Για τη νέα χρονιά αναμένεται σημαντική επιστροφή μερίδας καταναλωτών από τα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, ενώ ταυτόχρονα αναμένεται ο ανταγωνισμός να γίνει ακόμη πιο έντονος και να αυξηθούν ακόμη περισσότερο οι προσφορές προς το καταναλωτικό κοινό.

Με την πίτα της αγοράς να αναδιανέμεται και να συρρικνώνεται, οι βασικοί «παίκτες» του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων δίνουν σκληρή μάχη για να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους, είτε μέσω μείωσης του περιθωρίου κέρδους είτε μέσω αύξησης των προσφορών. Συνεπώς, ο ανταγωνισμός θα μαίνεται ακόμα πιο έντονος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here