Σίγουρα, είναι αρκετά εύκολο να αμφισβητήσουμε την ραγδαία εκθετική ανάπτυξη μιας αγοράς στα πρώτα της στάδια. Κι αυτό συμβαίνει επειδή στην αρχή ενός τέτοιου φαινομένου, τα σχετικά μεγέθη μπορεί να φαντάζουν ασήμαντα καθώς το ένα γίνεται δύο, τα δύο γίνονται τέσσερα και ούτω καθεξής.
Αλλά αν οι προϋποθέσεις είναι σωστές και η ανάπτυξη συνεχίζεται, μπορεί ξαφνικά η αγορά να κυριαρχήσει. Αυτή η ανάπτυξη μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή συσχετισμών και στην εδραίωση ενός νέου status quo παρέχοντας τεράστιες ευκαιρίες για την εξέλιξη της πορείας της.
Ένα διάσημο παράδειγμα
Δημοφιλές παράδειγμα εκθετικής ανάπτυξης αποτελεί η σταγόνα νερού και η αναλογία σταδίων.
Φανταστείτε ένα γιγαντιαίο γήπεδο ποδοσφαίρου ενώ βρίσκεστε στην ψηλότερη θέση, έχοντας την δυνατότητα να διακρίνετε ευκρινώς ολόκληρο το πεδίο.
Στη μέση του σταδίου, υπάρχουν σταγόνες νερού που πέφτουν με συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό. Στο πρώτο λεπτό πέφτει μία σταγόνα νερού, στο δεύτερο λεπτό προστίθενται δύο σταγόνες νερού, και στο τρίτο λεπτό, υπάρχουν τέσσερις σταγόνες νερού και ούτω καθεξής. Η τιμή διπλασιάζεται κάθε λεπτό.
Πότε νομίζετε ότι το γήπεδο είναι γεμάτο νερό; Χρειάζονται ώρες, ημέρες ή εβδομάδες;
Στα πρώτα 30 λεπτά δεν φαίνεται να συμβαίνουν πολλά – υπάρχει μια λακκούβα που μεγαλώνει, αλλά είναι σχετικά απίθανο να την διακρίνετε από την κορυφή του καθίσματος που βρίσκεστε. Μετά από 45 λεπτά, το γήπεδο παραμένει άδειο κατά 93% από νερό – αλλά στα 49 λεπτά ολόκληρο το γήπεδο είναι γεμάτο νερό …και κολυμπάτε!
Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
Το σημερινό infographic μας έρχεται από το Raconteur και βοηθά στην οπτικοποίηση της αναμενόμενης ανάπτυξης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων – ένα τμήμα που ανέρχεται σήμερα μόλις στο 1-2% επί του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων.
Χρησιμοποιώντας την ανάλυση της Morgan Stanley, φαίνεται ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να ξεπεράσουν εκείνες των παραδοσιακών οχημάτων έως το 2038, ενώ ο παγκόσμιος στόλος των EV (Electric Vehicles) αναμένεται να ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο έως το 2047.
Εν τω μεταξύ, η μετάβαση στο ηλεκτρικό όχημα θα είναι ένα παιχνίδι αλλαγής για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Η ανάλυση της Morgan Stanley προβλέπει τη μέση κερδοφορία των μοντέλων κινητήρων καύσης να πέφτουν στις αρχές της δεκαετίας του 2020, με τις απώλειες να υπολογίζονται ανά μονάδα έως το 2028.
Από την άλλη πλευρά, τα αρνητικά περιθώρια κέρδους για τα ηλεκτρικά οχήματα θα κορυφωθούν το 2023 καθώς η παραγωγή συνεχίζει να αυξάνεται και η παραγωγή EV θα μετατραπεί σε μια κερδοφόρα αγορά έως το 2029.
Θα ξυπνήσουμε ένα πρωί με την αγορά αυτοκινήτων να πλημμυρίζει με νέα EV, όπως στην προαναφερθείσα αναλογία πτώσης νερού;
Η απάντησε στο παραπάνω ερώτημα είναι σίγουρα όχι. Οι διαδικασίες κατασκευής είναι εξαιρετικά δύσκολο να κλιμακωθούν, καθώς υπάρχει ανάγκη προμήθειας πρώτων υλών, απαραίτητων που θα τροφοδοτήσουν επαρκώς την «πράσινη επανάσταση».
Ωστόσο, η ταχύτητα της μετάβασης σε ηλεκτρικά οχήματα θα εξακολουθεί να προκαλεί έκπληξη σε πολλούς που τώρα είναι επικριτικοί – και προς το παρόν, ύστερα από την απροσδόκητη πτώση της τιμής του πετρελαίου κάτω από τα $ 30 / bbl, κανένα εμπόδιο δε φαντάζει ικανό να επιβραδύνει την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων.
VisualCapitalist