Τη συμβολή ενός ξενοδοχείου, όπως αυτό που δημιούργησε στη Ρώμη ο γνωστός οίκος κοσμημάτων Bulgari (η αυτοκρατορία που ίδρυσε ο Έλληνας Σωτήρης Βούλγαρης στην ιταλική πρωτεύουσα), στην αειφόρο ανάπτυξη, όχι μόνον σε μία περιοχή αλλά και σε μία ευρύτερη γεωγραφική, οικονομική και κοινωνική κλίμακα, ανέδειξαν η προβολή της ταινίας «Το κόσμημα του Αυτοκράτορα» και η διάσκεψη για το ξενοδοχειακό ντιζάιν ως παράγοντα της ανθρώπινης ευζωΐας, που πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου στην έδρα της ιταλικής πρεσβείας στην Αθήνα.

Η εκδήλωση με τίτλο HOSPITALITY DESIGN FOR HUMAN WELLBEING, στην οποία συμμετείχε και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, εντάσσεται στο πλαίσιο της 9ης διοργάνωσης του προγράμματος για την προώθηση του ιταλικού ντιζάιν στον κόσμο. Όπως υπογράμμισε, στον χαιρετισμό του, ο πρέσβης της Ιταλίας, Πάολο Κούκουλι, αυτές οι εκδηλώσεις έχουν φέρει κοντά τους Έλληνες δημιουργούς με τις τάσεις του ιταλικού ντιζάιν, που κατέχει μία ηγετική και πρωτότυπη θέση στον κόσμο. Με αφορμή την εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο απαράμιλλης αισθητικής κτήριο του Τσίλερ, ο κ. Κούκουλι επεσήμανε τη σχέση του οίκου Bulgari με την Ελλάδα, αλλά και το κοινό νήμα που συνδέει τις αναζητήσεις των Ιταλών και των Ελλήνων δημιουργών ντιζάιν, που δεν είναι άλλο από το πρόταγμα της ομορφιάς και της εμπιστοσύνης στην παράδοση των μαστόρων και τη δεξιότητα των χεριών τους.

Σε αυτήν τη μοναδική και αξεπέραστη δεξιότητα των παραδοσιακών μαστόρων, την οποία ανακάλυψε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας, στάθηκε ιδιαίτερα και ο δημιουργός της ταινίας, Ροβέτα. Όπως τόνισε ο Ιταλός σκηνοθέτης, η απόφαση του οίκου Bulgari να ανακαινισθεί το πρώην Μέγαρο Μόρπουργκο, ένα από τα πιο εμβληματικά και αντιπροσωπευτικά δείγματα της αρχιτεκτονικής του ’30 στη Ρώμη, με μοναδικά και ανεπανάληπτα στοιχεία βγαλμένα αποκλειστικά από τα χέρια, το μεράκι και την έμπνευση μαστόρων, και όχι να καταφύγει στη χρήση βιομηχανικών προϊόντων, αποκάλυψε ένα συναρπαστικό σύμπαν από επαγγελματίες και παραδοσιακές τεχνικές που άντεξαν στους αιώνες.

Αυτούς τους επαγγελματίες και τις εμπνευσμένες από την αγάπη στο πρωτογενές υλικό και την πρωτότυπη και πηγαία έκφραση και τεχνική ενασχόληση, αποτυπώνει με συναρπαστικό τρόπο, άρτια τεχνικά πλάνα και ευρηματική αφήγηση και μοντάζ, η ταινία. Μέσα από τα καρέ της αποκαλύπτεται ο λεπτομερής και απαιτητικός σχεδιασμός, ώστε να αποκτήσει μία ιδιαίτερη νέα όψη και λειτουργικές δυνατότητες το νέο πολυτελές ξενοδοχείο, η οποία θα συνταιριάζει και θα αναδεικνύει, μάλιστα, το έντονο αισθητικό στοιχείο, την άνεση και τις παροχές, δηλαδή τις βασικές προϋποθέσεις που οφείλει να εκπληροί ένα τέτοιου υψηλού επιπέδου τουριστικό προϊόν.

Πραγματικά, ο θεατής εκπλήσσεται και ενθουσιάζεται συγχρόνως, βλέποντας να παρελαύνουν όλες αυτές οι υψηλής αισθητικής δημιουργίες, που είναι το αποτέλεσμα της κοπιώδους, αλλά εμπνευσμένης δουλειάς των χεριών τέτοιων μοναδικών μαστόρων. Από τα υφάσματα για τα καλύμματα, που υφαίνονται σε παραδοσιακούς αργαλειούς, τα φωτιστικά πλασμένα από τους περίφημους τεχνίτες του Μουράνο, τις φημισμένες ταπετσαρίες από τα βενετσιάνικα εργαστήρια, τις πορσελάνες δουλεμένες αποκλειστικά στο χέρι, ακόμη και τα τούβλα με τον πηλό και τα καλούπια τους πλασμένα και αρμολογημένα στο χέρι. Τα διακοσμητικά στοιχεία από τα στιλπνά μάρμαρα της Καράρα σμιλεύθηκαν στο χέρι, ενώ τα κομμάτια των ψηφιδωτών κόπηκαν και κολλήθηκαν ένα προς ένα ώστε κανένα από τα έργα να μη μοιάζει απόλυτα με το άλλο.

Η υψηλή αισθητική και λειτουργική ποιότητα του ξενοδοχείου Bulgari έδωσε τροφή και στη συζήτηση που ακολούθησε μετά την παρουσίαση του καθηγητή της Πολυτεχνικής Σχολής του Μιλάνου Φραντσέσκο Σκούλικα, για τις σύγχρονες προκλήσεις στο ξενοδοχειακό ντιζάιν. Ο Ιταλός καθηγητής αναφέρθηκε στη συμβολή του ντιζάιν για τον σχεδιασμό τουριστικών μονάδων υψηλών προδιαγραφών, ως προς την τήρηση των σημερινών απαιτήσεων για την αειφορία. Είναι απαραίτητο, όπως τόνισε, οι νέες ξενοδοχειακές και τουριστικές εγκαταστάσεις να συμπράττουν και να ενεργούν όχι μόνο με τις παρακείμενες κοινότητες, αλλά και με άλλους πυρήνες, επαγγελματικούς και παροχής υπηρεσιών σε ευρύτερη κλίμακα.

Τη συζήτηση συντόνισε ο αρχιτέκτονας Κωνσταντίνος Πολυχρονίου και σε αυτήν συμμετείχαν οι αρχιτέκτονες Μαρίκα Μαυρολέων, Σιμόνε Τσαρμόλι και Βιτσέντσο Φαλκόνε, διευθυντής του Bulgari Hotel της Ρώμης. Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν πως η αρχιτεκτονική και το ντιζάιν θα πρέπει πρωτίστως όχι να υπακούουν στις τάσεις της μόδας αλλά κυρίως να σέβονται τη φυσιογνωμία και την παράδοση ενός τόπου.

Η κ. Μαυρολέων, με αφορμή την ανεπανάληπτη υφή που έχει κάθε μαστορεμένο και όχι τεχνικά σχεδιασμένο και εκτελεσμένο έργο, υπογράμμισε πως «συχνά η ομορφιά βρίσκεται στην ατέλεια».

Ο αρχιτέκτονας Τσαρμόλι επεσήμανε πως ο κάθε σχεδιαστής έχει μία ευθύνη ως προς το προϊόν που καλείται να φτιάξει και θα πρέπει να το συνδέει με τον τόπο και τον χρήστη στον οποίο απευθύνεται.

Από τη συζήτηση αναδείχθηκε, επίσης, ο κίνδυνος μίας αισθητικής ισοπέδωσης και ενός μιμητισμού από τις ραγδαία επεκτεινόμενες τάσεις και τη μαζικοποίηση του τουρισμού, που μετατρέπει τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου σε μία εικόνα ομοιογενή σε κάθε μήκος και πλάτος του πλανήτη.

Συμφωνώντας με τον κ. Φαλκόνε, όλοι οι συμμετέχοντες παρατήρησαν πως το κύριο αίτημα στις ξενοδοχειακές υπηρεσίες πρέπει να είναι το αίσθημα οικειότητας που θα πρέπει να δημιουργείται στον πελάτη, πρωτίστως η άνεση και όχι η απλή και επιδειξιομανής πολυτέλεια (luxury), που θα αγνοεί την πολιτιστική ιδιαιτερότητα του κάθε τόπου.