Του Τάκη Πουρναράκη
Ο αγώνας έρχεται ανήμερα το Πάσχα για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς στους δρόμους της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν που ονομάζεται «Πόλη των ανέμων». Διεξήχθη αγώνας για πρώτη φορά εκεί το 2016 είναι ο νεότερος προορισμός της F1. Από τότε επέστρεψε και η Γαλλία αλλά υπήρχε και παλιότερα στο καλεντάρι το Γαλλικό GP. Αρκετοί θεωρούν ότι η διαδρομή στο Μπακού αποτελεί συνδυασμό αυτής στο Μονακό με αυτής στη Μόντσα! Πράγματι υπάρχουν σημεία πιο στενά από το Μόντε Κάρλο και μια ευθεία 2.2km όπου τα μονοθέσια ξεπερνούν τα 375km/h.
Το Μπακού, πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, βρίσκεται στο δυτικό άκρο της Κασπίας Θάλασσας. Πρόκειται για παραθαλάσσια πόλη με δυο εκατομμύρια κατοίκους. Οι Αζέροι έχουν αποφασίσει να βάλουν την πρωτεύουσά τους στον παγκόσμιο χάρτη. Έχουν χρήματα (σ.σ: φυσικό αέριο, πετρέλαιο, ορυκτός πλούτος) αλλά και βούληση. Το Μπακού διοργάνωσε το 2015 τους πρώτους Ευρωπαϊκούς αγώνες ενώ έχει αναλάβει και άλλες υψηλού επιπέδου αθλητικές οργανώσεις. Η πόλη που βρίσκεται 25 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας αποτελεί μια πετυχημένη μίξη ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο. Υπάρχουν κτίρια ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής όπως το Flame Towers, οι 3 πύργοι που θυμίζουν φλόγες και παραπέμπουν στην τοπική ιστορία. Επίσης ο πύργος τηλεπικοινωνιών που χτίστηκε το 1996. Από το 1999 που μπήκε στο καλεντάρι της F1 το GP της Μαλαισίας (σ.σ: δεν είναι πια στο πρόγραμμα) έως σήμερα, πόλεις όπως το Άμπου Ντάμπι, η Σιγκαπούρη, το Μάναμα, το Σότσι, το Μεξικό επαναπροσδιορίστηκαν στον παγκόσμιο χάρτη λόγω της προβολής που τους έδωσε η F1.
Οι Αζέροι ποντάρουν πολλά στην προβολή του Μπακού, διαμέσου της F1. Η διαδρομή περνάει από το ιστορικό κέντρο της πόλης και δημιουργεί μια μοναδική, αξιοθαύμαστη ατμόσφαιρα για θεατές και τηλεθεατές. Το Αζερμπαϊτζάν υπέγραψε δεκαετές συμβόλαιο με αντίτιμο 120 εκ. δολάρια για τη διοργάνωση. Η διαδρομή έχει μήκος 6003m και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη του πρωταθλήματος μετά το Σπα. Το φετινό ξεκίνημα των Mercedes είναι μοναδικό. Τα ασημί βέλη έχουν κάνει 3 φορές το 1-2 σε ισάριθμους αγώνες και οι Ferrari, Red Bull θέλουν όσο τίποτε τη νίκη στο Μπακού.
Εν αρχή ην τα λάστιχα!
Όσον αφορά σε αγώνες που γίνονται σε δημόσιους δρόμους το Μπακού είναι η μεγαλύτερη σε απόσταση και η ταχύτερη διαδρομή του ημερολογίου της Formula 1. Μεγάλο μέρος της διαδρομής των 6.003m είναι ευθεία, πρόκειται για την δεύτερη μεγαλύτερη σε μήκος, πίστα μετά το Σπα. Μολονότι οι ταχύτητες είναι υψηλές, η πίστα είναι στενή και αυτός ο συνδυασμός έχει οδηγήσει σε αρκετά συμβάντα στο παρελθόν. Όπως για τον προηγούμενο αγώνα στην Κίνα έτσι και για το Μπακού, η Pirelli επέλεξε τη γόμα C2 για το σκληρό ελαστικό, τη γόμα C3 για το μέσο ελαστικό και τη γόμα C4 για το μαλακό ελαστικό: Οι τρεις γόμες που βρίσκονται στο μέσον της γκάμας.
Χαρακτηριστικά πίστας
- Το Μπακού είναι γνωστό ως «πόλη των ανέμων», η έντασή τους επηρεάζει την αεροδυναμική απόδοση. Στο παρελθόν έχουν καταγραφεί πολύ υψηλές θερμοκρασίες οδοστρώματος αλλά και ψυχρός καιρός. Είναι δύσκολο να κάνεις προβλέψεις σ’ αυτό τον αγώνα.
- Οι παρατεταμένες ευθείες οδηγούν σε ψύξη των ελαστικών, ειδικά των εμπρός – όπως στην Κίνα – αυτό ενέχει κίνδυνο μπλοκαρίσματος.
- Πέρυσι ο νικητής του αγώνα ακολούθησε στρατηγική δυο αλλαγών, όμως η τακτική του επηρεάστηκε από την διπλή εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας. Στους τελευταίους δυο αγώνες σε σύνολο τριών, έχει εμφανιστεί αυτοκίνητο ασφαλείας, στο Αζερμπαϊτζάν, οπότε οι στρατηγικές πρέπει να είναι ευέλικτες.
- Όπως συμβαίνει πάντοτε σε αγώνες δρόμων, η επιφάνεια είναι χωρίς γόμα «green» οπότε γλιστράει, ειδικά στην αρχή του τριημέρου. Η πρόσφυση επηρεάζεται επίσης από παράγοντες όπως οι λευκές γραμμές και οι ανομοιομορφίες. Η πτώση απόδοσης λόγω θερμικής καταπόνησης (degradation) είναι σχετικά χαμηλή στην λεία επιφάνεια.
- Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει τα επίπεδα πρόσφυσης είναι ότι στην διαδρομή που διέρχεται από το κέντρο της πόλης, το οποίο περιτριγυρίζεται από ψηλά κτίρια, υπάρχουν σημεία με ήλιο αλλά και σκιερά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να διαφέρει η θερμοκρασία οδοστρώματος ανάλογα με το σημείο της πίστας. Ο αγώνας εκκινεί στις 15:10 οπότε οι θερμοκρασίες πέφτουν σχετικά γρήγορα.
Ο Μάριο Ίσολα επικεφαλής αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli τόνισε: «Η κύρια πρόκληση στο Μπακού βρίσκεται στην ισορροπία ανάμεσα στον εμπρός και στον πίσω άξονα ώστε να διατηρηθούν εντός ορίων θερμοκρασιακής λειτουργίας τόσο τα εμπρός όσο και τα πίσω ελαστικά. Πρόκειται για μια πίστα με ποικίλα χαρακτηριστικά, όπως η ευθεία μήκους 2 km αλλά και μερικές τεχνικές στροφές. Η συχνότητα εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας, προκαλεί πονοκεφάλους – ή δίνει ευκαιρίες – για όσους διαμορφώνουν στρατηγική. Επιλέξαμε ελαστικά από το μέσο της γκάμας μας, θα πρέπει να ταιριάξουν καλά με τις αντικρουόμενες απαιτήσεις του Μπακού. Είναι ένας από τους πιο δύσκολους αγώνες, όσον αφορά στις ασφαλείς εκτιμήσεις. Αυτό συμβαίνει συχνά σε αγώνες δημόσιων δρόμων. Το Μπακού είναι ο πιο αντισυμβατικός εξ’ αυτών στο ημερολόγιο, με υψηλές ταχύτητες σε μια συμβατική διαδρομή και γύρο μεγάλου μήκους».
Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για το Μεγάλο Σάββατο στις 16:00. Ο αγώνας θα διεξαχθεί το Πάσχα στις 15:10.
Έχουν γίνει διαφορετικές επιλογές γομών από τις τρεις μεγάλες ομάδες. Η Red Bull έχει επιλέξει περισσότερα σετ μαλακών γομών ενώ η Ferrari τα λιγότερα από κάθε άλλη ομάδα.