Όλα τα φώτα συγκέντρωσε το εφετινό IX Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ημερίδες ήταν η ετήσια συνάντηση «Κῦδος Λόγῳ» – “Kudos to Logos” του «Delphi Classics: Classics in Praxis», που συντόνισε και παρουσίασε η κα. Ευγενία Μανωλίδου.

Η -παγκοσμίου ακτινοβολίας- συνάντηση στην κοιτίδα του πολιτισμού, τους Δελφούς, με τίτλο «Κῦδος Λόγῳ» πραγματοποιήθηκε για τρίτη χρονιά στο Delphi Forum με την υποστήριξη της κορυφαίας εταιρείας πιστοποιήσεων PeopleCert και την ευγενική χορηγία της ΕΥΡΩΠΗ Ασφαλιστικής και του Νίκου Μακρόπουλου, ο οποίος και παρευρέθη για να παρακολουθήσει από κοντά τις εργασίες.

H ΕΥΡΩΠΗ Ασφαλιστική του Νίκου Μακροπούλου, με πρωταγωνιστικό ρόλο στην ασφαλιστική αγορά, εδώ και δεκαετίες, έχει στο DNA της την ευαισθησία για θέματα πολιτισμού, γλώσσας, μάθησης και ευρύτερα της παιδείας.

Νικόλας Μακρόπουλος, Ευγενία Μανωλίδου, Κωνσταντίνος Ουζούνης

Αυτή η εκδήλωση έδωσε την ευκαιρία να έρθουν πιο κοντά ειδικοί της εκπαίδευσης και της τεχνολογίας, με καθηγητές Αρχαίων Ελληνικών για την απλοποίηση της διδασκαλίας τους στο σχολείο.

Ιδιαίτερα συγκινητικό ήταν το γεγονός, όπως προέκυψε από τις συζητήσεις, ότι κορυφαίοι καθηγητές διδάσκουν και υπερασπίζονται τη γλώσσα μας διεθνώς! 

Η LiveOn, που εκπροσωπήθηκε από τον CEO Κωνσταντίνο Ουζούνη, επιμελήθηκε την εκδήλωση που συντόνισε η κα. Μανωλίδου.

Διακεκριμένοι πανεπιστημιακοί καθηγητές από κορυφαία διεθνή εκπαιδευτικά ιδρύματα, έλαβαν μέρος σε μια σειρά από συζητήσεις για την επίδραση των Αρχαίων Ελληνικών τόσο στην εκπαίδευση, όσο και στην τεχνολογία, την οικονομία και την πολιτική.

“Χαίρετε πάντες, ως εύ παρέστητε. Βρισκόμαστε στο κέντρο του αρχαίου κόσμου και αυτές τις ημέρες στο κέντρο του σύγχρονου κόσμου. Μήπως τα αρχαία ελληνικά δεν είναι μόνο του παρελθόντος, αλλά του μέλλοντος;” είπε κατά το καλωσόρισμα των εκλεκτών συμμετεχόντων η κα. Μανωλίδου.

Αρχαία Ελληνικά: Θεμέλιο για την εκπαίδευση και ουσιαστική γνώση

Στην πρώτη ομάδα των ομιλητών, ο Βύρων Νικολαΐδης, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος της PeopleCert συνομίλησε με τον Γιώργο Λιναρδάτο, Γενικό Διευθυντή των εκπαιδευτηρίων Αυγουλέα – Λιναρδάτου, με τον Κωνσταντίνο Δούκα, Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο των εκπαιδευτηρίων Δούκα, τον Νικηφόρο Μποτή, Sr. Solutions Architect PS GR/CY της εταιρείας Amazon Web Services και την Εριέττα Τοσίδου, Υπεύθυνη Πωλήσεων – Amazon Web Services.

Ανέλυσαν τον καταλυτικό ρόλο των Κλασικών Σπουδών, τόσο στην Εκπαίδευση όσο και την Τεχνολογία και διερεύνησαν το γιατί οι μαθητές νιώθουν αρχικά απροθυμία να μάθουν Αρχαία Ελληνικά. Με καινοτόμες μεθόδους και αναλυτικές μελέτες, πρότειναν λύσεις που θα φέρουν και πάλι τους μαθητές κοντά στη γλώσσα που αποδεδειγμένα αποτελεί θεμέλιο για την εκπαίδευση αλλά και ουσιαστική γνώση.

Από τον ομφαλό της γης, ο κ. Βύρων Νικολαΐδης εξήγησε ότι η εταιρεία του δραστηριοποιείται σε πάνω από 200 χώρες. “Ως Κωνσταντινουπολίτης θυμάμαι ότι μαθαίναμε τα αρχαία ελληνικά, μου άρεσαν σε προσωπικό επίπεδο. Έτσι σκεφτήκαμε ότι θα πρέπει να υπάρχει πιστοποίηση στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Μετά από πολύ χρόνο και experts βγάλαμε πιστοποίηση που είναι διαθέσιμη. Βάσει έρευνας για το τι σκέπτεται ο κόσμος για τα αρχαία ελληνικά διαπιστώσαμε ότι: ταυτιζόμαστε και αγαπάμε την γλώσσα μας, τα αρχαία ελληνικά και μισούμε τον τρόπο που μας επεβλήθη να τα μάθουμε. Όπως μαθαίνεις τα αγγλικά, τα γαλλικά, έτσι και με την ίδια μεθοδολογία θα πρέπει να μαθαίνουμε τα αρχαία ως μία ζωντανή γλώσσα. Τα αρχαία ελληνικά και η ελληνική γλώσσα είναι soft power. Έχουμε ένα φοβερό εργαλείο που δεν το αξιοποιούμε. Στη γειτονικά Ιταλία 120.000 μαθητές κάθε χρόνο μαθαίνουν αρχαία ελληνικά στα κλασσικά Λύκεια. Θα διεξάγουμε μία παγκόσμια έρευνα για να καταγράψουμε τι συμβαίνει και μετά τα αποτελέσματα θα δοθούν στο κράτος, ώστε να δούμε με ποιο τρόπο μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτή την ήπια δύναμη”.

Ο κ. Κωνσταντίνος Δούκας χαρακτήρισε ως εξαιρετική ιδέα αυτήν την πιστοποίηση. “Η φιλοσοφία της διά βίου μάθησης είναι σωστή. Πρέπει να επενδύσει κάποιος στις πιστοποιήσεις. Πρέπει να μαθαίνεις διαρκώς. Η πιστοποίηση στην αρχαία ελληνική γλώσσα για πολλά επαγγέλματα έχει σημασία, γνωρίζοντας τον πλούτο των αρχαίων”.

Ο κ. Γιώργος Λιναρδάτος εκτίμησε ότι μόνο καλό θα επιφέρει αυτή η πιστοποίηση. “Θα είναι ένα εργαλείο για να αποδείξει ότι κάποιος έχει κατανοήσει την γλώσσα”.

Η κα. Εριέττα Τοσίδου μίλησε για την τεχνολογία ως ειδική. “Η τεχνολογία μπορεί να μας βοηθήσει να δώσουμε στα αρχαία ελληνικά αυτήν την πολυδιάστατη υπόσταση που έχει και να κατακτήσει θέση στην καρδιά των μαθητών.

Ο κ. Νικηφόρος Μποτής μίλησε για το τεχνολογικό κομμάτι και δη την τεχνητή νοημοσύνη. “Μπορούμε να αναπτύξουμε μοντέλα ΑΙ και στα αρχαία ελληνικά ώστε να μπορούν με ποιοτικό τρόπο, αν και αποδεχόμαστε ότι μπορεί να γίνουν λάθη, να αξιοποιηθούν στο κομμάτι της εκπαίδευσης”.

 

Τα αρχαία ελληνικά είναι η ήπια δύναμη

Στην δεύτερη ομάδα των ομιλητών, ο Steven Hunt από το Πανεπιστήμιο Cambridge, ο Armand d’ Angour από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ο Christian Laes από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, συζήτησαν για τα Αρχαία Ελληνικά. Τέθηκε επί τάπητος η ανάγκη για την εξέλιξη της γλώσσας, χαράσσοντας στρατηγικές που θα διαμορφώσουν ικανούς πολίτες να αντιμετωπίσουν την πολυπλοκότητα του μέλλοντος και των προκλήσεων στην πολιτική αλλά και την οικονομία.

Το ασφαλές συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών μπορεί να γίνει συναρπαστική και προσιτή, αληθινό εργαλείο μελέτης για τους μαθητές.

Ο κ. Steven Hunt τόνισε: “Τα αρχαία ελληνικά είναι η ήπια δύναμη. Έχουμε δει πολλά παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι πολλοί που δεν σπουδάσει κλασική αρχαία ελληνική παιδεία, θέλουν να έρθουν σε επαφή με τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό”. 

Ο κ. Armand d’ Angour ανέφερε ότι έχει εκατοντάδες μαθητές κλασικών σπουδών. “Ιστορικά ξέρουμε ότι υπάρχουν ηγέτες και στοχαστές που έχουν λάβει αυτή την παιδεία. Έμαθαν την γλώσσα από το σχολείο και συνέχισαν με σπουδές. Όταν ξεκίνησα εγώ 13 ετών μπορούσα να διαβάσω καλά τα αρχαία ελληνικά, οπότε είναι καλό από νωρίς κάποιος να ξεκινήσει την μάθηση”.

Ο κ. Christian Laes μίλησε για τους ανθρώπους που μελετούν αρχαία ελληνικά, εκτιμώντας ότι λαμβάνουν μεταβιβάσιμες δεξιότητες. 

 

Mία ταινία στα αρχαία ελληνικά

“Για να μπορέσει κάποιος να μάθει ελληνικά θα πρέπει γράφει, να διαβάζει να μιλάει. Είναι όμως δυνατό αυτό στα αρχαία ελληνικά;” διερωτήθη η κα. Μανωλίδου προλογίζοντας το πάνελ των εκλεκτών καθηγητών.

Στην τρίτη ομάδα των ομιλητών, οι καθηγητές Αρχαίων Ελληνικών Diana Pont, Mario Diaz (Βαλένθια, Ισπανία) και ο Paolo Pezzuolo (Ιταλία) μαζί με τους Thibaut Lejeune (Πανεπιστήμιο Leuven, Βέλγιο) και Laurens van der Wiel (Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας, Πολωνία) συζήτησαν για τις νέες μεθόδους διδασκαλίας και την προοπτική ενσωμάτωσης των Αρχαίων Ελληνικών στα σύγχρονα προγράμματα σπουδών, τονίζοντας τη διαρκή συνάφεια και τις δυνατότητες της γλώσσας να εμπνεύσει εκπαιδευτικούς και μαθητές σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο εκπαιδευτικό τοπίο.

Ο κ. Mario Diaz είναι άριστος γνώστης της νέας και αρχαίας ελληνικής γλώσσας και μίλησε στα ελληνικά. Περιέγραψε τον τρόπο που διδάσκει στην τάξη του, τι ρωτάει τους μαθητές του κτλ.

Η κα. Diana Pont από την Βαλένθια, κάνει ακριβώς το ίδιο. Χαιρετά τους μαθητές και μιλάει στα αρχαία ελληνικά. Ανάλογα με το μαθησιακό επίπεδο διδάσκει με θεατρικό τρόπο, χρησιμοποιεί πολλές εικόνες. Η ίδια διδάσκει όχι μόνο σε μικρά παιδιά αλλά και σε καθηγητές.

Ο κ. Paolo Pezzuolo δεν διδάσκει μόνο πρωτόπειρους μαθητές, αλλά και μεγαλύτερες τάξεις με γνώσεις. “Διαβάζουμε Δημοσθένη, συζητάμε και γράφουμε στην ελληνική γλώσσα”, είπε.

Ο κ. Thibaut Lejeune είναι ο mastermind της ταινίας που δημιουργήθηκε στα αρχαία ελληνικά. Είναι σημαντική η συνεργασία μας με την Ελληνική Αγωγή. Η ταινία (Frogs) προήλθε από το πάθος μας για τα αρχαία ελληνικά και πιστεύουμε ότι είναι κατάλληλη ώστε να προωθηθεί η γλώσσα και να γίνει πιο διασκεδαστική στην εκμάθησή της.

“Ως απόφοιτοι στον τομέα των Κλασικών Σπουδών (Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά), νιώσαμε επιτακτική ανάγκη να στηρίξουμε και να προωθήσουμε τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και της λογοτεχνίας της. Με το Frogs στοχεύουμε να φέρουμε την κλασική λογοτεχνία κοντά σε ένα σύγχρονο κοινό, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη μελέτη όλων των πτυχων της”..

O k. Laurens van der Wiel συνέδραμε ως… Διόνυσος στην ταινία. “Δεν γνώριζα πως προφέρεται η γλώσσα, οπότε για εμένα ήταν σημαντικό. Χρειάστηκε χρόνος για αυτό το project, σχεδόν ένας χρόνος προετοιμασίας πριν τα γυρίσματα” είπε. “Έμαθα αρχαία ελληνικά στο γυμνάσιο. Είχα καταπληκτικούς μαθητές στο γυμνάσιο και έτσι αποφάσισα να συνεχίσω και τώρα είμαι μεταπτυχιακός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας και εστιάζω στον Πλούταρχο.

 

Η συζήτηση διεξήχθη στα Ελληνικά και τα Αγγλικά με ταυτόχρονη μετάφραση και στις 2 γλώσσες,  με εκατοντάδες θεατές μέσω ψηφιακής παρακολούθησης στην LiveOn.

 

Είναι ιδιαιτέρως συγκινητικό το γεγονός ότι στο εξωτερικό, “φιλέλληνες γράμμασιν ἡδόμενοι”, προσπαθούν με τόση ζέση να κατακτήσουν μία γλώσσα που για εμάς είναι πολύ πιο εύκολη

 

Τις συζητήσεις παρουσίασε και συντόνισε η Ευγενία Μανωλίδου που έχει αναλάβει την διεύθυνση της Ελληνικής Αγωγής.

Παρά την άνοδο, την εξέλιξη και την πρόοδο η Σχολή συνεχίζει να διακατέχεται από το ίδιο όραμα: να αγαπήσουν όλα τα παιδιά την ελληνική γλώσσα, την γλώσσα των προγόνων μας, την γλώσσα που ταξίδεψε στους αιώνες αποτελώντας την βάση όλων των ευρωπαϊκών γλωσσών.