Ρόλο μεσολαβητή ανάμεσα σε κινηματογραφιστές και φορείς, με στόχο την εξεύρεση λύσεων σε θέματα που μπορεί να προκύψουν σε μια οπτικοακουστική παραγωγή, διαδραματίζουν τα στελέχη των Film Offices, των τοπικών γραφείων Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών.

Πρόκειται για ανθρώπους που οφείλουν να γνωρίζουν τη γλώσσα των κινηματογραφιστών και να εδραιώνουν πολύ καλές τεχνοκρατικές σχέσεις με τους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, προκειμένου να μεταφράζουν τη γλώσσα του ενός προς τον άλλον. Διερμηνεία, μετάφραση, γόνιμος και παραγωγικός διάλογος, με στόχο τη συνεννόηση, είναι βασικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένο ρόλου, που απαιτεί ακόμη συνέπεια, γρήγορα αντανακλαστικά, εμπειρία που χτίζεται πάνω στο αντικείμενο και -πάνω απ’ όλα- τη δέσμευση κάθε στελέχους Film Office να λέει πάντα την αλήθεια, χωρίς υποσχέσεις για κάτι που δεν μπορεί να γίνει.

Τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτουν οι άνθρωποι αυτοί, στον χώρο των κινηματογραφικών παραγωγών που αναπτύσσεται ραγδαία στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Κεντρική Μακεδονία, περιγράφει στο  η Βένια Βέργου, διευθύντρια της Διεύθυνσης Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Hellenic Film Commission) του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του European Film Commissions Network. Αφορμή είναι η εκδήλωση «Ημέρα Εκπαίδευσης: Πώς ένα Film Office βρίσκει τη θέση του στον χάρτη;», που διοργανώνει αύριο στη Θεσσαλονίκη η Διεύθυνση Hellenic Film Commission (HFC) η οποία εξυπηρετεί τον στρατηγικό στόχο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο των Film Commissions (Εuropean Film Commissions Network – EUFCN), αλλά και με την υποστήριξη του Athens Film Office του Δήμου Αθηναίων.

Στο πλαίσιο της Αγοράς του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο της Αγοράς του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και σε αυτήν θα συμμετέχουν εκπρόσωποι περιφερειών και δήμων, υπεύθυνοι των δημοτικών και περιφερειακών γραφείων εξυπηρέτησης οπτικοακουστικών παραγωγών (Film Offices), αλλά και επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου. Θα μιλήσουν εννέα μέλη και στελέχη του Ευρωπαϊκού Δικτύου EUFCN, από επτά ευρωπαϊκές χώρες με αντικείμενο τα στάδια ανάπτυξης των Film Offices και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό τους, με στόχο τη μεταφορά τεχνογνωσίας για την ενδυνάμωση των Film Offices.

Η κ. Βέργου επισημαίνει ότι τα στελέχη των Διευθύνσεων Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Film Commissions) και των film offices είναι, συνήθως, πρώην παραγωγοί, πρώην δημοσιογράφοι ή άνθρωποι που ασχολήθηκαν με δημόσιες σχέσεις στο παρελθόν. Δίνει, ακόμη, βαρύτητα στην ανάγκη μονιμότητας των στελεχών αυτών καθώς, όπως λέει, αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη εμπειρία, είναι ταγμένοι και αφοσιωμένοι στο «στήσιμο» μιας παραγωγής και το γεγονός αυτό προσδίδει υπεραξία στην παρουσία τους όσο περνάει ο καιρός.

Για την κατάσταση στην Ελλάδα θεωρεί ότι το να αποκτήσει κάθε περιφέρεια το δικό της film office είναι εξαιρετικά σημαντικό, υπογραμμίζει τη σημασία της μεταφοράς και υιοθέτησης της σχετικής τεχνογνωσίας ενώ σχολιάζει ότι «ήδη κάποιες περιφέρειες έχουν ξεκινήσει με γρήγορα βήματα, όπως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που διαθέτει ένα εξαιρετικό, δραστήριο και πολύ οργανωμένο γραφείο».

«Μια χώρα που λέει “ναι” σε όλα δεν είναι φιλικά κινηματογραφική»

Την ώρα, άλλωστε, που καταφθάνουν διαρκώς νέες διεθνείς παραγωγές για γυρίσματα στην Ελλάδα υπενθυμίζει ότι «μια χώρα που λέει ‘ναι’ σε όλα δεν είναι φιλικά κινηματογραφική». Για παράδειγμα, σχολιάζει ότι «όποιος και να ζητήσει γυρίσματα με αυτοκίνητα κάτω από την πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο, ακόμη και αν είναι ο Μπραντ Πιτ ή ο Τζορτζ Κλούνεϊ, αυτό δεν θα γίνει ποτέ». Συνεπώς, όταν ένας παραγωγός ρωτάει κάτι και τα στελέχη των Film Offices γνωρίζουν ότι αυτό μπορεί να γίνει, τότε θα πρέπει να το λένε. Αν γνωρίζουν ότι η απάντηση είναι όχι, επίσης ενημερώνουν σχετικά. Αν πάλι δεν γνωρίζουν την απάντηση, θα πρέπει να ζητήσουν λίγο χρόνο για να διερευνήσουν όλα τα ενδεχόμενα, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και να φέρουν την αντίστοιχη απάντηση.

Σε ό,τι αφορά την κατάσταση που επικρατεί στο εξωτερικό, η κ. Βέργου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει ότι οι Διευθύνσεις Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Film Commissions) δημιουργήθηκαν στην αρχή της δεκαετίας του ’70 στην Αμερική, ενώ από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα δημιουργήθηκαν περίπου τριάντα film commisions.

Με αφορμή, τέλος, την παρουσία, στην εκδήλωση, στελεχών από τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Σουηδία, τη Νορβηγία, τη Σερβία και την Ιταλία επισημαίνει ότι έρχονται να μοιραστούν καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε περιφερειακές επικράτειες, σε κάθε βήμα μιας παραγωγής, από την προετοιμασία και τη ροή των γυρισμάτων, μέχρι το μάρκετινγκ, την προβολή κάθε τόπου, τη διατήρηση στατιστικών στοιχείων κ.ά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here