Η κυβέρνηση του Joe Biden φαίνεται να υποστηρίζει δυναμικά, τα σχέδια για διασυνδετήρια καλώδια μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, αλλά και τα σχέδια για διασύνδεση της Κύπρου με το Ισραήλ και την Ελλάδα.

 

H Ουάσιγκτον αντιθέτως, εκφράζει επιφυλάξεις για την χρησιμότητα του αγωγού East Med του οποίου η οικονομική βιωσιμότητα αμφισβητείται από οικονομολόγους και γεωπολιτικούς αναλυτές, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Η αμερικανική κυβέρνηση δεν κρύβει  τις επιφυλάξεις της, ουσιαστικά ναρκοθετώντας όχι τόσο την υλοποίηση, η οποία εκ των πραγμάτων εθεωρείτο δύσκολη, αλλά και την πολιτική χρησιμότητα του.

Με non paper του State Department προς την ελληνική κυβέρνηση, με τυπικό αποδέκτη τον Γενικό Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του ΥΠΕΞ Γιάννη Σμυρλή, γνωστοποιούν την άρνηση της Ουάσιγκτον να στηρίξει το εν λόγω εγχείρημα

  • Ο αγωγός East Med, κατά την άποψη των Αμερικανών, θα είναι ο πιο ακριβός και βαθύς αγωγός φυσικού αερίου στην Ιστορία του πλανήτη.

Προφανώς οι αγορές  θα κρίνουν εάν τελικά ο αγωγός έχει λόγο να κατασκευαστεί.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG, που σχεδιάζεται να μεταφέρει ο αγωγός, κατά την αμερικανική κυβέρνηση, θα διαδραματίσει σχετικά μικρό ρόλο μόνο στην εποχή της «ενεργειακής μετάβασης» που διανύουμε και δεν είναι η μακροπρόθεσμη απάντηση στο ζήτημα της ενέργειας του πλανήτη.

Από την άλλη πλευρά, οι σχεδιαστές του έργου εκτιμούν ότι ο αγωγός East Med:

  1. Προσφέρει μερική εναλλακτική επιλογή για απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
  2. Περιορίζει τον γεωπολιτικό ρόλο της Τουρκίας στην περιοχή
  3. Ενισχύει τον ρόλο του Ισραήλ.

Οι ισορροπίες όμως αυτές είναι δυναμικές και καθώς αλλάζουν, τίποτα δεν είναι βέβαιο για το σημαντικό ενεργειακό έργο.

  • Ο διασυνδετήριος αγωγός Eastern Mediterranean (East Med) έχει ως στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας. Η αρχική δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Ακολουθεί υποθαλάσσια όδευση προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας ως τις ακτές της Θεσπρωτίας και την Ιταλία.

Ο East Med με αρχική προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας το 2025 και τελική ετήσια μεταφορική χωρητικότητα 20 δισ. κυβ. μετ., θεωρείται το μεγαλύτερο σχέδιο κατασκευής υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου στον κόσμο, τόσο σε μήκος (1,970 χλμ.) όσο και σε βάθος (ξεπερνά τα 3 χλμ.).

Ξεκινά 170 χλμ. ανοικτά των νότιων ακτών της Κύπρου, κοντά στο μεγάλο υπεράκτιο Ισραηλινό κοίτασμα Λεβιάθαν, προσδοκώντας μερίδιο από τα εκεί 470 δισ. κυβ. μετ. βεβαιωμένα απολήψιμα αποθέματα, και ίσως μελλοντικά, μέσω διακλαδώσεων, από άλλα πεδία της Λεκάνης της Λεβαντινής, μεταξύ αυτών του Λιβάνου μέχρις των μικροκοιτασμάτων της Παλαιστινιακής ΑΟΖ.

Ο αγωγός East Med σχεδιάστηκε από τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Poseidon για να λειτουργήσει για τουλάχιστον 25 χρόνια με απόλυτα ελάχιστες ανάγκες τα 15 δισ. κυβ. μετ. φυσικού αερίου ανά έτος.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here