Τα μέχρι σήμερα δεδομένα για την τουριστική σεζόν επιτρέπουν αφενός την αισιοδοξία αλλά και επιβάλλουν την προσοχή του κλάδου, σύμφωνα με τους boutique hospitality strategists της Square Lime, καθώς η σεζόν παρουσιάζει μεικτές τάσεις και προκλήσεις. Η ομάδα αναλυτών της εταιρείας καταγράφει τις νέες αυτές εξελίξεις, με αφορμή την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής περιόδου αλλά και τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού κατά τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Ως η πλέον εξειδικευμένη εταιρεία στη διαχείριση boutique ξενοδοχείων, η Square Lime συγκεντρώνει αναλυτικά data για τον Κλάδο, ενώ η τεχνογνωσία της, της δίνει τη δυνατότητα να αξιολογεί με ακρίβεια τις τάσεις της αγοράς.
Πιο αναλυτικά, κατά τη φετινή σεζόν, οι Κυκλάδες παρουσίασαν επιδόσεις δύο ταχυτήτων, με τη Μύκονο και τη Σαντορίνη να σημειώνουν μείωση στις πληρότητες (από -5% έως -15%) και στις τιμές ανά διανυκτέρευση (από -5% έως -20% ) (ADR). Παρ’ όλα αυτά, τα καταλύματα της Square Lime σε αυτές τις περιοχές διατήρησαν τις περσινές υψηλές επιδόσεις, αναδεικνύοντας την ανθεκτικότητα της εταιρείας στις 2 αυτές συγκεκριμένες αγορές.
Στους υπόλοιπους προορισμούς που η εταιρεία μελετά με αφορμή τη δραστηριοποίησής της (Κυκλάδες, Κρήτη, Πελοπόννησος, Αθήνα), παρά την αύξηση των αφίξεων, η ραγδαία αύξηση προσφοράς κλινών, κυρίως από τη βραχυπρόθεσμη διαμονή, οδήγησε αρκετά ξενοδοχεία σε μείωση πληροτήτων και τζίρου. Παρ’ όλα αυτά, η Square Lime κατάφερε να αναδείξει τα καταλύματά της και την καινοτόμο προσέγγισή της, σημειώνοντας χρονιά ρεκόρ με αύξηση πληροτήτων από +5% έως και +25%, και με αύξηση της κερδοφορίας λόγω της βέλτιστης διαχείρισης του μείγματος κρατήσεων (σε αρκετές περιπτώσεις καταλυμάτων, οι απευθείας κρατήσεις ανέρχονται στο 85% του συνόλου). Ιδιαίτερα για την Αθήνα, οι αυξήσεις σε πληρότητες και ADR είναι στα επίπεδα του 5%-10%.
Παράγοντες όπως οι πόλεμοι, ο πληθωρισμός, οι επικείμενες αμερικανικές εκλογές και οι ευρωπαϊκές διοργανώσεις (Euro 2024, Ολυμπιακοί Αγώνες) έχουν επηρεάσει την κίνηση, με τους καλοκαιρινούς μήνες Ιούλιο και Αύγουστο να δείχνουν σημάδια «κόπωσης». Ωστόσο, οι μήνες Μάιος, Ιούνιος, Σεπτέμβριος και Οκτώβριος (με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα) παρουσιάζουν θετική πορεία. Ειδικότερα, για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, τα δεδομένα έδειχναν εντυπωσιακές προοπτικές από νωρίς στη χρονιά. Παρατηρείται όμως, ταυτόχρονα, μια επιβράδυνση στη ροή των κρατήσεων τελευταίας στιγμής.
Αναφερόμενος στην ομιλία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, ο CEO της Square Lime, κ. Βασίλης Λαπαναΐτης, χαιρετίζει την πλειονότητα των μέτρων που ανακοινώθηκαν για τον τουριστικό τομέα και τονίζει την ανάγκη για δυναμικές κινήσεις προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας, της σύνδεσης με την τοπική κοινωνία, και της δημιουργίας αυθεντικών εμπειριών για τους ταξιδιώτες. Ταυτόχρονα, επισημαίνει τις προκλήσεις που παρουσιάζει η πτώση των εσόδων από επιπρόσθετες υπηρεσίες, όπως η εστίαση (-10% έως -20%) και καλεί για αναπροσαρμογή του product offering, ώστε να ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις των επισκεπτών για βιώσιμες και experiential υπηρεσίες.
Με το βλέμμα στραμμένο στο 2025, η ομάδα αναλυτών της Square Lime εκτιμά ότι η τιμολογιακή στρατηγική θα είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για τον τουριστικό τομέα. Αυτό οφείλεται στην ανάγκη προσεκτικής εκτίμησης μιας πληθώρας αστάθμητων παραγόντων που αναμένονται να επηρεάσουν το τουριστικό τοπίο. Συγκεκριμένα, πρέπει να ληφθεί υπόψη η αβεβαιότητα που προκύπτει από την εξέλιξη των πολέμων, καθώς οι γεωπολιτικές εξελίξεις ενδέχεται να επηρεάσουν σημαντικά τις διεθνείς ταξιδιωτικές ροές και την οικονομική κατάσταση σε διάφορες περιοχές. Ταυτόχρονα, παρατηρείται οικονομική δυστοκία στην Ευρωπαϊκή αγορά. Οι οικονομικές προκλήσεις στην Ευρώπη μπορεί να περιορίσουν τη διαθέσιμη αγοραστική δύναμη και να επηρεάσουν την ταξιδιωτική ζήτηση, ενώ αναδύονται νέοι τουριστικοί προορισμοί στην ευρύτερη περιοχή μας που σημειώνουν ανοδική πορεία, όπως το Μαυροβούνιο και η Αλβανία, γεγονός που ενδέχεται να επηρεάσει τον περιφερειακό ανταγωνισμό. Τέλος, δεν μπορεί να παραβλεφθεί ο παράγοντας των αμερικανικών εκλογών, αφού οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στις ΗΠΑ μπορεί να έχουν παγκόσμιο αντίκτυπο που θα αγγίξει και τον τουριστικό τομέα.
Η Square Lime δεσμεύεται να συνεχίσει να καινοτομεί και να προσαρμόζει τις υπηρεσίες της σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, διατηρώντας τη θέση της ως πρωτοπόρος στην ελληνική τουριστική αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία προγραμματίζει να αναπτύξει ακόμα περισσότερο το τμήμα πωλήσεών της και να ενισχύσει τη συμμετοχή της σε περισσότερες διεθνείς εκθέσεις. Στρατηγική προτεραιότητα είναι η στοχευμένη προσέγγιση αγορών με ανερχόμενη δυναμική, όπως η Αυστραλία και η Ασία. Η συνεχής βελτίωση και η στρατηγική επέκταση σε αναδυόμενες αγορές θα ενισχύσουν τη θέση της Square Lime στην αγορά, εξασφαλίζοντας την ηγετική της παρουσία και την ικανότητα να ανταγωνίζεται αποτελεσματικά σε παγκόσμιο επίπεδο.