Γράφει η «ξενοδόχος»
Πολλά προβλήματα φαίνεται ότι έχουν προκύψει από τα κουπόνια εξαργύρωσης 18μηνης διάρκειας έναντι ακυρώσεων στα ταξίδια που έχει νομοθετήσει η ελληνική κυβέρνηση ακολουθώντας το παράδειγμα και άλλων ευρωπαϊκών κρατών- μελών.
Οι καταναλωτικές οργανώσεις επιμένουν ότι καταστρατηγούνται τα δικαιώματα των καταναλωτών με βάση και το δίκαιο της Ε.Ε. αφού ο πελάτης θα πρέπει να λαμβάνει (όταν ζητάει πίσω) τα χρήματά του εφόσον ο λόγος της ακύρωσης οφείλεται σε ένα γεγονός όπως η πανδημία του κορωνοϊού, ενώ προβλήματα εντοπίζουν και τα εγχώρια τουριστικά γραφεία.
Σε τηλεδιάσκεψη που είχε η Ομοσπονδία Τουριστικών Γραφείων με τον υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη οι εκπρόσωποί της έκαναν λόγο για ‘’επιτακτική’’ ανάγκη εγγύησης των voucher που δίνονται αντί επιστροφής χρημάτων (τόσο εκείνων των τουριστικών γραφείων όσο και εκείνων που εκδίδονται από άλλες τουριστικές επιχειρήσεις) για τυχόν αφερεγγυότητα των επιχειρήσεων που τα εκδίδουν μέχρι τη στιγμή που θα πρέπει αυτά να εκτελεστούν ή να αποζημιωθούν.
- «Μέχρι τη δημιουργία ενός Ταμείου Εγγυήσεων στη χώρα μας, το οποίο δεν είναι εφικτό να δημιουργηθεί και να καλύψει τις συγκεκριμένες υποχρεώσεις άμεσα, είναι ανάγκη να υπάρξει κρατική εγγύηση για τα συγκεκριμένα voucher που προβλέπονται στην Π.Ν.Π. της 13.04.2020. Σε διαφορετική περίπτωση, οι κίνδυνοι που μπορεί να υπάρξουν είναι σημαντικοί»,
αναφέρουν χαρακτηριστικά.
«Ακόμη και αυτή η λύση μπορεί να εξελιχθεί άσχημα αν ο κάθε ενδιαφερόμενος την ερμηνεύσει και την εφαρμόσει κατά το δοκούν, χωρίς έναν κεντρικό συντονισμό- όπως π.χ. οι αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες πλησιάζουν απευθείας τον πελάτη για να του προσφέρουν voucher, ενώ τα χρήματα έχουν καταβληθεί από το τουριστικό γραφείο, που μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να μην έχει εξοφληθεί ακόμη από τον πελάτη».
Προβλήματα εντοπίζουν και οι ξενοδόχοι οι οποίοι καταβάλλουν και αυτοί προσπάθειες με τα κουπόνια εξαργύρωσης ωστόσο δε λείπουν και περιπτώσεις καταναλωτών που ασκούν πιέσεις ώστε να λάβουν τα χρήματά τους πίσω, προ του 18μηνου ειδάλλως απειλούν με δυσμενείς κριτικές στις γνωστές πλατφόρμες.
Οι Ενώσεις Καταναλωτών
Από την άλλη πλευρά, με επιστολή που έστειλαν χθές στα αρμόδια υπουργεία, η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών – Π.ΟΜ.Ε.Κ. “Η Παρέμβαση” δηλώνουν ότι
- «συνεχίζουν να λαμβάνουν πληθώρα διαμαρτυριών/καταγγελιών από καταναλωτές που αναγκάστηκαν ή/και υποχρεώθηκαν να ακυρώσουν προγραμματισμένα επαγγελματικά ταξίδια ή ταξίδια αναψυχής, οι οποίοι δηλώνουν την έντονη δυσαρέσκειά τους ως προς την παροχή των κουπονιών, λόγω των ανυπέρβλητων οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζουν».
Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ “Η Παρέμβαση”, αλλά και οι Ευρωπαϊκές Οργανώσεις Καταναλωτών μέσω της Ομοσπονδίας τους το BEUC, παροτρύνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να συνεργαστούν για να προσφέρουν μια ισορροπημένη λύση που σήμερα χρειάζονται τόσο οι καταναλωτές, όσο και η τουριστική βιομηχανία, μέσω της σύστασης ενός ευρωπαϊκού ταμείου έκτακτης ανάγκης για τα ταξίδια και τον τουριστικό κλάδο εν γένει και να διασφαλίσουν ότι όλα τα μέτρα έκτακτης ανάγκης που λαμβάνονται είναι σύμφωνα με την ισχύουσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
- Οι καταναλωτικές οργανώσεις ζητούν ουσιαστικά η επιλογή κουπονιών αντί της επιστροφής χρημάτων να παραμείνει επιλογή για τους καταναλωτές και να εξασφαλιστεί η οικονομική ρευστότητα της τουριστικής βιομηχανίας ώστε να αποζημιώνουν γρήγορα τους καταναλωτές.
Τέτοιου είδους μέτρα έχουν ήδη θεσπιστεί, για παράδειγμα στη Δανία, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε στις 3 Απριλίου, κρατική ενίσχυση για την επέκταση του ισχύοντος ταμείου με την κάλυψη αξιώσεων αποζημίωσης λόγω κουπονιών που προτείνονται στους καταναλωτές από τις ακυρώσεις μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19.
Επιπλέον θα πρέπει τα κουπόνια που προσφέρονται τόσο για τις ακυρωμένες οργανωμένες διακοπές όσο και για τα μεμονωμένα εισιτήρια (για πτήσεις, σιδηροδρομικά, πλοία και πούλμαν), να καλύπτονται από το ίδιο καθεστώς προστασίας έναντι αφερεγγυότητας.
Θα πρέπει να αξιολογηθεί η σκοπιμότητα δημιουργίας ενός Ταμείου Ε.Ε. το οποίο θα παρέχει εγγύηση για αξιώσεις αποζημίωσης και «κουπόνια COVID-19» σε ολόκληρη την Ε.Ε. έναντι αφερεγγυότητας στον ταξιδιωτικό κλάδο κι επίσης να προβλεφθεί η υποχρεωτική η ασφάλιση της τουριστικής βιομηχανίας στο βαθμό που οι σχετικές υπηρεσίες δεν εκτελούνται λόγω αφερεγγυότητας.