του ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΤΑΙΚΟΥΡΑ
Η συζήτηση του Προϋπολογισμού γίνεται σε μία περίοδο πρωτόγνωρης, παγκοσμίως, αβεβαιότητας.
Αβεβαιότητα που πηγάζει από τη μεγαλύτερη υγειονομική κρίση των τελευταίων 100 ετών, και τις σοβαρές επιπτώσεις που τη συνοδεύουν.
Σε όλο τον κόσμο, τα συστήματα υγείας πιέζονται.
Οι αντοχές των πολιτών δοκιμάζονται.
Οι κοινωνίες ανησυχούν και αισθάνονται ανασφαλείς.
Οι ελευθερίες των ανθρώπων περιορίζονται.
Οι οικονομίες κλυδωνίζονται.
Μέσα σ’ αυτό το ρευστό περιβάλλον, το Οικονομικό Επιτελείο, με αίσθημα χρέους έναντι της πατρίδας, δικαίου έναντι της κοινωνίας, και ευθύνης έναντι των πολιτών, σχεδιάζει και υλοποιεί τις βέλτιστες πολιτικές, εντός του πεδίου των εφικτών λύσεων.
Στοχεύουμε, εκπέμποντας ασφάλεια και σταθερότητα, στην υπέρβαση της κρίσης, με την οικονομία σε λειτουργία και την κοινωνία όρθια, και θέτουμε τις βάσεις, αρχικά, για ταχεία ανάκαμψη και, στη συνέχεια, για διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Άκουσα από πολιτικούς αρχηγούς και στελέχη των Κομμάτων της Αντιπολίτευσης, ατεκμηρίωτους και αβάσιμους ισχυρισμούς.
Σ’ αυτούς τους ισχυρισμούς θα απαντήσω, με στοιχεία!
1ον. Αρχικά, άκουσα την Αντιπολίτευση να επαναλαμβάνει ότι η οικονομία είχε πάρει καθοδική τροχιά πριν την πανδημία.
Η αλήθεια είναι ότι ο ετήσιος ρυθμός μεγέθυνσης της οικονομίας επιταχύνθηκε το 2019, σε σχέση με το 2018.
Και για πρώτη φορά από το 2007, η ανάπτυξη είναι υψηλότερη από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο!
Δυναμική που συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2020, παρά το γεγονός ότι η Ευρώπη επέστρεψε στην ύφεση.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με τις πολιτικές και την αξιοπιστία της, ενίσχυσε τις προσδοκίες των πολιτών, τις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας και την εμπιστοσύνη του διεθνούς περιβάλλοντος.
2ον. Στη συνέχεια, άκουσα την Αντιπολίτευση να υποστηρίζει ότι η Κυβέρνηση οδήγησε τη χώρα σε βαθιά ύφεση το 1ο εξάμηνο του έτους.
Η αλήθεια είναι ότι η χώρα παρουσίασε ύφεση αισθητά χαμηλότερη από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, αποδεικνύοντας ότι η Κυβέρνηση συγκράτησε τις δυσμενείς επιπτώσεις της κρίσης.
3ον. Ακολούθως, η Αντιπολίτευση απομόνωσε το 3ο τρίμηνο του 2020, υποστηρίζοντας ότι η χώρα οδηγήθηκε στην καταστροφή επειδή παρουσιάζει τη βαθύτερη ύφεση στην Ευρώπη.
Ακόμη και έτσι, στο 9μηνο, η Ελλάδα παραμένει σε καλύτερη θέση από αρκετές άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες, όπως είναι η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία.
Παρά ταύτα, πρέπει να μελετήσουμε πού οφείλεται αυτή η μεγάλη οικονομική συρρίκνωση.
Και η απάντηση είναι απλή: οφείλεται στη συμπίεση των εξαγωγών υπηρεσιών κατά 80%, εξαιτίας των δυσμενών εξελίξεων στον τουρισμό.
Προσέξτε όμως: αν εξαιρέσουμε αυτή τη συνιστώσα από το ΑΕΠ, η κατανάλωση και οι επενδύσεις, αθροιστικά, παρουσιάζουν τη 2η καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη.
Ειδικότερα, η συνολική τελική κατανάλωση, την 3η.
Πρόκειται, σαφέστατα, για μια εικόνα ανθεκτικότητας, που παρέχει ισχυρές ενδείξεις αντίδρασης.
4ον. Η Αντιπολίτευση επιμένει να κατηγορεί το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης γιατί μετέβαλε τις εκτιμήσεις του.
Η αλήθεια είναι ότι σε ένα τόσο ευμετάβλητο περιβάλλον, οι προβλέψεις – διαρκώς – μεταβάλλονται.
Προς απόδειξη αυτού, έχω καταθέσει διαχρονική σειρά εκτιμήσεων.
Λυπάμαι που δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο προκειμένου να συζητήσουμε σε λογική βάση.
Όμως, Συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, μην αναφέρεστε σε προβλέψεις.
Γιατί σε όλα τα χρόνια διακυβέρνησής σας, σε λιγότερο ευμετάβλητες περιόδους, αποτύχατε στις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη!
Είχατε 0 στα 4!
Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αφήσατε και 5 δισ. ευρώ λιγότερο πλούτο το 2018.
Εδώ όμως η κατάσταση γίνεται πιο ενδιαφέρουσα.
Τον Πίνακα αυτόν τον κατέθεσα και την Παρασκευή.
Και βγήκαν, την επόμενη ημέρα, η κα. Αχτσιόγλου και ο κ. Τσακαλώτος, και υποστήριξαν ότι δήθεν λέω ψέματα, αφού «ο ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε όλους τους δημοσιονομικούς στόχους».
Για ανάπτυξη μιλάω εγώ, σε πρωτογενή πλεονάσματα αναφέρεται ο ΣΥΡΙΖΑ.
«Άλλα λέει η θειά μου, άλλα ακούν τ’ αυτιά μου».
Και το καλύτερο;
Υπερηφανεύεται ο ΣΥΡΙΖΑ για τα υπερ-πλεονάσματα που πέτυχε, «ξεζουμίζοντας» με φόρους την ελληνική κοινωνία.
Τελικά, «θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ να κρυφτεί, αλλά η χαρά δεν τον αφήνει»!
5ον. Άκουσα την Αντιπολίτευση να υποστηρίζει ότι είναι πολύ αισιόδοξες οι εκτιμήσεις μας, επικαλούμενη μόνο την πρόβλεψη του ΟΟΣΑ, για ανάπτυξη 0,9% το 2021.
Η αλήθεια είναι ότι ο μέσος όρος των εκτιμήσεων όλων των εγχώριων και διεθνών αναλυτών, οίκων και φορέων, είναι για ανάπτυξη περίπου 4,5% το 2021!
Συνεπώς, από τις περίπου 40 εκτιμήσεις, μία μόνο είναι εξαιρετικά απαισιόδοξη για τη χώρα.
Και επικαλείστε μόνο αυτή!
Γιατί επενδύετε, πολιτικά, στην καταστροφή!
Θέλετε και άλλη απόδειξη;
Η ίδια Έκθεση του ΟΟΣΑ υποστηρίζει ότι η Ελλάδα θα επιτύχει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη μεταξύ των μελών του το 2022.
Αν, συνεπώς, υιοθετήσετε την εκτίμηση για το ’21, πρέπει να υιοθετήσετε και αυτή για το ’22!
Αλλά δεν το αναφέρετε καν.
Γιατί είπαμε, επιθυμείτε την αποτυχία και την καταστροφή!
Για την ιστορία, μιας και ο λόγος για προβλέψεις, ο κ. Τσίπρας, στις 29 Ιουλίου, πολύ πριν τη 2η φάση της πανδημίας, προέβλεπε ύφεση 12% για εφέτος.
Λογικά σήμερα, θα προβλέπει – για να μην πω θα επιθυμεί – ακόμη βαθύτερη ύφεση.
Στο τέλος του έτους, απολογιστικά, θα αξιολογηθούμε, όλοι μας.
6ον. Πάμε τώρα στα μέτρα στήριξης της οικονομίας: Η Αντιπολίτευση υποστηρίζει ότι αυτά δεν είναι όσα λέει η Κυβέρνηση.
Έχω καταθέσει, αναλυτικά, τα στοιχεία του Προϋπολογισμού και την Ευρωπαϊκή Έκθεση Αξιολόγησης, που διαψεύδουν την Αξιωματική Αντιπολίτευση.
Σήμερα, θα σας καταθέσω και έναν πρόσθετο Πίνακα, που αφορά το ταμείο της χώρας.
Αυτός αποτυπώνει τα ταμειακά διαθέσιμα στην αρχή της πανδημίας, προσθέτει τους πόρους που αντλήσαμε στο μεσοδιάστημα, αφαιρεί τις δαπάνες για τόκους και χρεολύσια, και καταλήγει στα εκτιμώμενα ταμειακά διαθέσιμα στο τέλος του έτους.
Επιβεβαιώνεται ότι τα μέτρα προστασίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων ανέρχονται στα 24 δισ. ευρώ το 2020.
7ον. Μιας και ο λόγος για τα ταμειακά διαθέσιμα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση πότε υποστηρίζει ότι δεν αξιοποιούμε αυτά που μας άφησε, και πότε πως ό,τι κάνουμε οφείλεται σε αυτά.
Αντιφατικές, χαοτικές προσεγγίσεις!
Ούτε εσείς δεν έχετε αποφασίσει!
Ας ξεκαθαρίσουμε τις έννοιες: είναι άλλο το επονομαζόμενο «μαξιλάρι», και άλλο τα «ταμειακά διαθέσιμα των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης».
Το «μαξιλάρι» είναι ο «ειδικός λογαριασμός αποθεματικού», ύψους 15,7 δισ. ευρώ, που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, παρά μόνο με αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, που επιβλήθηκαν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Αντιθέτως, τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων υπήρχαν πάντοτε, διάσπαρτα, και ξεκίνησαν να συγκεντρώνονται σε ένα λογαριασμό, από το 2014.
Το Οικονομικό Επιτελείο τα αξιοποιεί με ορθολογισμό, αναπληρώνοντας τις εκροές με εισροές, που προέρχονται, κυρίως, από επιτυχημένες εξόδους στις αγορές, με πολύ χαμηλό κόστος δανεισμού.
Χειριζόμαστε τα δημόσια οικονομικά με σεβασμό στις μεγάλες και πολύχρονες θυσίες των πολιτών.
Η Κυβέρνηση, σε αυτή την κρίσιμη στιγμή, με μειωμένα έσοδα λόγω φορολογικών και ασφαλιστικών αναστολών και περιορισμών στη λειτουργία της οικονομίας, καλύπτει, όπως έχει καθήκον, ανάγκες της κοινωνίας, καταβάλλοντας μισθούς, συντάξεις, επιδόματα και αποζημιώσεις, σε μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες και ανέργους.
Και θα συνεχίσει να το πράττει, για όσο χρειαστεί!
Η Αξιωματική Αντιπολίτευση έχει ως «χόμπι» την ανεύθυνη πλειοδοσία.
Ευτυχώς για τη χώρα, εμείς δεν έχουμε ακολουθήσει τις λαϊκιστικές προτροπές του ΣΥΡΙΖΑ από την αρχή της κρίσης.
Εάν το είχαμε κάνει τότε, σήμερα – δεδομένης και της εξέλιξης της πανδημίας – θα είχαμε οδηγηθεί σε αδιέξοδο, αδυνατώντας να βοηθήσουμε εργαζόμενους και επιχειρήσεις, και αφήνοντας ακάλυπτη τη χώρα, σε κινδύνους.
8ον. Άκουσα την Αντιπολίτευση να υποστηρίζει ότι η προβλεπόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων το 2021, οφείλεται σε νέους φόρους.
Προφανώς, “εξ ιδίων κρίνει τα αλλότρια”.
Η αλήθεια είναι ότι ο Προϋπολογισμός δεν περιλαμβάνει ούτε έναν νέο φόρο!
Αντιθέτως, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, από το καλοκαίρι του 2019, έχει προχωρήσει σε 39 παρεμβάσεις μείωσης φόρων και λήψης φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα μας.
9ον. Άκουσα την Αντιπολίτευση να υποστηρίζει ότι ο Προϋπολογισμός δεν ενισχύει την κοινωνική συνοχή.
Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο!
- Ενισχύουμε, περισσότερο τους χαμηλόμισθους, με την αποζημίωση ειδικού σκοπού.
- Επεκτείνουμε επιδόματα ανεργίας.
- Στηρίζουμε τους μακροχρόνια ανέργους στο πλαίσιο του προγράμματος για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
- Ενισχύουμε δράσεις του ΟΠΕΚΑ, με αυξημένο κατά 600 εκατ. ευρώ το ύψος των κοινωνικών επιδομάτων για το 2021.
- Ενισχύουμε τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού.
- Χορηγούμε διευρυμένο επίδομα θέρμανσης, προκειμένου να διευκολυνθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά.
- Υλοποιούμε πρόγραμμα κρατικής επιδότησης της δόσης δανείου, για ενήμερα και μη νοικοκυριά.
- Παρέχουμε κίνητρα για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας.
- Ενισχύουμε, με επιπλέον πόρους, από το αποθεματικό της χώρας, τις δομές της δημόσιας υγείας.
Και θα συνεχίσουμε να τις ενισχύουμε, για όσο χρειαστεί και για ό,τι χρειαστεί, και το 2021!
10ον. Άκουσα την Αξιωματική Αντιπολίτευση να υποστηρίζει ότι αποτύχαμε στη στήριξη των εργαζομένων.
Η αλήθεια είναι ότι η Κυβέρνηση έθεσε, ως πρώτη προτεραιότητα, τη διατήρηση θέσεων απασχόλησης και την προστασία, όσο είναι εφικτό, των εισοδημάτων των εργαζομένων.
Και τα κατάφερε, ικανοποιητικά, καλύτερα από τις άλλες χώρες.
Σε ό,τι αφορά τη διατήρηση θέσεων απασχόλησης, όλες οι εκθέσεις και τα στοιχεία αναγνωρίζουν την αποτελεσματικότητα των κυβερνητικών παρεμβάσεων.
Σχετικά με τα εισοδήματα των εργαζομένων, πρόσφατη έρευνα αποδεικνύει ότι, μετά τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης αυτών, η απώλεια περιορίζεται σημαντικά.
Κυρίως για τα χαμηλά εισοδήματα, όπου η Ελλάδα έχει πετύχει το 3ο μεγαλύτερο ποσοστό αναπλήρωσης των απωλειών εισοδήματος στην Ευρώπη.
Χωρίς να λαμβάνεται μάλιστα υπόψη ο μεγάλος αριθμός αυτοαπασχολούμενων και ατομικών επιχειρήσεων στη Ελλάδα, που ενισχύονται και μέσω άλλων χρηματοδοτικών προγραμμάτων, όπως είναι η Επιστρεπτέα Προκαταβολή.
Η Κυβέρνηση επέδειξε ότι διαθέτει αντανακλαστικά και αποτελεσματικότητα.
Χορηγεί αποζημίωση ειδικού σκοπού, καλύπτει ασφαλιστικές εισφορές επί του ονομαστικού μισθού, αναστέλλει βεβαιωμένες οφειλές, προβλέπει την καταβολή μειωμένου μισθώματος κύριας κατοικίας.
Η χώρα μας επέλεξε την οριζόντια στήριξη όλων των εργαζόμενων, πλήρως και μερικώς απασχολούμενων, ενώ η πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών έθεσε περιορισμούς.
Επιπλέον, σε αντίθεση με την Ελλάδα, οι περισσότερες χώρες ανέλαβαν μέρος της στήριξης των εργαζόμενων, καλούμενος ο πληττόμενος επιχειρηματίας να καλύψει το υπόλοιπο (Αυστρία, Βουλγαρία, Τσεχία, Λιθουανία, Δανία, Εσθονία, Πολωνία, Σλοβενία, Πορτογαλία, Σουηδία).
Και το σημαντικότερο, τα μέτρα που λήφθηκαν στη χώρα μας είχαν ως σκοπό τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, κάτι που αποτυπώθηκε και νομοθετικά, ως όρος της κρατικής συνδρομής, αντίθετα με πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι η οικονομική πολιτική έχει στηρίξει συγκριτικά αποτελεσματικά, στο μέτρο πάντα του εφικτού, τα εισοδήματα των εργαζομένων και την αγορά εργασίας.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Αυτή είναι η πραγματικότητα, μακριά τόσο από θριαμβολογίες, όσο και από κινδυνολογίες.
Αυτή όμως την πραγματικότητα μπορούν να την αντιληφθούν μόνο όσοι δεν έχουν προσβληθεί από τους «ιούς της αυταπάτης και του λαϊκισμού».
Εμείς, ζώντας μέσα στην οικονομία και την κοινωνία, και όχι σε «γυάλινους πύργους», ακούμε το σφυγμό, αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες, κατανοούμε τους προβληματισμούς, σεβόμαστε τις αγωνίες των πολιτών.
Έχουμε συναίσθηση της ευθύνης.
Αντιδρούμε με αμεσότητα.
Διαχειριζόμαστε με ευελιξία τις συνέπειες της κρίσης.
Ενεργούμε ψύχραιμα και συγκροτημένα.
Επιδιώκουμε να ελαχιστοποιούμε τα λάθη και να περιορίζουμε τις παραλείψεις, μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες.
Επιδεικνύουμε, μαζί με την κοινωνία, υπομονή.
Αναδεικνύουμε αντοχές.
Αποδεικνύεται ότι το Δημόσιο διαθέτει αρκετές νησίδες ποιότητας.
Δημόσιους λειτουργούς που δούλεψαν άοκνα, τους τελευταίους μήνες, και τους οποίους, δημόσια, ευχαριστώ.
Όλα αυτά είναι συλλογικές επιτυχίες, που πιστώνονται σε όλες και σε όλους.
Στην κρίση, αποδείξαμε ως χώρα, με πρωτεργάτη την κοινωνία, ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε!
Κερδίσαμε αξιοπιστία, εμπιστοσύνη, κύρος!
Ωστόσο, δεν τρέφουμε αυταπάτες.
Στο πεδίο της υγείας, έχουμε πλήρη συνείδηση του ότι η μάχη κατά της πανδημίας συνεχίζεται, δυστυχώς με ανθρώπινες απώλειες.
Μεγάλο τμήμα της κοινωνίας αισθάνεται φόβο και απογοήτευση.
Και η ευχή «ΜΕ ΥΓΕΙΑ», αποκτά στα χείλη των πολιτών άλλο πλέον νόημα.
Στο πεδίο της οικονομίας, το κόστος των περιορισμών στη λειτουργία της δεν μπορεί να καλυφθεί στο σύνολό του.
Οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι.
Η επιστροφή στην κανονικότητα θα είναι σταδιακή, και όχι άμεση.
Και η μετα-κορονοϊό εποχή θα μας βρει αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις, που θα σχετίζονται με τη δομή της οικονομίας, τον μετασχηματισμό της εργασίας, την ψηφιακή μετάβαση, τις διαφοροποιημένες εμπορικές συναλλαγές.
Όμως, μαζί με τις προκλήσεις, αναδεικνύονται και ευκαιρίες.
Ευκαιρίες τις οποίες, ως χώρα, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε!
Πρέπει να αξιοποιήσουμε, με σχέδιο, δυναμισμό και σύνεση, τη δημοσιονομική ευελιξία, τη νομισματική χαλάρωση, τα σημαντικά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, την ενισχυμένη αξιοπιστία της χώρας.
Προτεραιότητες, για το 2021, είναι:
1η: Η στήριξη των εργαζόμενων και των επιχειρήσεων, με μέτρα ύψους 7,5 δισ. ευρώ, μέχρι να βρουν τον βηματισμό τους στην οικονομία.
Θα επαναλάβω, ότι ως Οικονομικό Επιτελείο θα είμαστε κοντά στην κοινωνία, για όσο χρειαστεί!
2η: Η ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, με την αύξηση των αμυντικών δαπανών.
Στόχος είναι η ισχυροποίηση της πατρίδας για την αντιμετώπιση προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο Ελληνισμός.
3η: Η ολοκλήρωση της διαμόρφωσης ενός – εγχώριας ιδιοκτησίας – ρεαλιστικού και φιλόδοξου αναπτυξιακού σχεδίου, που θα διέπεται από τις αρχές της οικονομικής αποτελεσματικότητας και της κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
Σχέδιο σύγχρονο και εξωστρεφές, του οποίου η υλοποίηση θα ενισχύσει την παραγωγικότητα και τη διαρθρωτική ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση, τις επενδύσεις και την κοινωνική συνοχή.
Σχέδιο με βασικούς άξονες:
- Τη μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
- Τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
- Τον έλεγχο των δαπανών, μέσω της επισκόπησης αυτών.
- Τη διαμόρφωση ενός πλαισίου κανόνων στη δημόσια διοίκηση.
- Την αντιμετώπιση του υψηλού ιδιωτικού χρέους.
- Την εξυγίανση των ισολογισμών των πιστωτικών ιδρυμάτων.
- Την υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
- Τον περιορισμό αντικινήτρων και εμποδίων για επενδύσεις.
- Την επένδυση στις ενδογενείς πηγές ανάπτυξης, όπως είναι η παιδεία, η δια βίου μάθηση, η έρευνα και η καινοτομία.
- Τη δημιουργία συνθηκών προσέλκυσης ανθρωπίνου κεφαλαίου, όπως πράττουμε με τα φορολογικά κίνητρα που πρόσφατα νομοθετήσαμε.
- Την ποιοτική αναβάθμιση τομέων της οικονομίας, όπως είναι, ενδεικτικά, η αγροδιατροφή και ο τουρισμός.
- Τη δημιουργία ενός ουσιαστικού, ισχυρού κράτους πρόνοιας.
Κεντρικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η συστηματική αύξηση του κατά κεφαλήν πραγματικού εισοδήματος, ώστε αυτό να συγκλίνει, σταδιακά, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Αυτό προϋποθέτει την αύξηση της απασχόλησης, τόσο μέσω της μείωσης της ανεργίας όσο και μέσω της αύξησης της συμμετοχής στην αγορά εργασίας υπο-απασχολούμενων ομάδων του πληθυσμού, όπως είναι οι γυναίκες και οι νέοι.
Προϋποθέτει όμως και την ενίσχυση της παραγωγικότητας της εργασίας, μέσα από την αύξηση του παραγωγικού κεφαλαίου, τις νέες επενδύσεις και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και καινοτόμων μεθόδων παραγωγής.
4η: Η χρηματοδότηση τόσο των μέτρων στήριξης της κοινωνίας, όσο και του σχεδίου ανάπτυξης της οικονομίας, μέσα από τη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Πόροι σημαντικοί, κατανεμημένοι ευνοϊκότερα στη χώρα μας, αποτέλεσμα των συστηματικών πρωτοβουλιών του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησής του.
Οι βασικές προτεραιότητες αξιοποίησης των κονδυλίων εστιάζουν στη στήριξη της καινοτομικής επιχειρηματικότητας, στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, στην προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, στην ενίσχυση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, στις υλοποίηση πολύ-τροπικών υποδομών μεταφορών, στην δίκαιη μετάβαση στην απο-λιγνιτοποίηση, στην τεχνολογική αναβάθμιση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στην άμβλυνση των κοινωνικών αποκλεισμών και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Αυτοί οι πόροι, μαζί με τα κονδύλια του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2021-2027, πρέπει να αξιοποιηθούν τάχιστα και αποτελεσματικά.
Και αυτό πράττει η Κυβέρνηση, με μεθοδικότητα, με χρονοδιαγράμματα, διαδικασίες παρακολούθησης και μηχανισμούς εφαρμογής.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Αναμφίβολα, το 2020 είναι έτος δοκιμασίας, για ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Είναι έτος οδυνηρό για την κοινωνία, και πολύ δύσκολο για την οικονομία.
Ιδιαίτερα για την Ελλάδα, που έχει να αντιμετωπίσει πολλαπλές κρίσεις, σε πολλά διαφορετικά μέτωπα.
Και όμως, η χώρα μας τα πήγε συγκριτικά καλά, σε όλα τα επίπεδα και πεδία.
Η κοινωνία επέδειξε δύναμη και αντοχές.
Οι πολίτες φανέρωσαν κρυμμένες αρετές και υποτιμημένες δυνατότητες.
Η Κυβέρνηση ανέδειξε υπευθυνότητα.
Και όλα αυτά αποτιμώνται και αναγνωρίζονται, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αποτελούν πολύτιμη παρακαταθήκη για το μέλλον της πατρίδας μας.
Και πάνω σε αυτά πρέπει να στηριχθούμε, με αυτοπεποίθηση!
Μαζί με τη ρεαλιστική προσδοκία της σταδιακής αναχαίτισης της πανδημίας, μέσω της έναρξης των εμβολιασμών.
Έτσι θα μεταβούμε από την ύφεση και την αβεβαιότητα του 2020, στην ανάπτυξη και την αισιοδοξία του 2021.
Η Ελλάδα διαθέτει αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Διαθέτει δυνατά ιστορικά, γεωπολιτικά, περιβαλλοντικά και γεωγραφικά στοιχεία.
Διαθέτει καλά εκπαιδευμένο και καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Αυτές οι δυνατότητές της θα ευοδώνονται μόνο εφόσον εφαρμόζουμε – όπως κάνουμε – εκείνες τις πολιτικές που τις αναδεικνύουν, τις διευκολύνουν και τις επιβεβαιώνουν.
Η Κυβέρνηση έχει όραμα, στρατηγικό σχέδιο και προπαντός πίστη στην ιστορία, στις δυνατότητες και στην προοπτική της πατρίδας και των πολιτών της.
Ο βαθμός επιτυχίας εξαρτάται από όλους μας.
Με αλληλεγγύη, πολιτική και κοινωνική συνεννόηση, και συστράτευση, θα τα καταφέρουμε!
Είναι χρέος όλων μας έναντι των καλών, πολλών σελίδων της ιστορίας μας και των επόμενων γενεών, να έχουμε μία διεθνώς αξιοπρεπή και διαρκώς ισχυροποιούμενη Πατρίδα!
{το κείμενο αποτελεί Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών στη Βουλή κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού 2021}