Συνεχίζονταν, μέχρι και την τελευταία στιγμή, οι συζητήσεις ξένων και Ελλήνων τραπεζιτών προκειμένου να εξευρεθεί κοινός τόπος στο θέμα των εγγυήσεων του Δημοσίου, που αποτελεί και το μεγαλύτερο “αγκάθι” στην προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Αντικρουόμενες αναφορές, στα κείμενα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, έχουν προκαλέσει από τον Νοέμβριο μία διελκυστίνδα μεταξύ των 2 πλευρών, από την έκβαση της οποίας θα κριθούν αρκετά για τη συνέχεια. Αυτό σε μία περίοδο που το εγχώριο banking είναι υπό την πιεστική εποπτεία των ξένων, αναμένοντας την επισημοποίηση των τελικών οικονομικών μεγεθών για την χρήση του 2019 και ενώ “τρέχει” η διαδικασία προσομοίωσης των αντοχών των τραπεζών στο βασικό και δυσμεένες σενάριο.

Θεωρητικά και σύμφωνα με τον σχεδιασμό στον οποίο κατέληξαν Αθήνα και Φρανκφούρτη οι 4 συστημικοί όμιλοι θα μπορέσουν να κάνουν χρήση εγγυήσεων που θα τους χορηγήσει το ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να εντάξουν χαρτοφυλάκια “κόκκινων” δανείων στο πλαίσιο διαχείρισης/εκκαθάρισης του “Ηρακλή”. Το σύνολο των εγγυήσεων θα μπορεί να φτάσει έως τα 12 δισ. ποσό ικανό να συνδράμει στην πρώτη φάση συντονισμένης μείωσης των NPLs. Ωστόσο σύμφωνα με διατάξεις της Φρανκφούρτης “οι εγγυήσεις που χορηγούνται από το Δημόσιο χώρας μέλους είναι καλυμμένες σε απόλυτο ποσοστό” αλλά και “για να αξιολογηθούν στο ακέραιο οι εγγυήσεις θα πρέπει ο εκδότης να έχει την επενδυτική βαθμίδα”.

Διαμετρικά αντίθετες διατάξεις και ως προς τον τύπο αλλά και, κυρίως, ως προς την ουσία καθώς η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν πιστοποιείται με Investment Grade. Αυτή η διαφορά, κρατά για σχεδόν 3 μήνες σε εκκρεμότητα τον οριστικό υπολογισμό των καλύψεων που θα δικαιούται να λάβει ξεχωριστά κάθε μία εκ των Εθνικής, Alpha Bank, Eurobank και Πειραιώς.

Τις προηγούμενες ημέρες κλιμάκια και εκπρόσωποι της ΕΚΤ και της Εποπτικής Αρχής είχαν σειρά επαφών και ανάλυσης δεδομένων με τις διοικήσεις και των 4 ομίλων. Το ερωτηματολόγιο, σε αυτή την πρώτη φάση, κοινό και για τους 4 , με επικέντρωση σε κυρίως 5 σημεία: σύνθεση χαρτοφυλακίου μη εξυπηρετούμενων δανείων, εγγυήσεις που έχουν δοθεί για την χορήγηση τους, εισπραξιμότητα, σχέση NPLs ως προς σύνολο δανείων που έχουν δοθεί και σχέση ως προς τα διαθέσιμα, ίδια κεφάλαια των τραπεζών. Κατά γενική εκτίμηση τραπεζικών στελεχών η επιφύλαξη των ξένων έχει να κάνει με την εισπραξιμότητα (για αυτό και εξετάστηκαν στοιχεία που αφορούν στο ιδιωτικό χρέος), την ποιότητα των εγγυήσεων και την επάρκεια των καθαρών λειτουργικών κεφαλαίων, καθώς το σύστημα μετά βίας παρήγαγε σχεδόν 1 δισ. αλλά με αρκετούς αστερίσκους.

Η ελληνική πλευρά, τραπεζίτες και βεβαίως Τράπεζα της Ελλάδος προσπαθούν να πείσουν τους ξένους, πως οι εγγυήσεις θα πρέπει να δοθούν με βάση των πρώτη διάταξη. Μάλιστα, προς επίρρωση αυτής της θέσης η ΤτΕ έχει εκθέσει σειρά επιχειρημάτων με κυριότερο την αξιολόγηση των εγγυήσεων, για πάμπολλες περιπτώσεις δανείων που έχουν χορηγήσει οι τράπεζες σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού (αγρότες, πλημμυροπαθείς, παθόντες από καταστροφές κ.λ.π). Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, βεβαιώνει πηγή της ΤτΕ στο XW , η αξιολόγηση του Δημοσίου κάλυπτε το σύνολο του δανείου.

    ΕΧΘΡΟΣ Ο ΧΡΟΝΟΣ

Ομως τα εμπόδια δεν σταματούν στο θέμα της αξιολόγησης των εγγυήσεων, κάτι που επισημάνθηκε και στην τελευταία συνάντηση των CEO των 4 συστημικών με τους δανειστές, την περασμένη Δευτέρα.

Εχθρός ο χρόνος, καθώς από την στιγμή που θα αρθεί η εκκρεμότητα θα πρέπει η κάθε τράπεζα να υποβάλει αναλυτικά το πλάνο των “κόκκινων” προκειμένου να αιτηθεί (και της χορηγηθεί ) το ύψος των εγγυήσεων που θα της αναλογούν.

Στην ανάλυση αυτή, θα πρέπει να παρουσιάζονται όλα τα στοιχεία που αφορούν στα NPLs, από το ποιος είναι ο εκκαθαριστής (servicer) στον οποίο έχει ανατεθεί το χαρτοφυλάκιο δανείων, η κατηγοριοποίηση των δανείων (senior, mezzanine, junior), οι εγγυήσεις μέχρι στοιχεία που αφορούν στην βιωσιμότητα μίας προβληματικής επιχείρησης, την αντικειμενική αξία παγίων, κατοικιών, εγκαταστάσεων (που έχουν υποθηκευτεί). Μάλιστα στην…εξίσωση οι ξένοι συνεκτιμούν την πρόβλεψη για τον ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ της χώρας, το χρέος των ιδιωτών κ.α που δυσχεραίνουν την όλη διαδικασία τεκμηρίωσης των στοιχείων, που θα πρέπει να υποβληθούν. Σύμφωνα με εκτίμηση της ίδιας τραπεζικής πηγή, με το καλό σενάριο η διαδικασία θα μπορούσε να ολοκληρωθεί Μάρτιο- αρχές Απριλίου. Καθίσταται σαφές, πως ο δρόμος και μετ’ εμποδίων είναι και μακρύς, μέχρις ότου φθάσει ο κλάδος στην ενεργητική διαχείριση του μείζονος προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

    ΖΗΤΕΙΤΑΙ…ΗΡΑΚΛΗΣ ΙΙ

Δεδομένων των δυνατοτήτων που έχει το σχέδιο “Ηρακλής” (από την στιγμή, που θα αρχίσει να λειτουργεί ουσιαστικά) στην Φρανκφούρτη αναζητούν το επόμενο σχέδιο, αυτό που θα συμπληρώσει και διευρύνει την εκκαθάριση των NPLs.

Θα είναι με βάση το σχέδιο της ΤτΕ, θα είναι ένας…Ηρακλής ΙΙ, ένας συνδυασμός ή κάτι άλλο που θα διαμορφωθεί στην πορεία εφαρμογής/υλοποίησης του “Ηρακλή”, καθώς, ήδη, εκφράζονται επιφυλάξεις για το ύψος των “κόκκινων” που τελικά θα εκκαθαριστεί. Παρ΄ ότι κάτι τέτοιο αφορά σε μέλλοντα χρόνο (κατά πολύ μετά την ανακοίνωση των συμπερασμάτων των stress tests) το θέμα τέθηκε και στους τραπεζίτες αλλά και σε κεντρικό επίπεδο, ΤτΕ. Ενδεικτικό τόσο του μεγέθους του προβλήματος όσο της σημασίας που δίδεται από ΕΚΤ και ΤτΕ.

Εκτιμήσεις τραπεζικών πηγών θέλουν αυτή την συζήτηση να μπαίνει στην ουσία, από τον Ιούλιο και μετά και ανάλογα με το κλίμα που θα επικρατεί τότε, εντός και εκτός συνόρων.

ΤIER II- ΤΙΤΛΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Ετοιμη να βγει στις αγορές, με έκδοση ομολογιών μειωμένης εξασφάλισης είναι η διοίκηση της Alpha Bank. Ηδη το σχήμα των αναδόχων (J PMorgan, Goldman Sachs,Citigroup, HSBC και RBS ) έχειολοκληρώσει την απαιτούμενη διαδικασία και περιμένει το Ο.Κ της τράπεζας προκειμένου να προχωρήσει στην έκδοση. Ο χρόνος θα συνεκτιμηθεί με το κρατικό ομόλογο του ΟΔΔΗΧ και τις ανάλογες κινήσεις χωρών, όπως η Ιταλία, Γερμανία, Ισπανία κ.α που θα σηκώσουν το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων που θα επενδυθούν σε χρέος.

Οδηγός για την Alpha Bank είναι η Εθνική, και η επιτυχής έκδοση Tier II με πρόβλεψη για άντληση 500 εκατ. ίσως και μεγαλύτερου ποσού, εάν βοηθήσει η διεθνής συγκυρία.

Η τράπεζα επιχειρεί συνδυαστικά (τιτλοποιήσεις, Tier II) να ενισχύσει την “καθαρή θέση” του ισολογισμού της και να ενισχύσει την ποιότητα των κεφαλαίων της.

Το κύριο σχέδιο τιτλοποίησης (Galaxy) σε ορίζοντα 3ετίας (2020-2022) προβλέπει τη μείωση NPLs έως και 12 δισ.

Από την πλευρά της η Πειραιώς έχει ανακοινώσει τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα κρατικών εγγυήσεων με δύο τιτλοποιήσεις ύψους, συνολικά, για 3 δισ. ενώ δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε συμπληρωματικές ενέργειες.

H τράπεζα προχώρησε τον Ιούνιο του 2019 σε έκδοση Tier II, αντλώντας 400 εκατ. με την προσφορά να ξεπερνά τα 850 εκατ. ενδεικτική του ενδιαφέροντος, που πιθανότατα θα είναι μεγαλύτερο. Δίνοντας έτσι την δυνατότητα στην διοίκηση της Πειραιώς να εξετάσει και υλοποιήσει λύσεις ενίσχυσης της θέσης της.

 

Πηγή: ΧΡΗΜΑ WEEK,  28/01/2020