Σε θετικό έδαφος διατηρείται η πορεία των ελληνικών εξαγωγών κατα το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2019. Ύστερα από την κάμψη που καταγράφηκε τον Αύγουστο, το Σεπτέμβριο επανεμφανίστηκαν σημάδια δυναμικής, παρά την έντονη αβεβαιότητα και τα εμπόδια που αναδύονται διαρκώς στο παγκόσμιο εμπόριο (BREXIT, δασμοί Τραμπ). Οι Έλληνες εξαγωγείς συνεχίζουν την προσπάθεια να επεκτείνουν το διεθνές αποτύπωμά τους και να διεισδύσουν σε νέες αγορές.

Όπως έχει ήδη επισημάνει ο Πανελλήνιος Συνδέσμος Εξαγωγέων, η μείωση της φορολογίας και των εισφορών, η άρση της γραφειοκρατίας και η αποκατάσταση της χρηματοδότησης κυρίως προς τις μικρομεσαίες εταιρείες αναμένεται να δώσουν νέα δυναμική στις ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες βρίσκονται σε κομβικό σημείο. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, για το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2019, αυξάνονται συνολικά κατά 544 εκατ. ευρώ ή κατά 2,2% και ανήλθαν σε 24,93 δισ. ευρώ από 24,39 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 16,71 δισ. ευρώ από 15,92 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 791,5 εκατ. ευρώ ή κατά 4,97%.

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά τους πρώτους εννιά μήνες του 2019 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση έχει ανέλθει η Γερμανία, η οποία βρισκόταν στην 3η θέση στο αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο. Ακολουθεί η Κύπρος με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και μετά η Τουρκία, προς την οποία η σημαντική μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -19,9%) το πρώτο εννεάμηνο του 2019 οδήγησαν στο να χάσει δύο θέσεις. Ακολουθούν η Βουλγαρία, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 5 έως 7, όλες μία θέση παραπάνω από το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Στην 8η θέση βρίσκεται ο Λίβανος, προς τον οποίο επίσης σημειώθηκε σημαντική μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -17,3%) και έτσι υποχώρησε από την 5η θέση που ήταν το 2018. Στην 9η θέση, βρίσκεται η Γαλλία (από 11η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+27,2%), ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ισπανία, η οποία βρισκόταν σε αυτή τη θέση και το πρώτο εννεάμηνο του 2018.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2018, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη: της Σλοβενίας (18η θέση από 25η)  και της Ιαπωνίας (31η θέση από 58η) σε σχέση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2018. Αντίθετα, σημαντική πτώση στη σχετική κατάταξη καταγράφει η Σιγκαπούρη (49η θέση από 22η).

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 8,1% προς την Ε.Ε., οι αποστολές  προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 9%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, με αύξηση της τάξης του 6,1% και προς τις χώρες του G7 κατά 9,7%. Οι εξαγωγές προς τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC αυξήθηκαν κατά 16,2% και προς τις χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου η αύξηση ήταν 14,8%.   

Αντίθετα, πτωτικά κινήθηκαν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τις αναδυόμενες BRICS κατά -2,1%, προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) κατά -2,5% και προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης κατά -9,5%. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της MERCOSUR μειώθηκαν κατά -7,5%.

Αντίστοιχα, ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 2,2% προκύπτει κυρίως από τις ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 9,3%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές πρώτων υλών κατά 8,1%. Αντίθετα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζουν μείωση -4%, όπως και οι εξαγωγές καυσίμων κατά -2,9%. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα μειώθηκαν κατά -10,1%.

Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το εννεάμηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, παρά τη μικρή μείωση που σημείωσαν οι εξαγωγές τους. Στη 2η θέση, με πολύ μεγάλη αύξηση 45,6% ακολουθούν τα φάρμακα, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου, ενώ στην 4η θέση ανέβηκαν τα ιχθυηρά, με άνοδο μίας θέσης στη σχετική λίστα από το αντίστοιχο περσινό διάστημα, παρά την οριακή μείωση των εξαγωγών τους. Στην 5η θέση (από 8η) ανήλθαν οι εξαγωγές άλλων τυριών (των οποίων το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών είναι η φέτα), σημειώνοντας μικρή άνοδο το 2019, ενώ στις θέσεις 6η και 7η παραμένουν –όπως και το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο- οι εξαγωγές μη κατεψυγμένων λαχανικών και σωλήνων από αλουμίνιο, αντίστοιχα.

Στην 8η θέση, με άνοδο κατά δύο θέσεις από το αντίστοιχο διάστημα του 2018, βρίσκονται οι εξαγωγές υπολογιστικών μηχανών και στην 9η θέση (από 14η) ανήλθαν οι εξαγωγές ασφάλτου από πετρέλαιο. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές εμπιστευτικών προϊόντων, που στο αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο ήταν στην 9η θέση της σχετικής λίστας.

Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2019 αυξήθηκαν κατά 1,54 δισ. ευρώ ή κατά 3,9%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 40,65 δισ. ευρώ έναντι 39,11 δισ. ευρώ κατά το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2018. Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, οι εισαγωγές αυξήθηκαν στα 29,1 δισ. ευρώ από 27,3 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά σχεδόν 1,85 δισ. ευρώ ή κατά 6,8%.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε το πρώτο εννεάμηνο του 2019 κατά 993,4 εκατ. ευρώ ή κατά 6,7%, στα -15,72 δισ. ευρώ από -14,72 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε στα -12,42 δισ. ευρώ από -11,37 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 1,05 δισ. ευρώ, ή κατά 9,3%.

—–*—–

ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΚΑΙ ΧΩΡΕΣ

Μικρή αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2019. Η άνοδος αυτή οφείλεται στις αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς την ΕΕ ενώ μειωμένες είναι οι εξαγωγικές επιδόσεις προς τις Τρίτες Χώρες. Συγκεκριμένα, η αύξηση προς την ΕΕ, είναι στο 8,1%, ενώ η μείωση προς Τρίτες Χώρες είναι της τάξης του -4,2%. Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 55,2% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 44,8% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.  

Α) Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση

Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 13.752 εκ.€ το πρώτο εννεάμηνο του 2019, από 12.721,8 εκ.€ κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

Η αύξηση κατά 9% (από 9.017,6 εκ.€ σε 9.827,6 εκ.€) των εξαγωγών προς την Ευρωζώνη (19), που απορρόφησε το 39,4% των συνολικών εξαγωγών στο εξεταζόμενο εννεάμηνο, προκύπτει μέσα από μια αυξητική τάση προς 9 από τους προορισμούς της Ευρωζώνης και από μια πτωτική τάση για τους υπόλοιπους 4, αναφερόμενοι σε προορισμούς με σημαντική αξία εξαγωγών (άνω των 100 εκατ. ευρώ).

Πιο συγκεκριμένα, εξετάζοντας τους δεκατέσσερις κυριότερους προορισμούς εντός Ευρωζώνης: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 9,9% (από 2.459,3 εκ.€ σε 2.701,6 εκ.€), προς τη Γερμανία σημειώνεται αύξηση κατά 5,1% (από 1.588,8 εκ.€ σε 1.669,9 εκ.€) ενώ άνοδος καταγράφεται και προς την Κύπρο +7,1% (από 1.315,9 εκ.€ σε 1.409,7 εκ.€).

Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Γαλλία με μεγάλη αύξηση εξαγωγών κατά 27,3% (από 717 εκ.€ σε 912,4 εκ.€), η Ισπανία που εμφανίζει μικρή μείωση στις αποστολές κατά -1,8% (από 810,6 εκ.€ σε 796,2 εκ.€), η Ολλανδία με μείωση -4,9% (από 514,2 εκ.€ σε 488,8 εκ.€). Στην 7η θέση στη σχετική λίστα, ανέβηκαν οι εξαγωγές προς τη Σλοβενία οι οποίες σημείωσαν πολύ μεγάλη άνοδο κατά 55,2% (από 255,9 εκ.€ σε 397,1 εκ.€) και ακολουθούν οι εξαγωγές προς το Βέλγιο οι οποίες αυξάνονται κατά 13,8% (από 335,7 εκ.€ σε 382 εκ.€).

Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης συμπληρώνουν έξι ακόμη προορισμοί. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Μάλτα μειώθηκαν κατά -2,6% (από 257,5 εκ.€ σε 250,7 εκ.€), προς την Αυστρία ενισχύθηκαν κατά 5,8% (από 207 εκ.€ σε 219 εκ.€), προς την Πορτογαλία ουσιαστικά παρέμειναν στα περσινά επίπεδα (από 149,3 εκ.€ σε 150,7 εκ.€), προς τη Σλοβακία καταγράφουν μεγάλη άνοδο κατά 42,2% (από 82,6 εκ.€ σε 117,4 εκ.€), προς την Ιρλανδία ενισχύθηκαν κατά 12,5% (από 103,3 εκ.€ σε 116,1 εκ.€) και τέλος προς την Φινλανδία μειώθηκαν κατά -12% (από 131,4 εκ.€ σε 115,7 εκ.€).

Όσον αφορά στις χώρεςμέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές κινήθηκαν ανοδικά προς αυτές κατά 5,9% και ανήλθαν στα 3.924,4 εκ.€ από 3.704,2 εκ.€. Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει άνοδο των εξαγωγών κατά 11,6% (από 1.021,7 εκ.€ σε 1.140 εκ.€) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών), το Ηνωμένο Βασίλειο επίσης με άνοδο κατά 2,3% (από 902,2 εκ.€ σε 922,9 εκ.€), η Ρουμανία με αύξηση 5% (από 698,9 εκ.€ σε 733,9 εκ.€), η Πολωνία με μείωση -5% (από 386,7 εκ.€ σε 367,4 εκ.€), η Τσεχία με οριακή μείωση -0,7% (από 179,68 εκ.€ σε 178,4 εκ.€) και η Σουηδία με μείωση -3% (από 168,3 εκ.€ σε 163,3 εκ.€). Τέλος, αξίζει να αναφερθεί η πολύ μεγάλη αύξηση των αποστολών προς την Κροατία (από 72,4 εκ.€ σε 129,4 εκ.€).

Β) Οι εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)

Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφορούν αποστολές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής (μερίδιο 14,9% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) με μερίδιο 14,8%, αλλά μειωμένες στο πρώτο εννεάμηνο του 2019. Αξιοσημείωτα μερίδια διατηρούν -παρά την επίσης μείωσή τους στο εξεταζόμενο εξάμηνο- οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (5,9%), ενώ αμετάβλητο παρέμεινε το μερίδιο των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (5%).

Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν μείωση κατά -4,7% (από 3.892,8 εκ.€ σε 3.711,1 εκ.€). Παρά το γεγονός ότι οι εξελίξεις στην πολιτική και οικονομική κατάσταση αρκετών εκ των χωρών της εν λόγω περιοχής παραμένουν έντονες και ασταθείς το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι ελληνικές εξαγωγές διατηρούν μεικτές τάσεις, με 5 εκ των 9 κυριότερων προορισμών να καταγράφουν μειώσεις και 4 αυξητικές τάσεις. Αξίζει επίσης να επισημανθεί, ότι ένα σημαντικό μέρος των προϊόντων που κατευθύνονται στις περισσότερες από τις χώρες της εν λόγω περιοχής είναι πετρελαιοειδή.

Πιο αναλυτικά, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή αναδεικνύεται ο Λίβανος με μείωση -17,3% των αποστολών (στα 925,4 εκ.€ από 1.118,5 εκ.€). Ακολουθεί η Αίγυπτος προς την οποία επίσης καταγράφεται περιορισμός των ελληνικών εξαγωγών κατά -18% (στα 723,3 εκ.€ από 882,2 εκ.€) και στην 3η θέση ακολουθεί η Σ. Αραβία με σημαντική αύξηση 29,2% (στα 610,9 εκ.€ από 473 εκ.€).

Στην 4η θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται το Ισραήλ επίσης με σημαντική αύξηση των εξαγωγών 20,2% (στα 378,8 εκ.€ από 315,1 εκ.€), ενώ στην 5η θέση είναι η Λιβύη, με αύξηση της αξίας των εξαγωγών σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο (στα 347,8 εκ.€ από 303,9 εκ.€). Ακουλουθούν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με μείωση -18,3% (στα 178,1 εκ.€ από 218 εκ.€), η Τυνησία προς την οποία οι εξαγωγές σημείωσαν μεγάλη μείωση -29,6% (στα 150,5 εκ.€ από 213,8 εκ.€), η Αλγερία με αύξηση των εξαγωγών κατά 20,8% (στα 145,3 εκ.€ από 120,3 εκ.€) και ο σχετικός κατάλογος των κυριότερων πελατών ελληνικών προϊόντων κλείνει με το Μαρόκο προς το οποίο οι ελληνικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά -17,8% κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2019 (στα 74,5 εκ.€ από 90,6 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν μείωση για το πρώτο εννεάμηνο του 2019, της τάξης του -8,2%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στους δύο από τους κυριότερους προορισμούς της εν λόγω κατηγορίας χωρών, παρατηρούνται σημαντικές μειώσεις των ελληνικών εξαγωγών. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές προς την Τουρκία συρρικνώθηκαν κατά -19,9% (σε 1.352,5 εκ.€ από 1.689 εκ.€), γεγονός που οδήγησε στην υποχώρηση από τη 2η θέση στην 4η στην κατάταξη των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων. Μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση καταγράφουν οι εξαγωγές προς το Γιβραλτάρ (-31,6%), στα 320,9 εκ.€ από 469,2 εκ.€, οι οποίες στο μεγαλύτερό τους ποσοστό αφορούν πετρελαιοειδή.

Από την άλλη, άνοδος των εξαγωγών καταγράφεται προς τη Βόρεια Μακεδονία κατά 3,6% (σε 586,8 εκ.€ από 566,3 εκ.€) και προς την Αλβανία κατά 21,7% (σε 444,2 εκ.€ από 365,1 εκ.€). Οι αποστολές προς τη Σερβία κινούνται πτωτικά (-7,4%) σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο εννεάμηνο του 2018 (σε 185 εκ.€ από 199,7 εκ.€), ενώ αυτές προς την Ουκρανία εμφανίζουν πολύ μεγάλη άνοδο 46,3% (σε 182 εκ.€ από 124,4 εκ.€). Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τη Ρωσία εμφανίζονται μειωμένες κατά -10,6% (σε 155,1 εκ.€ από 173,5 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019 εμφάνισαν ποσοστιαία μείωση της τάξης του -7,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο. Ανήλθαν στα 1.482,7 εκ.€ από 1.608,1 εκ.€. Για τις χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, καταγράφονται αρκετές μεταβολές σε σύγκριση με την εικόνα του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. 

Πιο αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή αναδεικνύεται για το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019 η Κίνα με αύξηση των εξαγωγών κατά 8% (από 625,7 εκ.€ σε 675,4 εκ.€), επίδοση που την κατατάσσει στη 13η θέση στη λίστα των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων.

Από τις υπόλοιπες χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, ανοδικά με υψηλούς ρυθμούς κινήθηκαν οι ελληνικές αποστολές προς την Ιαπωνία, που έφτασαν στα 157,5 εκ.€ από 63,1 εκ.€ το αντίστοιχο περσινό διάστημα και προς τη Ν. Κορέα στα 107,4 εκ.€ από 82,1 εκ.€.

Οι αυξήσεις των εξαγωγών προς τους παραπάνω αναφερόμενους προορισμούς, υπερκαλύφθηκαν το πρώτο εννεάμηνο του 2019, από σημαντικές μειώσεις σε μια σειρά από χώρες. Ξεχωρίζει, η πολύ μεγάλη μείωση των εξαγωγών προς τη Σιγκαπούρη, οι εξαγωγές προς την οποία περιορίστηκαν στα 110,3 εκ.€ από 308,1 εκ.€, γεγονός που οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό σε περιορισμό των εξαγωγών πετρελαιοειδών. Και ακόμα, οι μεγάλες μειώσεις προς την Ινδία από 122,4 εκ.€ στα 61,5 εκ.€, προς τη Γεωργία από 101,1 εκ.€ στα 57,6 εκ.€ αλλά και προς τις Φιλιππίνες από 62,8 εκ.€ στα μόλις 5 εκ.€.

Η αύξηση κατά 3,1% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 1.219,8 εκ.€ σε 1.257,3 εκ.€), οφείλεται κυρίως στην άνοδο των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό 3,6% (από 980,9 εκ.€ σε 1.016,4 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά μειώθηκαν συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο (από 120,1 εκ.€ στα 113,7 εκ.€) ενώ προς το Μεξικό οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 7% (από 118,9 εκ.€ σε 127,2 εκ.€).

Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.

Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξήθηκαν ως ποσοστό κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2019 (+12,4%) και ανήλθαν στα 308,2 εκ.€ από 274,2 εκ.€ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η άνοδος αυτή οφείλεται στην πολύ μεγάλη αύξηση των αποστολών προς τον Παναμά (από 89,7 εκ.€ στα 141,1 εκ.€) η οποία υπερκάλυψε τόσο τις μεγάλες απώλειες των εξαγωγών προς την Αργεντινή (από 30 εκ.€ στα 3,5 εκ.€) όσο και τον οριακό περιορισμό των αποστολών στο μέχρι πρότινος σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τη Βραζιλία (από 100,4 εκ.€ στα 98,5 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το  διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2019 σημείωσαν αύξηση 13,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο αν και παραμένουν πολύ χαμηλές σε αξία, αφού ανήλθαν στα 145,3 εκ.€ από 127,6 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζουν να αναφερθούν οι αυξήσεις των εξαγωγικών επιδόσεων προς τη Δημοκρατία της Ν. Αφρικής (από 54,3 εκ.€ σε 62,6 εκ.€) και προς τη Νιγηρία (από 31 εκ.€ σε 42,5 εκ.€).

Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν αύξηση 19,9% (από 128,6 εκ.€ σε 154,1 εκ.€). Η αύξηση αυτή αφορά, τόσο τις εξαγωγές προς την Αυστραλία κατά 18,2% (από 115,7 εκ.€ σε 136,8 εκ.€), όσο και αυτές προς τη Ν. Ζηλανδία κατά 34,5% (από 12,9 εκ.€ στα 17,4 εκ.€).

Οι εισαγωγές

Όσον αφορά στις εισαγωγές, παρατηρείται αύξηση (+3,9%) για το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2019, σε συνέχεια της ανοδικής πορείας που σημείωσαν κατά το 2018. Η αξία τους διαμορφώθηκε σε 40.651,9 εκ.€ από 39.114,3 εκ.€.

Αυξημένες, κατά 3,4%, καταγράφονται οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι εισαγωγές από τις 18 χώρες της Ευρωζώνης εμφανίζουν αύξηση 4,9%, ενώ αυτές από τις χώρες μέλη της ΕΕ που δεν είναι ενταγμένες στη ζώνη του ευρώ μειώνονται κατά -1,6%. Άξιες αναφοράς, σχετικά με τις τάσεις των εισαγωγών, είναι οι αυξήσεις από Γερμανία, Γαλλία, Βουλγαρία αλλά και την Ιρλανδία, όπως και η σημαντική μείωση των εισαγωγών από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρουμανία. Οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Ευρώπης (εκτός ΕΕ) εμφανίζουν άνοδο της τάξης του 4,3% και ξεχωρίζουν οι αυξήσεις των εισαγωγών από τη Νορβηγία αλλά και η σταθερότητα στους ανοδικούς ρυθμούς των εισαγωγών από Τουρκία.

Υποχώρηση των εισαγωγών παρατηρείται από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (-13,9%), με αξιοσημείωτη την τεράστια μείωση των εισαγωγών (που αφορά πετρελαιοειδή) από το Ιράν αλλά και τη Λιβύη, καθώς και τη μείωση των εισαγωγών από το Ισραήλ. Στην αντίθετη κατεύθυνση, ανοδικά κινήθηκαν οι εισαγωγές από Αίγυπτο, Αλγερία και Ιράκ.

Υπερδιπλασιασμός στις εισαγωγές καταγράφεται από τις χώρες της Β. Αμερικής λόγω της τεράστιας αύξησης (+123,6%) των εισαγωγών από τις ΗΠΑ. Αυξημένες είναι οι εισαγωγές από τις λοιπές (πλην Μ. Ανατολής) χώρες της Ασίας (16,4%), όπου σημαντικό ρόλο παίζει η αύξηση της αξίας εισαγωγών από την Κίνα και το Καζακστάν, ενώ ταυτόχρονα υπερδιπλασιασμό παρουσιάζουν οι εισαγωγές από τη Νότια Κορέα.

Τέλος, ενισχυμένες είναι οι -χαμηλές σε αξία- εισαγωγές από τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (+3,3%), διπλασιασμός καταγράφεται για τις –ακόμα πιο χαμηλές σε αξία- εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Αφρικής (πλην Β. Αφρικής) που αποτελούν το 0,4% του συνόλου των εισαγωγών στο εννεάμηνο του 2019, ενώ μείωση παρουσιάζουν οι εισαγωγές από τις χώρες της Ωκεανίας (-14,1%).

Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων

Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το εννεάμηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019 για τις εξαγωγές κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η μικρή αύξηση των ελληνικών αποστολών προκύπτει κυρίως από την ενίσχυση των εξαγωγών των βιομηχανικών προϊόντων, αλλά και των πρώτων υλών. Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων ενώ μικρή μείωση εμφανίζουν και οι εξαγωγές καυσίμων.

Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, η μείωση (-4%) των εξαγωγών, σε 4.290,2 εκ.€ από 4.467,6 εκ.€, οφείλεται αποκλειστικά στη μεγάλη υποχώρηση των αποστολών της υποκατηγορίας «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης», σε 285,1 εκ.€ από 537,4 εκ.€ (-46,9%) -δηλαδή κατά κύριο λόγο στις εξαγωγές ελαιολάδου. Την ίδια στιγμή, καταγράφεται μικρή αύξηση (+1,6%) των εξαγωγών της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (σε 3.455,6 εκ.€ από 3.400,8 εκ.€). Η εν λόγω υποκατηγορία αφορά στο 13,9% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών κατά το εννεάμηνο του 2019. Άνοδος (+3,8%) καταγράφεται και στις αποστολές της υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» (549,5 εκ.€ από 529,4 εκ.€).

Οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων εμφανίζουν σημαντική άνοδο 9,3% με την αξία τους να ανέρχεται σε 11.061,3 εκ.€ το πρώτο εννεάμηνο του 2019, από 10.123,6 εκ.€ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η άνοδος αυτή προκύπτει από την ενίσχυση των εξαγωγών στις τρεις από τις τέσσερις υποκατηγορίες βιομηχανικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, μεγάλη ποσοστιαία αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «διάφορα βιομηχανικά είδη»  κατά 25% (σε 2.026 εκ.€ από 1.620,2 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» κατά 18,9% (σε 2.995,2 εκ.€ από 2.518,3 εκ.€).

Ενισχυμένες (+6,5%) εμφανίζονται και οι εξαγωγές της υποκατηγορίας «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» (σε 2.224,7 εκ.€ από 2.089,7 εκ.€), ενώ οι εξαγωγικές επιδόσεις της μεγαλύτερης υποκατηγορίας βιομηχανικών προϊόντων «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» παρουσιάζονται ελαφρά μειωμένες -2,1% (σε 3.815,4 εκ.€ από 3.895,4 εκ.€).

Ως προς τις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, ξεχωρίζει η μικρή μείωση των εξαγωγών καυσίμων κατά -2,9% (σε 8.220,5 εκ.€ από 8.468 εκ.€), οι οποίες κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019, καταλαμβάνουν μερίδιο 33% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από 34,7% το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο. Οι εξαγωγές των πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση 8,1% και ανήλθαν σε 982,6 εκ.€ από 908,7 εκ.€. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» εμφανίζουν μείωση -10,1% (σε 380,3 εκ.€ από 423 εκ.€).

Όσον αφορά στις εισαγωγές, η αύξηση κατά 3,9% (από 39.114,3 εκ.€ σε 40.651,9 εκ.€) κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2019, οφείλεται στην ενίσχυση των εισαγωγών όλων των υποκατηγοριών προϊόντων με εξαίρεση τις εισαγωγές καυσίμων.

Πιο αναλυτικά, οι εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν και κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2019 τη σημαντικότερη κατηγορία εισαγόμενων προϊόντων (56,2% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών), αυξήθηκαν κατά 6,8%, σε 22.861,2 εκ.€ από 41.411 εκ.€).

Συγκεκριμένα ως προς τα βιομηχανικά προϊόντα: η κυριότερη υποκατηγορία «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» παρουσιάζει αύξηση των εισαγωγών κατά 8,3% (σε 7.341,7 εκ.€ από 6.780,4 εκ.€), ενώ ανοδικά κινούνται επίσης, οι εισαγωγές για «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» στα 6.273,8 εκ.€ από 5.885,8 εκ.€ (+6,6%) και για τα «διάφορα βιομηχανικά είδη» στα 4.685,7 εκ.€ από 4.081,7 εκ.€ (+14,8%). Μείωση των εισαγωγών, εμφανίζεται για τα «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» στα 4.560 εκ.€ από 4.663 εκ.€ (-3,92,2%).

Οι εισαγωγές καυσίμων κινούνται ελαφρά πτωτικά κατά -2,6% και ανήλθαν σε 11.516,5 εκ.€ από 11.824,7 εκ.€. Το μερίδιό τους στο σύνολο των εισαγωγών, περιορίστηκε στο 28,3%, από 30,2% που ήταν το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο του 2018.

Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων, καταγράφουν άνοδο (+3,3%) και έφτασαν στα 5.020,8 εκ.€ από 4.860,7 εκ.€. Η ανοδική αυτή τάση οφείλεται στην ενίσχυση των εισαγωγών (+4,4%) της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (4.349,7 εκ.€ από 4.164,5 εκ.€), παρά το γεγονός ότι οι εισαγωγές των άλλων δύο υποκατηγοριών περιορίζονται: τα «ποτά και καπνός» σε 503,7 εκ.€ από 507,2 εκ.€ (-0,7%) και τα «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης», σε 167,4 εκ.€ από 188,9 εκ.€ (-11,4%).

Οι εισαγωγές πρώτων υλών αυξήθηκαν κατά 2,7%, στα 1.010,3 εκ.€ από 983,6 εκ.€. και τέλος, οι εισαγωγές της πολύ χαμηλής σε αξία κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» καταγράφουν πολύ μεγάλη αύξηση αφού ανήλθαν στα 243,1 εκ.€ από 34,4 εκ.€ το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2018.