Δεν μπορούσαν στα ίσα, πόνταραν να βγει αυτοκίνητο ασφαλείας στο μέσο του αγώνα, και τι ειρωνεία(!) βγήκε, γιατί έμεινε ο Φέτελ.
Του Τάκη Πουρναράκη
Αν δει κανείς τις προεπιλογές ελαστικών της Mercedes για το συγκεκριμένο αγώνα (σ.σ: οι μόνοι που πήραν 8 σετ μαλακής γόμας ενώ οι υπόλοιποι πήραν ή 9 ή 10 και ειδικά ο Χάμιλτον ήταν ο μόνος οδηγός με 4 σετ μέσης γόμας) είναι εύκολα αντιληπτό πως οι ασημί είχαν διαφορετική στρατηγική προσέγγιση.
Θεωρώντας δεδομένο πως δεν μπορούν να κοντράρουν στα ίσα της Ferrari, όπως φάνηκε το Σάββατο στη μάχη της pole, επέλεξαν να ποντάρουν σ’ ένα συγκεκριμένο σενάριο όπου έπαιζε ρόλο και η τύχη. Να κάνουν περισσότερους γύρους στην αρχή με μέση γόμα, ελπίζοντας πως κάτι θα προκαλέσει την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας, στο μέσο του αγώνα και θα επωφεληθούν απ’ αυτό με «δωρεάν» πιτ στοπ.
Ο Λεκλέρκ το Σάββατο πήρε την pole, αλλά ο Φέτελ δεν μπόρεσε να κάνει έναν αλάνθαστο γύρο ώστε να σταθεί δίπλα του. Βέβαια όπως αποδείχτηκε στην εκκίνηση η 3η θέση ήταν προτιμότερη από τη 2η που όντας στο ακάθαρτο (σ.σ: και δημόσιος δρόμος) δεν είχε ίδια πρόσφυση. Οι Mercedes επέλεξαν να καταταγούν στο Q2 με τη μέση γόμα γιατί ήθελαν να εκκινήσουν μ’ αυτή στον αγώνα. Αυτό παρότι, γνώριζαν καλά, πως η μέση γόμα δε δίνει εξίσου καλή εκκίνηση με τη μαλακή γόμα. Εξ’ ου και οι Mercedes έχασαν αμφότερες θέση στην εκκίνηση, ο Χάμιλτον από το Φέτελ και ο Μπότας από το Σάινθ.
Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε τους δυο οδηγούς της Ferrari να εκκινούν τέλεια. Ο Φέτελ πέρασε εύκολα πριν την πρώτη δεξιά καμπή το Χάμιλτον, κόλλησε πίσω από το Λεκλέρκ και τον πέρασε στα φρένα για τη δεύτερη στροφή. Από το στρατόπεδο των κόκκινων και τη μετέπειτα γκρίνια του Λεκλέρκ προκύπτει πως υπήρχε ένας «θολός» σχεδιασμός να αφήσει ο Λεκλέρκ το Φέτελ να κολλήσει πίσω του ώστε να ωφεληθεί από τις μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις και να περάσει τη Mercedes του Άγγλου. Στην πράξη δε χρειάστηκε κάτι τέτοιο, ο Λεκλέρκ όμως γκρίνιαζε και ζητούσε πίσω την 1η θέση από τον 1ο κιόλας γύρο. Δικαίως ο Φέτελ αντέδρασε αρνητικά. Οι Ferrari άρχισαν να κινούνται όσο πιο γρήγορα μπορούσαν αλλά η πιο ανθεκτική μέση γόμα επέτρεπε στις Mercedes ν’ ακολουθούν χάνοντας σταδιακά έδαφος.
Στον 23ο γύρο σε σύνολο 53 γύρων που μπήκε ο Λεκλέρκ στα πιτ η διαφορά του πρωτοπόρου Φέτελ ήταν 4 sec από το Λεκλέρκ, 7 sec από το Χάμιλτον και 19 sec από το Μπότας. Ως εκεί φαίνονταν πως οι κόκκινοι θα κάνουν ένα εύκολο 1-2.
Ο Λεκλέρκ έβγαλε τη μαλακή γόμα, έβαλε τη μέση και άρχισε να πιέζει.
Οι κόκκινοι επέλεξαν να βάλουν πρώτα το 2ο οδηγό όπως έκαναν και στη Σιγκαπούρη. Προφανώς προσπαθούσαν έτσι να δώσουν την 1η θέση στο Λεκλέρκ. Γι’ αυτό και κράτησαν 4 γύρους παραπάνω έξω το Φέτελ, σ’ αυτούς ο Λεκλέρκ κινούμενος ταχύτερα ροκάνισε τη διαφορά με απανωτούς ταχύτερους γύρους, έτσι όταν ο Φέτελ βγήκε στον 27ο γύρο με φρέσκη μέση γόμα ήταν 2ος (σ.σ: μισό δευτερόλεπτο πιο αργό το πιτ στοπ του).
Παραταύτα οι Ferrari μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν απειλούνταν σε καμία περίπτωση από τις Mercedes. Αμέσως μετά όμως, παρουσιάστηκε πρόβλημα στο μεγάλο ηλεκτροκινητήρα της Ferrari (MGU-K) του Φέτελ. Ο Γερμανός πήρε εντολή να σταματήσει το μονοθέσιό του στην πίστα, πράγμα που υποχρέωσε τον αλυτάρχη να επιβάλλει καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας έως ότου απομακρυνθεί από εκεί η Ferrari. Βούτυρο στο ψωμί του Χάμιλτον που έκανε δωρεάν πιτ στοπ. Έτσι ο Βρετανός βρέθηκε μπροστά από τη Ferrari του Λεκλέρκ. Μάλιστα είχε βάλει τη μαλακή γόμα, ενώ ο Μονεγάσκος είχε την πιο αργή μέση γόμα. Η έξοδος του Ράσελ με τη Williams υποχρέωσε τον αλυτάρχη να βγάλει κανονικό αυτοκίνητο ασφαλείας. Αυτό έδωσε την ευκαιρία στους κόκκινους ν’ εξαλείψουν αυτή τη διαφορά βάζοντας στο Λεκλέρκ μαλακή γόμα (όχι καινούργια αλλά πατημένη από τις δοκιμές). Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη 2η θέση από το Μπότας.
Λόγω του προβλήματος στην MGU – K του Φέτελ οι κόκκινοι βρέθηκαν από κυρίαρχοι του παιχνιδιού, κομπάρσοι. Στους 23 γύρους που απέμεναν όταν ο αγώνας ξαναβρήκε το ρυθμό του, ο Λεκλέρκ προσπάθησε αλλά δεν κατάφερε να περάσει το Μπότας. Περιορίστηκε έτσι στην 3η θέση μπροστά από τις Red Bull Honda των Φερστάπεν, Άλμπον που είχαν ξεκινήσει από την 9η θέση και τα πιτ αντίστοιχα λόγω ποινών που επέσυραν οι αλλαγές στην υβριδική μηχανή της Honda. Οι Ταύροι για έναν ακόμη αγώνα δεν είχαν ανταγωνιστικό ρυθμό ώστε ν’ ακολουθήσουν Mercedes, Ferrari, παραταύτα η χαοτική διαφορά από τις υπόλοιπες ομάδες τους επέτρεψε να πάρουν την 4η και 5η θέση.
Ο Φέτελ αναφώνησε όταν έμεινε από MGU – K: «Φέρτε πίσω τους V12». Θυμίζω πως ο ίδιος δεν πρόλαβε ούτε τους V10, αγωνίζονταν μόνο με V8. Επιπλέον το 1989 που η Ferrari χρησιμοποιούσε V12 με τους Μάνσελ, Μπέργκερ, είχε 19 εγκαταλείψεις σε 32 εκκινήσεις. Σα να μην του έφταναν οι 25 βαθμοί της νίκης ο Χάμιλτον πίεσε στο φινάλε και πέτυχε και τον ταχύτερο γύρο αγώνα, παίρνοντας άλλον ένα βαθμό.
Από τις ειδήσεις του Ρώσικου GP αξίζει να σταθούμε στη συμφωνία ΜcLaren – Mercedes που θα φέρει τις υβριδικές μηχανές των Γερμανών πίσω στη Βρετανική ομάδα από το 2021. Έτσι κλείνει ένας κύκλος που άνοιξε το 2015 με την απόφαση του Ρον Ντένις να συνεργαστεί με τη Honda, απόφαση που αποδείχτηκε καταστροφική για την ομάδα. Η McLaren χρησιμοποιεί φέτος υβριδικές μηχανές Renault, το ίδιο θα συμβεί και του χρόνου. Απ’ αυτή την απόφαση προκύπτει πως η Mercedes ενισχύει την παρουσία της στη F1, με τις συνεργασίες με Williams και McLaren. Αν διατηρήσει τη Racing Point μετά το 2021 θα ελέγχει 4 από τις 12 ψήφους στην Ολομέλεια της F1 όντας ο πιο ισχυρός παίκτης. Προσωπική μου εκτίμηση είναι πως η RP θα συνεργαστεί με τη Renault από το 2021 ώστε να υπάρχει μια ισορροπία με 3 ομάδες με υβριδική μηχανή Ferrari (Alfa Romeo, Haas), 3 με υβριδική μηχανή Mercedes (Williams, McLaren), δυο με Renault (Racing Point) και δυο με Honda (Red Bull και Alpha Tauri όπως θα μετονομαστεί η Toro Rosso).
Εν κατακλείδι υπάρχει ένταση και πολύ γκρίνια στο στρατόπεδο της Ferrari. Τα πρωταθλήματα έχουν από καιρό κριθεί, επόμενος αγώνας είναι το Ιαπωνικό GP στη Σουζούκα στις 13/10.
Στη βαθμολογία οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 322 βαθμούς και ακολουθούν: Μπότας 49, Λεκλέρκ 215, Φερστάπεν 212, Φέτελ 194.
Στη βαθμολογία κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 571 βαθμούς και ακολουθούν: Ferrari 409, RBR 311, ΜcLaren 101, Renault 68.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι Mercedes έχουν κερδίσει όλους τους αγώνες στο Σότσι από το 2014. Ειδικά ο Χάμιλτον έχει 4 νίκες (2014, 2015, 2018, 2019).
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
ΠΩΣ ΑΠΕΔΩΣΕ Η ΚΑΘΕ ΓΟΜΑ
- ΣΚΛΗΡΗ C2: Εκτιμούσαμε πως θα ήταν μια επιλογή εργασίας για το δεύτερο μέρος του αγώνα. Τελικά την χρησιμοποίησαν μόνο τρεις οδηγοί καθώς η μέση και η μαλακή γόμα είχαν καλή αντοχή.
- MEΣΗ C3: Αποτέλεσε κλειδί για τη νίκη του Χάμιλτον. Η πτώση απόδοσης ήταν χαμηλή και οι οδηγοί που την χρησιμοποίησαν στην εκκίνηση μπόρεσαν να μεγιστοποιήσουν το πρώτο μέρος, έχοντας ανοικτές όλες τις επιλογές τους.
- ΜΑΛΑΚΗ C4: Επίσης κάποιοι την χρησιμοποίησαν για πολλούς γύρους, όπως ο οδηγός της Red Bull, Μαξ Φερστάπεν. Ο Ολλανδός μετά από ένα μεγάλο πρώτο μέρος ανέβηκε από 9ος που εκκινούσε, στην 4η θέση όπου και τερμάτισε. Ο Χάμιλτον χρησιμοποίησε τη μαλακή γόμα για να πετύχει τον ταχύτερο γύρο στο τέλος του αγώνα.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, δήλωσε:
“Η τακτική αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα στον αγώνα καθώς οι Mercedes και Ferrari επέλεξαν αντίθετες στρατηγικές με αποτέλεσμα ένα συναρπαστικό φινάλε, καθώς ο Λεκλέρκ προσπαθούσε να περάσει τους αντιπάλους του. Η μέση γόμα που επελέγη από τη Mercedes τους έδωσε πλεονέκτημα όσον αφορά στην ευελιξία. Αποτέλεσε έκπληξη η διάρκεια ζωής της μαλακής γόμας. Αυτή απέδωσε καλύτερα στις σημερινές ζεστές συνθήκες και παρουσίασε μικρή παραμόρφωση παρά της υψηλές θερμοκρασίες. Οι δυο εμφανίσεις του αυτοκινήτου ασφαλείας, ήταν κλειδί για την εξέλιξη του grand prix καθώς ελαχιστοποιήθηκε η φθορά και η πτώση απόδοσης σε κρίσιμα σημεία του αγώνα. Αυτό έδωσε την ευκαιρία να πραγματοποιηθούν πιτ στοπ την κατάλληλη στιγμή ώστε να ελαχιστοποιηθεί η απώλεια χρόνου. Φέραμε στη Ρωσία πιο σκληρές γόμες από πέρυσι: Αυτό επέτρεψε στους οδηγούς αντί να διαχειρίζονται το ρυθμό τους, να πιέσουν σκληρά από την αρχή ως το τέλος κάθε τμήματος αγώνα.”