Ο Σεμπάστιαν Φέτελ πήρε μια αξέχαστη νίκη, με ακούσια βοήθεια από τη Red Bull
Του Τάκη Πουρναράκη
Στο χθεσινό φαντασμαγορικό αγώνα, είχαν περισσότερο ενδιαφέρον αυτά που δεν γίνονταν απ’ αυτά που γίνονταν. Το GP στη Μαρίνα Μπέι, έχει μερικές ιδιαιτερότητες ως αγώνας. Είναι καταρχάς ο πιο μεγάλος σε χρονική διάρκεια και θεωρείται δεδομένη η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας. Οπότε στη χάραξη στρατηγικής είσαι υποχρεωμένος να λάβεις υπόψη σου δυο πράγματα: Εξοικονόμηση καυσίμου και διαχείριση ελαστικών ώστε να κάνεις μόνο μια αλλαγή. Είναι εύκολα αντιληπτό πως ότι πλεονέκτημα και αν φτιάξεις κινούμενος γρήγορα, θα εξανεμιστεί άμα τη εμφανίσει του αυτοκινήτου ασφαλείας. Αν μάλιστα έχεις φθείρει τα ελαστικά σου θα είσαι ευάλωτος στις επανεκκινήσεις. Κοντολογίς αργά, σταθερά, με υπομονή και βλέπουμε.
Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων τους έξι πρώτους οδηγούς να εκκινούν προσεκτικά και να διατηρούν τις θέσεις τους. Πρώτος έστριψε ο Λεκλέρκ, πίσω του ο Χάμιλτον και ακολουθούσαν οι Φέτελ, Φερστάπεν, Μπότας, Άλμπον. Κανείς τους δεν πίεσε να προσπεράσει, κανείς τους δεν άνοιξε διαφορά. Όλοι είχαν στο μυαλό τους τη διαχείριση περιμένοντας τα πιτ και το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Στον 19ο γύρο οι μηχανικοί της Red Bull παίρνουν θέση για πιτ στοπ. Οι άνθρωποι της Ferrari αντιδρούν άμεσα φωνάζοντας το Φέτελ να μπει: «Μου το είπαν στην 21η στροφή» αποκάλυψε ο νικητής, δυο στροφές πριν την ολοκλήρωση του γύρου δηλαδή. Στη Ferrari αντέδρασαν έτσι βιαστικά, για να μην χάσει μέσω παράκαμψης (undercut) τη 3η θέση ο Φέτελ από το Φερστάπεν. Οι Φέτελ, Φερστάπεν βγάζουν την εύθραυστη μαλακή γόμα (C5) και βάζουν τη σκληρή (C3). Ο Φέτελ μετά σε δηλώσεις του τόνισε: «Τα έδωσα όλα στο γύρο εξόδου ώστε να κερδίσω ότι μπορώ». Πράγματι ο Γερμανός θα κινηθεί πιο γρήγορα απ’ ότι οι Λεκλέρκ, Χάμιλτον που κάνουν διαχείριση της φθαρμένης μαλακής γόμας.
Όταν στον αμέσως επόμενο γύρο οι άνθρωποι της Ferrari φωνάζουν το Λεκλέρκ για πιτ, ο Φέτελ βρίσκεται μπροστά από τον Μονεγάσκο για μισό δευτερόλεπτο! O Γερμανός πρωταθλητής έχει κάνει ένα γύρο 3.9 sec πιο γρήγορο από τον teammate του. Προφανώς είναι ένα εφιαλτικό σενάριο για το Λεκλέρκ που έχει πάρει μια εμφατική pole το Σάββατο και κρατά οδηγώντας αλάνθαστα πίσω του το Χάμιλτον για 20 γύρους.
Στη Mercedes αντιδρούν βάζοντας το Μπότας στα πιτ στον 22ο γύρο. Ποντάρουν ίσως σε μια εμφάνιση αυτοκινήτου ασφαλείας μέχρι τον 27ο γύρο όπου τελικά βάζουν και το Χάμιλτον στα πιτ. Ο Βρετανός που κράτησε περισσότερο από κάθε άλλο οδηγό τη μαλακή γόμα, χάνει δυο θέσεις. Θα είχε χάσει και 3η αν οι μηχανικοί της Mercedes δε ζητούσαν από το Μπότας να κόψει: «Τρέχεις για την ομάδα τώρα Βάλτερι, από 1:45 ανέβα στο 1:48».
Ο Λεκλέρκ ζητά επίμονα εξηγήσεις από την ομάδα, αλλά πλέον όλα έχουν κριθεί. Η κούραση οδηγών και μηχανών θα οδηγήσει σε λάθη και υπερβολές, που θα προκαλέσουν τρεις φορές την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας. Οι διαφορές μηδενίζονται, κανείς δεν έχει πλεονέκτημα, κανένας από τους έξι πρώτους δεν επιχειρεί να πιέσει αυτόν που προπορεύεται.
Ενδεικτικό της φύσης της διαδρομής που υποχρεώνει σε τόσο συντηρητική προσέγγιση ότι οι πρώτοι επτά στον τερματισμό ακολούθησαν ίδια στρατηγική. Αξίζει να δει κανείς πως ο Γκασλί, ο μόνος που εκκίνησε με τη σκληρή γόμα κατάφερε να κερδίσει 3 θέσεις, τερματίζοντας 8ος ενώ και ο Χούλκενμπεργκ παρά την επαφή με το Σάινθ στην αρχή του αγώνα βαθμολογήθηκε.
Ο Τζιοβινάζι βρέθηκε στον 27ο γύρο επικεφαλής της κούρσας. Έφτασε ως τον 34ο με τη μέση γόμα αν σ’ αυτούς τους γύρους εμφανίζονταν αυτοκίνητο ασφαλείας πιθανόν ο Ιταλός να διεκδικούσε θέση στην 6αδα για την Alfa Romeo.
Όσον αφορά στο ερώτημα πως πήγαν καλά οι Ferrari σε μια πίστα που θεωρητικά δεν ταίριαζε με το μονοθέσιό τους οι κόκκινοι έφεραν νέο ρύγχος και νέο πάτωμα.
Άλλαξε έτσι το αεροδυναμικό ζύγισμα του μονοθεσίου τους και επιτέλους μπόρεσαν να διατηρήσουν τα εμπρός ελαστικά στο παράθυρο βέλτιστης θερμοκρασιακής λειτουργίας. Είναι σημαντικό για τη Formula 1 να δοθεί μάχη στους 6 αγώνες που απομένουν σε Ρωσία (29/9), Ιαπωνία (13/10), Μεξικό (27/10), Αμερική (3/11) Βραζιλία (17/11), Άμπου Ντάμπι (1/12). Στη Ferrari λένε πως πάνε αγώνα – αγώνα και θα κοιτάξουν στο φινάλε το αποτέλεσμα.
Επειδή πολλοί αναρωτιούνται για τη μάχη των πρωταθλημάτων, αυτή κατά την άποψή μου έχει κριθεί, ακόμη κι αν ο Χάμιλτον αποφασίσει να πάει διακοπές και να εμφανιστεί ξανά στην Βραζιλία.
Στη βαθμολογία οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 296 βαθμούς και ακολουθούν: Μπότας 231, Λεκλέρκ 200, Φερστάπεν 200, Φέτελ 194.
Στη βαθμολογία κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 527 βαθμούς και ακολουθούν: Ferrari 394, RBR 289, ΜcLaren 89, Renault 67.
ΠΩΣ ΑΠΕΔΩΣΕ Η ΚΑΘΕ ΓΟΜΑ
ΣΚΛΗΡΗ C3: Όλοι οι οδηγοί χρησιμοποίησαν τη σκληρή γόμα, η οποία αποδείχτηκε καθοριστικό ελαστικό για τον αγώνα. Μ’ αυτή έβγαλαν πολλούς γύρους ειδικά οι Γκασλί, Χούλκενμπεργκ και Σάινθ.
MEΣΗ C4: Ο οδηγός της Alfa Romeo, Αντόνιο Τζιοβινάζι έκανε στην αρχή του αγώνα πολλούς γύρους μ’ αυτή τη γόμα. Βρέθηκε μάλιστα επικεφαλής της κούρσας όταν όλοι οι υπόλοιποι μπροστά του, μπήκαν για ελαστικά.
ΜΑΛΑΚΗ C5: Ο Χάμιλτον στην αρχή του αγώνα την χρησιμοποίησε περισσότερο απ’ όλους. Χρειάστηκε διαχείριση αυτής της γόμας στο πρώτο μέρος του αγώνα.
MARIO ISOLA, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ F1 ΚΑΙ ΑΓΩΝΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
“Ήταν ένας πραγματικά ενδιαφέρον αγώνας, στον οποίο η στρατηγική ελαστικών διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο. Είδαμε αρκετή διαχείριση ρυθμού στο πρώτο μισό του αγώνα. Οι οδηγοί προσπαθούσαν εξοικονομούν ελαστικά και καύσιμο για τη συνέχεια, σ’ αυτό τον ιδιαίτερα μακρύ αγώνα: Η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας όμως εξαφάνισε μονομιάς, οποιοδήποτε μεγάλο πλεονέκτημα. Η διαχείριση των ελαστικών, θεωρώντας δεδομένη την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας, ήταν κλειδί για τον αγώνα. Η τριπλή του εμφάνιση ελαχιστοποίησε την φθορά των ελαστικών και την πτώση στην απόδοση. Η Σιγκαπούρη είναι μια πίστα που απαιτεί πολλά σε πρόσφυση από τα πίσω ελαστικά. Στο σετάρισμα υπάρχει η τάση να μεγιστοποιούνται οι απαιτήσεις στο εμπρός μέρος του μονοθεσίου ώστε να προστατεύεται το πίσω μέρος. Τούτων δοθέντων, είμαστε ικανοποιημένοι από τα επίπεδα φθοράς και πτώσης στην απόδοση, που παρατηρήθηκαν. Οι επτά πρώτοι στον αγώνα υιοθέτησαν ως βέλτιστη στρατηγική, την τακτική μαλακή/σκληρή γόμα. Είδαμε και τις τρεις γόμες να παίζουν σημαντικό ρόλο στον αγώνα, υπήρξαν δε, πολλές διαφορετικές στρατηγικές. Συγχαρητήρια στους Φέτελ, Λεκλέρκ και στη Ferrari για τη διπλή παρουσία στο βάθρο, σ’ έναν τόσο θεαματικό αγώνα.”
Έξαλλοι πανηγυρισμοί για τους κόκκινους. Είναι η πρώτη φορά που μια ομάδα έκανε το 1-2 στο GP Σιγκαπούρης. Είχαν να πετύχουν κάτι ανάλογο από το Ουγγρικό GP το 2017, ενώ ο Φέτελ είχε να κερδίσει από πέρυσι στο Βέλγιο.