Την οδηγούμε από Αθήνα ως Ελαφόνησο επιβεβαιώνοντας πόσο ταιριάζει ο roadster χαρακτήρας με την Ελληνική ακτογραμμή.

Του Τάκη Πουρναράκη

Είναι αλήθεια πως αυτή η κατηγορία τα τελευταία χρόνια έχει απολέσει μέρος του ενδιαφέροντος των αγοραστών. Οι φαν της δεν έχουν μειωθεί τουναντίον, αν κρίνω από την απήχηση που είχε η Ζ4 σε όσους την είδαν, ενόσω την οδηγούσαμε. Ένεκα όμως η εποχή και η μόδα των SUV…

Ο ανταγωνισμός σ’ αυτή την κατηγορία είναι μικρός, η Mercedes SLC και το Mazda MX5 είναι τα μόνα διθέσια μικρά roadster σήμερα στην αγορά.

To μοντέλο δοκιμής μας είναι η  sDrive20i  με δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα απόδοσης 197PS και 32.5kgm ροπής που συνδυάζεται με 8τάχυτο κιβώτιο Steptronic Sport και paddles στο τιμόνι. Το βάρος του αυτοκινήτου έχει κρατηθεί κάτω από τον ενάμισι τόνο (1405kg) αυτό προσδίδει στις επιδόσεις αλλά και στην χαμηλή κατανάλωση.  Η τρίτη γενιά της BMW Z4 είναι εξαιρετικά άκαμπτη και αυτό έχει δώσει τη δυνατότητα στους μηχανικούς να πετύχουν ένα σετάρισμα ώστε ούτε να γέρνει ούτε να κοπανάει.

Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού είναι πολλά (Collision και Pedestrian Warning με λειτουργία City Braking, Lane Departure Warning, Active Cruise Control με λειτουργία Stop & Go, αναγνώριση οδικής σήμανσης, πληροφορίες απόστασης, σύστημα Lane Change Warning, Rear Collision Prevention και Cross-Traffic Alert, Active Park Distance Control, κάμερα οπισθοπορείας, Parking Assistant κ.λπ.).

 Η BMW λέει γι’ αυτό: «…περιλαμβάνει νέο άξονα γονάτων ελατηρίου δύο συνδέσμων μπροστά, και πίσω άξονα πέντε συνδέσμων, που κάνει ντεμπούτο σε ένα BMW roadster. Το υποπλαίσιο του εμπρός άξονα και οι βάσεις του βραχίονα ελέγχου είναι εξαιρετικά άκαμπτα, για ακρίβεια στο στρίψιμο και μειωμένους θορύβους. Η σπορ ρύθμιση της ελαστοκινηματικής του εμπρός άξονα βοηθά στην ακρίβεια διεύθυνσης της νέας Z4, βελτιώνοντας παράλληλα και τη διαχείριση των εγκάρσιων επιταχύνσεων. Η χρήση αλουμινένιων βραχιόνων ελέγχου και ρουλεμάν ακραξονίων έχει μειώσει τις μη αναρτώμενες μάζες, με αποτέλεσμα ανώτερη ευελιξία και απόδοση. Ο νέος πίσω άξονας ομοίως υιοθετεί αλουμινένια σχεδίαση που εξοικονομεί βάρος. Η μεγάλη βάση έδρασης και η πολύ άκαμπτη δομή του υποπλαίσιου του πίσω άξονα και των εξειδικευμένων πάνελ που χρησιμοποιούνται για τη σύνδεσή του στο αμάξωμα, έχουν σαν αποτέλεσμα ακριβή γεωμετρία τροχών».

Ο κινητήρας βρίσκεται κοντά στο κέντρο βάρους και η κατανομή του είναι 50:50 και το εμπρός μέρος είναι κατά 98 χιλιοστά φαρδύτερο. Η έξτρα ανάρτηση Adaptive M Sport, που είχε το μοντέλο δοκιμής μας σε συνδυασμό με τα φρένα M Sport και το διαφορικό M Sport και τα ελαστικά 275/35/19 έδιναν πολλές δυνατότητες ρύθμισης στην απόκριση του αυτοκινήτου, με τις επιλογές COMFORT, SPORT και SPORT+ μέσω του διακόπτη Driving Experience Control Η ανάρτηση Adaptive M Sport προσθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενους αποσβεστήρες, των οποίων τα λειτουργικά χαρακτηριστικά μπορούν να προσανατολίζονται περισσότερο στην άνεση ή τη δυναμική συμπεριφορά, ανάλογα με το πρόγραμμα που έχει επιλεγεί. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πίσω διαφορικό M Sport προσδίδει ακόμα πιο σπορ αίσθηση στη συμπεριφορά της νέας BMW Z4. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ παράγει την απαραίτητη εμπλοκή που περιορίζει την διαφορά ταχύτητας περιστροφής μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού πίσω τροχού στο στρίψιμο, επιτρέποντας την ταχύτερη έξοδο από τις στροφές. Το ενεργό μπλοκέ διαφορικό χαρίζει επίσης στο αυτοκίνητο μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση όταν ‘διασχίζει’ συνεχόμενες στροφές, και συμβάλλει τόσο στην οδηγική άνεση όσο και την ελκτική πρόσφυση. Η μεταβλητή κατανομή ροπής μεταξύ αριστερού και δεξιού πίσω τροχού, εξουδετερώνει τις τάσεις υποστροφής ή υπερστροφής χωρίς να χρειάζεται φρενάρισμα κάποιου τροχού». Ναι κάνει μπάντες, ατελείωτες!

Το εσωτερικό δίνει μία αίσθηση πολυτέλειας και roadster

Στην εξωτερική εμφάνιση της Z4 υπάρχει αρκετό δράμα. Όπως μπορείτε να διακρίνετε στις φωτογραφίες έχει πολύ έντονα χαρακτηριστικά. Οι ακμές στους προφυλακτήρες προσδίδουν δράμα όπως και οι μεγάλες εισαγωγές αέρα. Συμβάλλουν τα εντυπωσιακά εμπρός φωτιστικά σώματα με Adaptive LED που φωτίζει στα 400m κάνοντας τη νύχτα μέρα! Εδώ, η μεγάλη σκάλα χωρίζεται σε τέσσερα τμήματα LED, τα οποία μπορούν να ενεργοποιούνται και να απενεργοποιούνται ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, ανάλογα με τις απαιτήσεις και όταν οι ταχύτητες ταξιδιού υπερβαίνουν τα 70 km/h. Η εμπρός τοποθετημένη κάμερα της νέας BMW Z4 ανιχνεύει ένα αντίθετα ερχόμενο ή ένα προπορευόμενο όχημα, ενώ η μεσαία χρησιμοποιείται μόνο για να φωτίζει την περιοχή γύρω από το όχημα. Άλλα χαρακτηριστικά των προβολέων Adaptive LED περιλαμβάνουν τις λειτουργίες προσαρμοζόμενων και φώτων στροφών, που χρησιμοποιούν μία πρόσθετη μονάδα LED. Τέλος, η δέσμη της μεσαίας σκάλας αυξάνεται στον αυτοκινητόδρομο για βελτιστοποίηση του φωτισμού του δρόμου μπροστά.

Το BMW Live Cockpit Professional προσφέρει την πιο πρόσφατη φιλοσοφία απεικόνισης και ελέγχου, που υιοθετεί το νέο BMW Operating System 7.0. Πλήρως ψηφιακές είναι οι ενδείξεις του πίνακα οργάνων υψηλής ανάλυσης πίσω από το τιμόνι και του Control Display στην κεντρική κονσόλα, καθένα με οθόνη 10,25 ιντσών. Το BMW Live Cockpit Professional διαθέτει επίσης ένα προσαρμοζόμενο σύστημα πλοήγησης, ένα σύστημα πολυμέσων που λειτουργεί με σκληρό δίσκο (hard-drive), δύο θύρες USB, και επιπλέον διεπαφές Bluetooth και WiFi.

 Η δραματοποίηση είναι έντονη και στο πίσω μέρος με τα φώτα σχήματος «L» και την  διακριτική αεροτομή. Η υφασμάτινη οροφή ανοίγει ή κλείνει σε 10sec ακόμη κι εν κινήσει (ως 50km/h). Παρότι υφασμάτινη η οροφή δε βάζει θόρυβο στο ταξίδι ενώ ταυτόχρονα ο χώρος αποσκευών είναι ικανοποιητικός για τους δυο επιβάτες (281lt). Εσωτερικά υπάρχει ένα δίχτυ πίσω από τα καθίσματα και οι ποτηροθήκες δεν είναι βολικές γιατί πρέπει να μείνει ανοικτό το υποβραχιόνιο. Κοντολογίς καφέ θα πιούμε, όταν σταματήσουμε…

Ταξιδεύοντας…

Ξεκινήσαμε από Αθήνα για Ελαφόνησο με την νέα Z4. Στον αυτοκινητόδρομο μέχρι και την Τρίπολη, ταξιδέψαμε με την οροφή κλειστή. Το σύστημα Active Cruise Control είναι εξελιγμένο: Κόβει στις στροφές, διατηρεί μια λογική απόσταση από το προπορευόμενο όχημα που βραδύνει και αφαιρεί ένα μεγάλο φορτίο από τον οδηγό. Αεροδυναμικοί και άλλοι θόρυβοι δεν υπάρχουν, δεν καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για ανοικτό αυτοκίνητο. Το μόνο που σε διεγείρει είναι ο μπάσος ήχος της εξάτμισης όταν πατάς τέρμα το γκάζι.

Μετά την Τρίπολη ανοίξαμε την οροφή. Κινούμενοι εκ πεποιθήσεως στα όρια ταχύτητας μείναμε εντυπωσιασμένοι από το πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Μπορείς άνετα να συνεχίσεις να συζητάς χαμηλόφωνα ή να ακούς την αγαπημένη σου μουσική.

Βγαίνοντας από τον περιφερειακό της Σπάρτης αρχίζουν τα ωραία. Σε γλιστερό οδόστρωμα η Ζ4 γυρνά και με τη σκέψη. Όμως χάρη στα θηριώδη ελαστικά της Michelin 275/35/19 πίσω η πρόσφυση επανέρχεται εύκολα. Σ’ αυτό συνεπικουρεί και η υποβοήθηση στο τιμόνι που βελτιστοποιεί την αντίδραση του οδηγού στο ξεκόλλημα της ουράς: Στρίβεις το τιμόνι προς την πλευρά που ξεκόλλησε η ουρά και η κίνηση βελτιστοποιείται χάρη στο σπορ σύστημα διεύθυνσης με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού. Ρυθμίζει τόσο την υποβοήθηση, όσο και της γωνία διεύθυνσης σύμφωνα με την εκάστοτε οδηγική κατάσταση. Αυτή η έκδοση του Electric Power Steering είναι σχεδιασμένη για να προάγει όχι μόνο την ευστάθεια της νέας BMW Z4 στην ευθεία πορεία, αλλά και την ακρίβεια στις στροφές και τους ελιγμούς με χαμηλές ταχύτητες.

Δε θα ξεχάσω την επιθετικότητα ενός 106 Rallye στη Σκάλα Λακωνίας, τα βλέμματα θαυμασμού στους Μολάους, την Νεάπολη αλλά και την Ελαφόνησο. Η BMW Z4 είναι σταρ και σαν τέτοια την αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι. Εννοείται πως απέτισα τον απαραίτητο φόρο τιμής πλένοντάς την με νερό και σφουγγάρι, έτσι για να θαυμάσω κάθε ακμή της σχεδίασής της. Το μόνο σημείο που με προβλημάτιζε ήταν η σφιχτή ανάρτηση στο τραγικό οδόστρωμα πλησιάζοντας στην Ελαφόνησο. Το M Sport πακέτο δεν προσαρμόζεται στο κατσαρό οδόστρωμα της Σκάλας Λακωνίας που οφείλεται στη διέλευση βαρέων γεωργικών μηχανημάτων. Κατανοώ φυσικά πως οι μηχανικοί που σετάρισαν την ενδοτικότητα της ανάρτησης δεν έχουν δει ποτέ τους τέτοιες συνθήκες.

H ΒMW Z4 απέναντι από την Ελαφόνησο

Η κατευθυντικότητα και η αίσθηση οδήγησης της Z4 στις στροφές είναι απολαυστική αρκεί να θυμάσαι πως πρόκειται για roadster για όχημα που έχει φτιαχτεί για χαλαρές βόλτες το σούρουπο ή το χάραμα με την οροφή ανοικτή. Δεν είναι M Division, αν θέλετε το απόλυτο των επιδόσεων δείτε την M2! Η συναρμογή κιβωτίου κινητήρα είναι υπεράνω κριτικής, η απόδοση γραμμική, δε σου λείπει δύναμη πουθενά, αλλά ούτε περισσεύει κιόλας. Υπάρχει περιθώριο για περισσότερο δράμα εδώ…

Την επέστρεψα με ανάμεικτα συναισθήματα. Από τη μια την ήθελα ένα ακόμη βράδυ, για μια ακόμη αλητεία, από την άλλη δεν άντεχα άλλο όλα τα βλέμματα καρφωμένα πάνω μου. Με την Ζ4 είναι ξέρετε… σα να συνοδεύεις μια πολύ ποθητή γυναίκα. Δεν είναι εύκολο να το αντέξεις αυτό, ε;

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA BMW Z4

Κινητήρας: 1.998 cc
Ισχύς: 197PS/ 6500 rpm
Ροπή: 32,5 kgm/1450 rpm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο, 8 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6,6 sec
Τελική ταχύτητα: 240 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 7. llt/100 km (δοκιμής)
Βάρος: 1.405 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.324/1.864/1.304 mm
Μεταξόνιο: 2.470 mm
Χώρος αποσκευών: 281 lt
Εκπομπές CO2: 139 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 166,8 €
Τιμή: από 55.800€