Ο Βόρειος Οδικός Άξονας την Κρήτης, το οδικό δίκτυο που έχει κοστίσει χιλιάδες ατυχήματα τις τελευταίες δεκαετίες στο νησί και αποτελεί πάγιο αίτημα για την ασφάλεια των ντόπιων και των επισκεπτών σήμερα θα βρεθεί στο επίκεντρο μίας νέας σύμβασης, που θα επιχειρήσει την βελτίωση και την αναμόρφωσή του.
Στο νησί μετέβη το πρωί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για την υπογραφή της σύμβασης που αφορά στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ. Στη σχετική ανακοίνωση του Μεγάρου Μαξίμου επισημαίνονται τα εξής:
«Σήμερα πράγματι είναι μία σπουδαία μέρα για την Κρήτη, μια σπουδαία μέρα συνολικά για την κυβέρνησή μας, καθώς επιτέλους μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια υπογράφουμε την σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά με προαίρεση έως την Κίσσαμο. Μια δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο του Ηρακλείου κατά την τελετή υπογραφής της σύμβασης για τον ΒΟΑΚ.
«Οι μελέτες το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα ώστε ο ΒΟΑΚ πραγματικά να αποτελέσει ένα δρόμο που θα συνδέει την Κισσάμου με την Σητεία» ανέφερε ακόμη ο Πρωθυπουργός.
«Έχω ζητήσει από τον υπουργό να δρομολογήσουμε άμεσα, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, έργα οδικής ασφάλειας που θα κάνουν τον υφιστάμενο βορειοδυτικό άξονα πιο ασφαλή, και σε τμήματα στο Ηράκλειο και σε τμήματα κοντά στα Χανιά. Έργα τα οποία θα μοιάζουν πολύ με τις παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν στην παλιά εθνική οδό Πατρών – Πύργου, έργα τα οποία απεδείχθησαν εξαιρετικά αποτελεσματικά ως προς την βελτίωση της οδικής ασφάλειας».
«Από τότε που με εκλέξατε Πρωθυπουργό το 2019, σας είχα μιλήσει για τέσσερα μεγάλα έργα: Για το βόρειο οδικό άξονα, σας είχα μιλήσει για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα – τεράστιο έργο για την ενεργειακή αυτάρκεια του νησιού μας – σας είχα μιλήσει επίσης για τα πολύ σημαντικά αρδευτικά έργα τα οποία πρέπει να γίνουν συνολικά στην Κρήτη, σας είχα μιλήσει επίσης για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ένα πολύ σημαντικό έργο το οποίο προχωράει με γρήγορους ρυθμούς, ένα αεροδρόμιο το οποίο θα έρθει και θα καταστήσει την Κρήτη ακόμα πιο ελκυστικό τουριστικό προορισμό».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στα έργα αυτά προσέθεσε τη δημιουργία φοιτητικών εστιών στο Ηράκλειο και Ρέθυμνο. «Σχεδόν 5.000 φοιτητές θα έχουν πρόσβαση κι έτσι θα μειωθεί και το στεγαστικό πρόβλημα».
Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χλμ. (συμπεριλαμβανομένων και 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος-Χανιά).
Με την εκκίνηση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο θα είναι πλέον υπό κατασκευή όλος ο ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.
Με την ενεργοποίηση της σύμβασης, θα πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της τρέχουσας δεκαετίας και ένα από τα μεγαλύτερα όλων των εποχών για τη χώρα μας με το κόστος να ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.
Η χρηματοδότηση του έργου καλύπτεται από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027, εθνικούς πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ υπάρχει και μεγάλη χρηματοδοτική συμμετοχή από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η διάρκεια του έργου εκτιμάται πως θα είναι περίπου 48 μήνες από την στιγμή που θα ενεργοποιηθεί η περίοδος κατασκευών ενώ εργασίες θα ξεκινήσουν με την ολοκλήρωση των απαραίτητων οριστικών μελετών και των μελετών εφαρμογής.
Όπως έχει προαναγγελθεί για την μείωση των τροχαίων επί του ΒΟΑΚ, θα υλοποιηθεί ένα παράλληλο έργο οδικής ασφάλειας που θα προσομοιάζει με εκείνο που υλοποιήθηκε στο Πάτρα-Πύργος με μεγάλη επιτυχία καθώς περιόρισε σε συντριπτικό βαθμό, τόσο τα ατυχήματα, όσο και τα θανατηφόρα δυστυχήματα.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος περιλαμβάνουν: Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Το έργο του ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο νέο οδικό έργο στη χώρα που υλοποιείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ουσιαστικά “κλείνει” τα μεγάλα έργα υπεραστικών αξόνων της χώρας.