του Δημήτρη Βασιλείου**
Η “Αυθεντικότητα” είναι μια παρεξηγημένη έννοια στην καθομιλούμενη γλώσσα, έχει ωστόσο μια ιδιότητα που την κάνει άξια προσοχής, περίπου όπως οι λέξεις «Οργάνωση», «Δημόσιες Σχέσεις» και πολλές άλλες : έχει πλέον, στην εποχή μας, έντονο εμπορικό αντίκτυπο !!
Το τι εννοεί κανείς με τον όρο «Αυθεντικότητα» δεν είναι προφανώς το ίδιο για όλους, και έχει ένα βαθμό υποκειμενικότητας, υπάγεται όμως σε σαφείς περιορισμούς και κανόνες – και μάλιστα όχι τόσο εύκολους. Και ο λόγος που αξίζει κανείς να μπει στην ταλαιπωρία να τους αποκωδικοποιήσει είναι γιατί εδώ και λίγα χρόνια, η «Αυθεντικότητα» είναι ίσως η πιο έντονη και αδιαμφισβήτητη νέα τάση της αγοράς – ειδικά για τον προηγμένο Δυτικό κόσμο.
Έχουμε περάσει στην εποχή που οι άνθρωποι αγοράζουν «Εμπειρίες», η οποία ακολούθησε την εποχή που αγοράζαμε απλώς «Υπηρεσίες», και η οποία ήρθε μετά την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης που αγοράζαμε μόνο «Προϊόντα», που και αυτή ήρθε μετά από την εποχή που αγοράζαμε «Υλικά» (“Commodities”).
Έως πρόσφατα η λέξη-κλειδί του Management ήταν η “Ποιότητα”. Ο βασικός λόγος ήταν γιατί ένας κόσμο που είχε κορεσθεί από Αγαθά (χάρη στη Βιομηχανική Επανάσταση), μετατρεπόταν σε ένα κόσμο Υπηρεσιών. Κατά την περίοδο των Αγαθών κυριάρχησε η “Τυποποίηση” και η “Διαθεσιμότητα”. Ακολούθως οι Υπηρεσίες ανέδειξαν και στηρίχθηκαν στην “Ποιότητα” ως μέτρο επιτυχίας.
- Πλέον όμως οι άνθρωποι (του Δυτικού Κόσμου) έχουν ένα τρόπο να μετράνε την ελκυστικότητα και την επιρροή των Εμπειριών που αναζητούν. Αυτό το μέτρο είναι η “Αυθεντικότητα”.
Το βλέπουμε γύρω μας παντού – οι James Gilmore και Joseph Pine II, συγγραφείς των best-sellers “The Experience Economy” και “Mass Customization” (Harvard Business Review), στο τελευταίο τους βιβλίο “Authenticity : What the Customer really wants”, αναφέρουν :
- « .. Σε ένα κόσμο που όλο και περισσότερο γεμίζει σκόπιμα και εντυπωσιακά σκηνοθετημένες εμπειρίες, σε ένα αυξανόμενο “ψεύτικο” κόσμο, οι καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν ή να μην αγοράζουν βασιζόμενοι στο πόσο “αληθινή” προσλαμβάνουν μια προσφορά. ‘Επιχειρείν’ στην εποχή μας είναι πλέον το να είσαι Αληθινός. Πρωτότυπος. Γνήσιος. Ειλικρινής. Αυθεντικός.
Ισως είναι χρήσιμο να σημειώσουμε ότι οι άνθρωποι τείνουμε να θεωρούμε ως “Αυθεντικό” κάτι το οποίο είναι πολύ παλαιότερο από εμάς, αλλιώς οι αποδείξεις «αυθεντικότητας» πρέπει να είναι ΠΟΛΥ ισχυρές. Κάποιοι παραγωγοί που συνεργάζομαι από όλοι την Ελλάδα έχουν την ένδειξη «…..Από το 1988», ενώ συχνά έχουμε ακούσει για την «Πατροπαράδοτη (!) Ελληνική/Κρητική/Κερκυραϊκή/Χιώτικη φιλοξενία».
Αυτός ο απλός κανόνας ευτυχώς οδηγεί σε μια απλή συνταγή Management – και όχι μόνο : το πιο σημαντικό που έχει να αναδείξει πλέον μια εταιρία, μια ομάδα, ένα άτομο, είναι η «κληρονομιά» του.
Η οποία συχνά, μπορεί να αποτελέσει, χωρίς μεγάλη προσπάθεια, και μια καλή πυξίδα για το μέλλον.
** ο Δημήτρης Βασιλείου είναι Επιχειρηματίας Τροφίμων, με πτυχίο Μηχανολόγου Μηχανικού και Μεταπτυχιακού σε Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Είναι δημιουργός της “Authentic Greece”, καινοτόμου εταιρίας που αξιοποιεί τα Επώνυμα Τοπικά Τρόφιμα ως εργαλείο Marketing Ξενοδοχείων και Προορισμών.