Τα υψηλά χρέη και τα προβλήματα με τους κινητήρες των αεροσκαφών Airbus έχουν φέρει σε δυσχερή θέση την Wizzair, που το τελευταίο διάστημα δέχεται συνεχές “σφυροκόπημα” από short funds.

Εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου η ουγγρική χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία, “καθηλωμένη” οικονομικά καθώς το καθαρό χρέος
είναι ίσο με 4,6 φορές τα ετήσια κέρδη της, ενώ το κύριο μέρος των προορισμών της-προς Ανατ. Ευρώπη– είναι υπό την πίεση των εξελίξεων στην Ουκρανία.

Σε αντίθεση με την Wizzair άλλες εταιρείες low cost λ.χ. Ryanair, EasyJet αλλά και μικρότερες όπως Play, Norse, Volotea έχουν θετικό ταμείο- δλδ διαθέσιμα μείον υποχρεώσεις- .

Παράλληλα μετοχές ορισμένων εξ’ αυτών (Ryanair, EasyJet) είναι πιο “αγοράσιμες” με τους επενδυτές να διατίθενται να πληρώσουν 10,7 φορές τα κέρδη της Ryanair ή 7,6 φορές της EasyJet παρά το ότι ο πολλαπλασιαστής της WizzAir είναι στις 5,3 φορές.


Τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό, σε μία περίοδο καμπής στην κατακόρυφη αύξηση του τουρισμού/αερομεταφορών μετά τον Covid-19 (ήδη η τάση δείχνει να “κορυφώνεται”) πιθανότατα θα ακολουθήσει διαδικασία αναδιάταξης δυνάμεων στον ευρωπαϊκό χάρτη.

  • Από αυτή την άποψη η πρόσφατη ενέργεια της διοίκησης της AEGEAN να αποκτήσει το 13% του μετοχικού κεφαλαίου της Volotea-έναντι 25 εκατ.€ με option για επιπλέον 25% αναλογικά με περαιτέρω ποσοστό- είναι μεν προληπτικού χαρακτήρα πλην όμως έχει και επενδυτική διάσταση εάν και εφ’ όσον βγει το εγχείρημα της Volotea.

Το “κλειδί” της low cost αεροπορικής; το 92% της δραστηριότητας προέρχεται από Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία δηλαδή 3 αγορές που ενδιαφέρουν την ελληνική εταιρεία (ως ποσοστό σε κύκλο εργασιών/ebitda).

  • Προοπτικά σε μία “επόμενη ημέρα” των ευρωπαϊκών αερομεταφορών που θα προέρχεται από ένα consolidation- με κάποιες low cost να έχουν αναστείλει την λειτουργία τους ή να έχουν εξαγορασθεί) η έκθεση της AEGEAN στο fair value της υγιούς Volotea (που πιθανόν να προχωρά σε ΙΡΟ) θα είναι πολλαπλάσιο της αξίας επένδυσης (25 εκατ.€ πιθανόν επιπλέον 25 εκατ.€).

Παράλληλα, όπως σημειώνουν στελέχη της διοίκησης η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά, ήδη επιχειρείται άμβλυνση της εποχικότητας με προσθήκη νέων προορισμών και αύξηση προσφερόμενων θέσεων (για το τέταρτο τρίμηνο).