Σε καθημερινή βάση, πραγματοποιούνται 12 αναχωρήσεις προς την άλλη άκρη του Ατλαντικού
Από τη Βίκυ Ζιάμπρα
Καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από την άλλη άκρη του Ατλαντικού και στον πολλαπλασιασμό των πτήσεων που ενώνουν την Ελλάδα με τις ΗΠΑ διαδραματίζουν σταθερά τα Greek Luxury Tourism Workshops της ΤΜΕ.
Σε ένα από τα πλέον θαλερά κομμάτια του ελληνικού τουρισμού αναδεικνύεται η αμερικανική τουριστική αγορά για την Ελλάδα, που αποτελεί την πυξίδα για την άνθηση του τουρισμού υψηλού εισοδήματος στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τη γλώσσα των αριθμών, το εντύπωμα της αγοράς της Βορείου Αμερικής δείχνει ότι αποτελεί μία από τις πιο δυναμικά αναπτυσσόμενες πηγές ταξιδιωτών για την Ελλάδα, με τις αεροπορικές εταιρείες να έχουν ξεκινήσει φέτος τα δρομολόγιά τους νωρίτερα μέσα στην άνοιξη, με περισσότερες, αριθμητικά, πτήσεις και μεγαλύτερη συχνότητα προς την Αθήνα από περισσότερα αμερικανικά αεροδρόμια.
Κι όλα αυτά σε συνέχεια μιας χρονιάς κατά την οποία οι αφίξεις και οι εισπράξεις από την άλλη άκρη του Ατλαντικού αναδείχθηκαν «λίρα εκατό», καταγράφοντας ιστορικά υψηλές επιδόσεις.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το φετινό καλοκαίρι, κατά την περίοδο υψηλής ζήτησης, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, μετρά 82 εβδομαδιαίες αναχωρήσεις προς τις ΗΠΑ, έναντι 67 το καλοκαίρι του 2023.
Νέα Υόρκη, Σικάγο, Ατλάντα, Βοστόνη, Ουάσιγκτον και Φιλαδέλφεια είναι οι πόλεις που συνδέονται φέτος με την ελληνική πρωτεύουσα, ενώ ως προς τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη γραμμή, πέραν της Emirates, με σύνδεση όλο τον χρόνο, πετούν οι American Airlines, United, Delta και, πλέον, και η νορβηγική Norse.
Σε καθημερινή βάση, πραγματοποιούνται 12 αναχωρήσεις προς την άλλη άκρη του Ατλαντικού από 5 αεροπορικές εταιρείες, έναντι 4 πέρσι.
Η Αθήνα συνδέεται με 6 πόλεις και 7 αεροδρόμια των ΗΠΑ, ενώ φέτος ο αριθμός των δρομολογίων έχει αυξηθεί σε 11 έναντι 9 το 2023, με τη Norse να εξυπηρετεί το ένα δρομολόγιο προς τη Νέα Υόρκη και τη United να εκτελεί το έτερο με προορισμό το Σικάγο.
Ενδεικτικά, η Delta Airlines, κάνοντας ένα διάλειμμα δύο μηνών κατά την περίοδο χαμηλής ζήτησης, τον χειμώνα, έως και τις αρχές Μαρτίου, ξεκίνησε νωρίτερα φέτος το θερινό της πρόγραμμα για την Αθήνα τόσο για τη σύνδεση με Νέα Υόρκη όσο και για την αντίστοιχη με τη Βοστόνη. Μάλιστα, η σύνδεση της Βοστόνης θα αναβαθμιστεί σε καθημερινή το ερχόμενο καλοκαίρι, λόγω της υψηλής πληρότητας που καταγράφηκε μέσα στο 2023.
Στην ίδια κατεύθυνση, η United, η οποία το 2023 προχώρησε για πρώτη φορά στην επέκταση του θερινού της προγράμματος, λόγω της ισχυρής ζήτησης προς την Αθήνα από τη Νέα Υόρκη, για το θερινό πρόγραμμα του 2024, ενίσχυσε τη συχνότητα σε καθημερινή βάση για το συγκεκριμένο δρομολόγιο και ξεκίνησε νωρίτερα κατά μία εβδομάδα τις πτήσεις της έναντι του αρχικού προγραμματισμού, που ήταν για την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου.
Νωρίτερα σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό, με καθημερινές πτήσεις, άρχισε για φέτος και η σύνδεση της εταιρείας με την Ουάσιγκτον.
Αντίστοιχα, πιο νωρίς σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό της, ξεκίνησε φέτος τις εποχικές απευθείας συνδέσεις και η American Airlines στο δρομολόγιο Φιλαδέλφεια-Αθήνα.
Το ντεμπούτο της στη σύνδεση Αθήνα-ΗΠΑ έκανε φέτος από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» η νορβηγική Norse Atlantic Airways. Η χαμηλού κόστους και μεγάλων αποστάσεων νορβηγική αεροπορική εταιρεία ξεκίνησε τις πρώτες απευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης, ενισχύοντας σημαντικά τη συνδεσιμότητα της Ελλάδας με την άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Για φέτος, η αεροπορική θα εκτελεί πέντε δρομολόγια σε εβδομαδιαία βάση μέχρι και τον Σεπτέμβριο, με τιμές που ξεκινούν από 239 ευρώ στην Οικονομική Θέση και από 458 ευρώ στην Norse Premium, περιλαμβάνοντας όλους τους φόρους και τις χρεώσεις, με τον Bjorn Tore Larsen, διευθύνοντα σύμβουλο και ιδρυτή της Norse Atlantic Airways, να επισημαίνει πως η απήχηση της συγκεκριμένης σύνδεσης θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η εταιρεία σε ό,τι αφορά την παρουσία της στην Αθήνα.
Η σημασία της αμερικανικής αγοράς
H σημασία της αμερικανικής αγοράς αντικατοπτρίζεται στην πρόθεση των επικεφαλής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα της Αθήνας και της Ελλάδας εν γένει με τις ΗΠΑ, θέτοντας ως προτεραιότητα την έναρξη απευθείας δρομολογίων προς το Μαϊάμι και γενικότερα τη Δυτική Ακτή.
Ενδεικτικό της σπουδής των Αμερικανών για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας είναι το γεγονός ότι, το 2023, η αγορά των ΗΠΑ κατέλαβε την έκτη θέση σε ό,τι αφορά τη διεθνή απευθείας κίνηση (Έλληνες και ξένοι ταξιδιώτες), καταγράφοντας άνοδο 66% σε ετήσια βάση, και τερμάτισε στην κορυφή από πλευράς ξένων επισκεπτών, με αύξηση 51% σε σχέση με το 2022.
Τη δυναμική της διατήρησε και το 2024 η αμερικανική αγορά. Σε ό,τι αφορά τη διεθνή απευθείας κίνηση (Έλληνες και ξένοι ταξιδιώτες), το α’ τετράμηνο του 2024, η συγκεκριμένη αγορά βρέθηκε στη 13η θέση της λίστας με τις αγορές που τροφοδοτούν το «Ελευθέριος Βενιζέλος», καταγράφοντας αύξηση 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Αντίστοιχα, από πλευράς ξένων επισκεπτών, κατέλαβε την πρώτη θέση, με άνοδο 22% συγκριτικά με το τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου του 2023.
Η σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη
Στις καλένδες έχει παραπεμφθεί, την ίδια στιγμή, η αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης, του δεύτερου μεγαλύτερου αστικού κέντρου της χώρας, με τις ΗΠΑ.
Μπορεί ο ίδιος ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζορτζ Τσούνης, να έχει αναδείξει την επιτακτική ανάγκη σύνδεσης της βορειοελλαδίτικης πόλης με την άλλη άκρη του Ατλαντικού, λέγοντας πως η εταιρεία που επεξεργάζεται το ενδεχόμενο έναρξης δρομολογίων μεταξύ Θεσσαλονίκης και ΗΠΑ είναι η United Airlines, ωστόσο, μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει καμία επίσημη ανακοίνωση. Πληροφορίες από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κάνουν λόγο για έναρξη απευθείας πτήσης από τις ΗΠΑ προς τη Θεσσαλονίκη το 2026.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, πάντως, κινείται και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με τον περιφερειάρχη, Απόστολο Τζιτζικώστα, να πραγματοποιεί πρόσφατα συναντήσεις εργασίας με την επιτετραμμένη της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Μαρία Όλσον.
«Με την απευθείας αεροπορική σύνδεση του αεροδρομίου “Μακεδονία” με τις ΗΠΑ, τα επόμενα χρόνια, προσδοκούμε εκτόξευση των αφίξεων από την άλλη άκρη του Ατλαντικού» είχε πει, τον περασμένο Απρίλιο, ο Απ. Τζιτζικώστας, κατά τη συνάντησή του με τη Μ. Όλσον.
Απόντες, πάντως, παραμένουν μέχρι σήμερα οι ξενοδόχοι, με παράγοντες της αγοράς να επισημαίνουν πως μια τέτοια κίνηση απαιτεί συστράτευση δυνάμεων, ούτως ώστε να ξεκινήσουν οι πτήσεις και να καταστούν βιώσιμες.
Καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από την άλλη άκρη του Ατλαντικού και στον πολλαπλασιασμό των πτήσεων που ενώνουν την Ελλάδα με τις ΗΠΑ διαδραματίζουν σταθερά τα Greek Luxury Tourism Workshops, που έχει διοργανώσει τα τελευταία χρόνια με επιτυχία η Tourism Media & Events.
Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, επίκεινται δύο ακόμη εκδηλώσεις, το Greek Health Tourism Forum, που θα πραγματοποιηθεί στις 19 Νοεμβρίου στη Νέα Υόρκη, με επίκεντρο τον τουρισμό υγείας, και το Greek Luxury Tourism Workshop, που θα πραγματοποιηθεί στις 21 Νοεμβρίου στο Σικάγο, με αιχμή τον τουρισμό πολυτελείας.
Κοινός τόπος, πάντως, είναι ότι σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω τόνωση του αριθμού των Αμερικανών που ταξιδεύουν στην Ελλάδα διαδραμάτισαν και οι επαφές που πραγματοποίησε τη διετία 2019-2020 ο τότε υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, με τους επικεφαλής αεροπορικών εταιρειών, οι οποίοι πείστηκαν μετέπειτα, ποντάροντας στον προορισμό «Ελλάδα» και ειδικότερα στο κομμάτι της κρουαζιέρας.
Δεδομένων των παραπάνω, κρίσιμο στοίχημα, που μελετά σήμερα το Υπουργείο Τουρισμού και η αρμόδια υπουργός, κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, είναι η μεγαλύτερη δυνατή επιμήκυνση της σεζόν, καθώς και η διεύρυνση των υφιστάμενων μεγεθών.