Ο κλάδος των logistics παρουσιάζει ιδιαίτερα σημαντική ανάπτυξη στην Ελλάδα, ειδικά μετά την πανδημία

Ο κλάδος των μεταφορών & logistics στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα δυναμικός, με εντυπωσιακά περιθώρια ανάπτυξης και συνεχείς επενδύσεις. Για το επόμενο χρονικό διάστημα, έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ κυρίως σε υποδομές και νέους αποθηκευτικούς χώρους στην ευρύτερη περιοχή του Θριασίου Πεδίου και της Θεσσαλονίκης, με στόχο η Ελλάδα να καταστεί η κύρια πύλη εισόδου φορτίων από την Ασία και την Ινδία.

Όπως προκύπτει από στοιχεία τόσο της εγχώριας όσο και της διεθνούς αγοράς, η πανδημία είχε καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη του κλάδου και τη διαμόρφωση των εξελίξεων, ενώ νέες προσαρμογές έγιναν αναγκαίες, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή.

Ο τομέας των μεταφορών & logistics έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές, τα τελευταία χρόνια, και ειδικότερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Η πιο πρόσφατη έρευνα της KPMG στην Ελλάδα, “Future of Transportation & Logistics: Trends and Developments in the Greek Market”, παρουσιάζει μια επισκόπηση της αγοράς και αναδεικνύει τις επερχόμενες τάσεις και προκλήσεις.

Σύμφωνα με τα βασικά ευρήματα της έρευνας, ο τομέας των 3PL, ενώ παρουσίαζε σημαντική ανάπτυξη από το 2016 έως το 2019, δέχτηκε ένα χτύπημα το 2020, στην αρχή της πανδημίας, για να ανακάμψει γρήγορα, με μέσο όρο CAGR 21% από το 2020 έως το 2021. Η πανδημία επέβαλε μια άνοδο στη ζήτηση για τις υπηρεσίες μεταφοράς, την οποία δεν ανέμεναν πολλές εταιρείες 3PL, και τόνισε την ανάγκη για αύξηση της λειτουργικής τους αποτελεσματικότητας. Η απόδοση των ελληνικών επιχειρήσεων μεταφορών κατατάχθηκε χαμηλότερα από αντίστοιχες άλλων χωρών. Όπως αναφέρεται, η ελληνική αγορά 3PL αποτελείται από μικρομεσαίους «παίκτες». Η αγορά παραμένει ανταγωνιστική, αλλά με υψηλά επίπεδα κατακερματισμού, καθώς οι 15 κορυφαίες εταιρείες ελέγχουν το 26,1% της συνολικής αγοράς (706,7 εκατ. ευρώ). Εντοπίζεται μάλιστα μια ανοδική τάση στις καθαρές πωλήσεις, με ένα ποσοστό EBITDA να εμφανίζει αρνητική τάση, που υποδηλώνει την αντιστάθμιση μεταξύ βιώσιμης κερδοφορίας και απόκτησης μεριδίου αγοράς. Η μείωση του μικτού περιθωρίου κέρδους, στην πλειονότητα των επιχειρήσεων, εκτιμάται ότι απεικονίζει την αύξηση του κόστους τα τελευταία τρία χρόνια και τον έντονο ανταγωνισμό.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι κύριες τάσεις είναι: έμφαση στη βιωσιμότητα, ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και έντονη ενσωμάτωση της τεχνολογίας. Περαιτέρω, διαπιστώνεται ότι ένα μεγάλο μέρος των υφιστάμενων εγκαταστάσεων logistics στην Ελλάδα είναι μάλλον ακατάλληλο για την υποστήριξη των σύγχρονων αναγκών της αγοράς. Η πλειοψηφία των κέντρων fulfilment είναι μικρού μεγέθους, με χαμηλό επίπεδο αυτοματισμού. Οι εταιρείες, στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού των αποθηκευτικών χώρων, αντιμετωπίζουν σειρά προκλήσεων σχετιζόμενων με την επίτευξη της σωστής ισορροπίας στη χρήση της τεχνολογίας και την επιλογή των καταλληλότερων λύσεων για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των επενδύσεων αυτών, στη διαθεσιμότητα εξοπλισμού, στην ανάγκη υλοποίησης των επενδύσεων, παράλληλα με την καθημερινή λειτουργία, κ.λπ.

Η μεθοδολογία Modular Warehouse Automation (MWA), που έχει αναπτυχθεί από την KPMG, βοηθά να ξεπεραστούν τα εμπόδια αυτά και να αναπτυχθεί ένα βιώσιμο σενάριο για την αυτοματοποίηση των υπαρχουσών αποθηκών χρησιμοποιώντας τεχνολογία ρομποτικής. Η προσέγγιση της KPMG προσφέρει σταδιακό μετασχηματισμό, χωρίς διακοπή στις καθημερινές λειτουργίες, και βασίζεται σε έναν λεπτομερή σχεδιασμό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του εκάστοτε οργανισμού. Λαμβάνοντας υπόψη πολλές διαφορετικές παραμέτρους, μπορεί να προσδιοριστεί ο καταλληλότερος βαθμός αυτοματισμού στον οποίο προτείνεται να επενδύσει μια επιχείρηση. Η λύση είναι ευέλικτη, προσφέροντας την ευκαιρία για περαιτέρω επέκταση του αυτοματισμού στο μέλλον –καταλήγοντας σε μια πλήρως αυτοματοποιημένη αποθήκη.

Με αφορμή την έρευνα, ο Δημήτρης Παπακανέλλου, Partner, Consulting, ΚPMG στην Ελλάδα, δήλωσε σχετικά: «Ο κλάδος των μεταφορών & logistics στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα δυναμικός, με εντυπωσιακά περιθώρια ανάπτυξης και συνεχείς επενδύσεις, οι οποίες αφορούν τόσο την εξυπηρέτηση της εγχώριας αγοράς όσο και την ανάπτυξη των δυνατοτήτων της χώρας ως διαμετακομιστικό κέντρο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Ο τρόπος που θα αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του εκσυγχρονισμού και αυτοματισμού των αποθηκευτικών χώρων θα παίξει σημαντικό ρόλο τόσο στη σχετική ανταγωνιστικότητα του κλάδου διεθνώς όσο και στην ποιότητα των υπηρεσιών προς τους κλάδους της βιομηχανίας και του εμπορίου, αλλά και στη βελτίωση της εμπειρίας των τελικών καταναλωτών».

Συμπερασματικά, ο τομέας μεταφορών & logistics στην Ελλάδα παρουσίασε ανάπτυξη μετά το τέλος της πανδημίας και η ελληνική αγορά είναι κατακερματισμένη σε μικρούς και μεσαίους κυρίως παρόχους 3PL. Για τους βασικούς «παίκτες» 3PL υπάρχει μια ανοδική τάση στις πωλήσεις, με τις εταιρείες να προσπαθούν να βρουν την ισορροπία μεταξύ της βιώσιμης κερδοφορίας και της απόκτησης μεριδίου αγοράς. Επίσης, τα τελευταία τρία χρόνια χαρακτηρίζονται από αύξηση του κόστους, καθώς και έντονο ανταγωνισμό, και οι σύγχρονοι οργανισμοί φαίνεται ότι εστιάζουν στην αύξηση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας και την προηγμένη τεχνολογία. Επιπλέον, οι βασικοί πάροχοι υπηρεσιών 3PL εφαρμόζουν λύσεις που προάγουν τη βιωσιμότητά τους και συμβάλλουν σε end-to-end βιώσιμες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Aπό το περιοδικό ΧΡΗΜΑ