Ένα σοβαρό χειρουργείο στον ώμο ήταν ικανό για να επισπεύσει την αποχώρηση του 66 χρονου Ιταλο-Καναδού Sergio Marchionne από την ηγεσία του ομίλου της FCA (Fiat Chrysler Automobiles) καθώς και της Ferrari. Στην κορυφή της οποίας είχε αντικαταστήσει πριν από 2 χρόνια το Luca di Montezemelo.
Μετά από 14 χρόνια σκληρής δουλειάς –είχε αναλάβει καθήκοντα από το 2004- ο γνωστός για την απαράμιλλη εργατικότητά του και από τους μακροβιότερους CEO στη παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αποχωρεί για λόγους υγείας που μέχρι στιγμής δεν έχουν διευκρινιστεί. Κι ενώ βρισκόταν σε αναρρωτική άδεια, εντελώς απροσδόκητα, ανακοινώθηκε η άμεση αντικατάστασή του.
Το σίγουρο όπως όλα δείχνουν είναι πως μολονότι η εταιρεία κρατά κλειστά τα χαρτιά της, η απομάκρυνση του Sergio Marchionne φαίνεται να επιταχύνθηκε και ιδιαίτερα σε μια εποχή που αποτελεί σημείο καμπής για την εταιρεία. Θυμίζουμε ότι πριν 12 μέρες οι υπάλληλοι της FIAT είχαν κατέβει σε 48ωρη απεργία διαμαρτυρόμενοι για τη μεταγραφή του Κριστιάνο Ρονάλντο στη Γιουβέντους. Ως γνωστόν η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία και η μεγάλη ποδοσφαιρική ομάδα ανήκουν στην οικογένεια Ανιέλι και οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να εκδηλώσουν με έντονο τρόπο τη δυσαρέσκειά τους.
Ποιος ήταν ο Sergio Marchionne
Ο Sergio Marchionne θεωρείται εν πολλοίς υπεύθυνος για την αναμόρφωση της Fiat, την πετυχημένη δημιουργία του Ομίλου Fiat-Chrysler και γενικότερα την μεταστροφή της εταιρείας σε μια κερδοφόρα επιχείρηση μετά από πολλά χρόνια.
Ορίστηκε CEO το 2004, όταν η εταιρεία φλέρταρε με τη χρεοκωπία, και κατάφερε να αναστρέψει ζημιές €6 δισ. σε κέρδη μέσα σε μόλις δύο χρόνια, περικόπτωντας δαπάνες και προσωπικό, ενώ στη συνέχεια αναζήτησε συνεργασίες. Η εξαγορά της Chrysler ήταν αυτή που έδωσε στη Fiat το παγκόσμιο χαρακτήρα που χρειαζόταν για να επιβιώσει.
Στον απερχόμενο Marchionne, ο οποίος έχει κάνει χαρακτηριστικό στοιχείο της εμφάνισής του το μαύρο πουλόβερ αντί των κουστουμιών που συνηθίζονται στις τάξεις των κορυφαίων μάνατζερ, πιστώνεται η διάσωση της Chrysler κατά τη διάρκεια της μεγάλης οικονομικής κρίσης της Αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας το 2011. Ακολούθησε η συγχώνευσή της με τη Fiat και η δημιουργία της FCA (Fiat Chrysler Automobiles) και η μεταφορά της έδρας εκτός Ιταλίας, στο Λονδίνο.
Για τους οπαδούς πάντως της Ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας ο Marchionne είναι τουλάχιστον αμφιλεγόμενο πρόσωπο, μιας και δεν έδειχνε να πίστευε σε αυτήν. Άλλωστε στο τελευταίο πενταετές πλάνο που παρουσίασε πριν από περίπου ένα μήνα δεν γινόταν σχεδόν καθόλου λόγος για τη Fiat ενώ ενισχυόταν σημαντικά η Jeep. Παράλληλα του χρεώνεται και η εγκατάλειψη και ουσιαστικά κατάργηση της Lancia και μάλιστα σε μια περίοδο που οι πάντες αναζητούν βαριά ονόματα και ειδικά στην premium κατηγορία.
Ποιοι τον διαδέχονται
Διάδοχός του στην κορυφή της πυραμίδας της FCA είναι ο 54χρονος Mike Manley, που ήταν έτσι κι αλλιώς το φαβορί στην κούρσα διαδοχής που θεωρητικά θα ξεκινούσε όπως είπαμε σε περίπου ένα χρόνο από τώρα. Ο Manley ξεκίνησε την πορεία του στον κλάδο το 2000 στη Daimler, ενώ από το 2009 είναι επικεφαλής της Jeep.
Τη θέση του Marchionne στη Ferrari ανέλαβε ο John Elkan, εγγονός του θρυλικού Gianni Agnelli, του πατριάρχη της Fiat για πολλές δεκαετίες και κ των ιδιοκτητών της FCA. Ο Elkan πάντως δεν σκοπεύει να μείνει για πολύ στη θέση, καθώς όπως δήλωσε μεταξύ άλλων θα προτείνει τους μετόχους ως επικεφαλής της μάρκας το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ferrari και πρώην προέδρου της Philip Morris Louis C Camilleri.