Υποδομές ζωτικής σημασίας (π.χ. λιμάνια και δίκτυα μεταφορών) είναι «τρωτά» στην επιρροή της Κίνας και χρειάζονται έλεγχοι για να αποκλειστούν οι ύποπτες επενδύσεις, σύμφωνα με το ΕΚ. |
Σε έκθεση που συντάχθηκε από τον εισηγητή Klemen Grošelj (Renew, Σλοβενία) και εγκρίθηκε με 565 ψήφους υπέρ, 26 κατά και 31 αποχές, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξετάζει πώς η Κίνα, μέσω της στρατηγικής για τη συγχώνευση του στρατιωτικού και μη στρατιωτικού τομέα, αποκτά όλο και μεγαλύτερη πρόσβαση και επιρροή στις ευρωπαϊκές υποδομές ζωτικής σημασίας. Αυτές περιλαμβάνουν τομείς ζωτικής σημασίας για την ΕΕ, όπως οι υποδομές μεταφορών και τα λιμάνια, τα δίκτυα τηλεπικοινωνιών, τα σπάνια μέταλλα και τα υποθαλάσσια καλώδια.
Οι ευρωβουλευτές επισημαίνουν ότι η στρατηγική αυτή είναι ένα κινεζικό πρόγραμμα που εκπονήθηκε και κατευθύνεται από την κυβέρνηση, το οποίο χρησιμοποιεί όλα τα επίπεδα κρατικής και εμπορικής εξουσίας για την ενίσχυση και υποστήριξη του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος και της ένοπλης πτέρυγας του, του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού. Ανησυχούν ότι αυτή η στρατηγική στοχεύει στη μεταφορά τεχνολογίας, με στόχο την αύξηση της κυριαρχίας της Κίνας σε ξένες χώρες και την υπονόμευση των γεωπολιτικών της αντιπάλων. Μολονότι επαινούν τα πρόσφατα νομοθετικά μέτρα που έλαβε η ΕΕ για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των υποδομών ζωτικής σημασίας, οι ευρωβουλευτές ανησυχούν ότι οι πρωτοβουλίες αυτές περιορίζονται σε διαδικασίες ελέγχου για άμεσες ξένες επενδύσεις, αφήνοντας άλλους διαύλους ανοικτούς για το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας να αποκτήσει πρόσβαση και να επηρεάσει τα ευρωπαϊκά περιουσιακά στοιχεία ζωτικής σημασίας. Υπογραμμίζοντας τη συνεχιζόμενη ευπάθεια των ζωτικών υποδομών της Ευρώπης, καλούν την ΕΕ και τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν γρήγορα το διευρυμένο κανονιστικό τους πλαίσιο, ώστε να εξαιρεθούν οντότητες που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη στρατηγική της Κίνας, ιδίως στον τομέα των τεχνολογιών με στρατιωτικές εφαρμογές. Περιορισμός της ξένης επιρροής στα λιμάνια της ΕΕ Την ίδια ημέρα, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν έκθεση (585 ψήφους υπέρ, 21 κατά και 26 αποχές) σχετικά με μια συνολική ευρωπαϊκή στρατηγική για τα λιμάνια, η οποία εκπονήθηκε από τον εισηγητή Tom Berendsen (ΕΛΚ, Ολλανδία), και στην οποία τονίζεται ότι οι λιμένες διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην οικονομία, παρέχουν θέσεις εργασίας, διευκολύνουν το εξωτερικό εμπόριο, την ενεργειακή μετάβαση και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Το ΕΚ υπενθυμίζει τις προειδοποιήσεις των υπηρεσιών πληροφοριών σχετικά με τον κίνδυνο που θα μπορούσε να έχει η οικονομική παρουσία τρίτων χωρών στους ευρωπαϊκούς λιμένες όσον αφορά την οικονομική τους εξάρτηση, κατασκοπεία ή δολιοφθορά. Οι ευρωβουλευτές προτείνουν ότι η ξένη επιρροή στους λιμένες της ΕΕ θα πρέπει να είναι περιορισμένη και καλούν την Επιτροπή και τις κυβερνήσεις να διενεργήσουν επειγόντως εκτίμηση κινδύνου για τη συμμετοχή της Κίνας και άλλων τρίτων χωρών στις θαλάσσιες υποδομές, τον αντίκτυπό της στην εργασία και το περιβάλλον. Επιθυμούν υποχρεωτικό έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων και μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ των χωρών της ΕΕ για την παρεμπόδιση ύποπτων επενδύσεων σε υποδομές ζωτικής σημασίας. Προκειμένου να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ των λιμένων της ΕΕ και να αντιμετωπιστούν τα προαναφερθέντα ζητήματα, οι ευρωβουλευτές ζητούν μια ευρωπαϊκή σύνοδο για τα λιμάνια και καλούν την Επιτροπή να παρουσιάσει μια ευρωπαϊκή στρατηγική πριν από το τέλος του 2024. |