Το φετινό ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις τίμησε με την παρουσία του ο Πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, Mohammed Ben Sulayem, γνώστης των απαιτητικών ειδικών διαδρομών στα ελληνικά βουνά, μιας και είχε δοκιμαστεί αρκετές φορές σε αυτά ως αγωνιζόμενος. Φέτος επέστρεψε στην Ελλάδα με άλλη ιδιότητα, αλλά με την ίδια αγάπη για τη χώρα μας.
Λίγο πριν αρχίσει η δράση στις ειδικές διαδρομές, ο 61χρονος μίλησε για το Ράλλυ Ακρόπολις, για το μνημόνιο συνεργασίας για την καταπολέμηση της διαδικτυακής βίας στον αθλητισμό, το οποίο υπέγραψε με τον Αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού, Γιάννη Βρούτση, καθώς και για το μέλλον του WRC.
Έχετε αγωνιστεί εδώ στο παρελθόν. Ποιες είναι οι αναμνήσεις σας από την Ελλάδα;
Πολύ σκληρό ράλλυ. Για τα ελαστικά, για τις αναρτήσεις που υποφέρουν. Απαιτεί αντοχές, τόσο από το αυτοκίνητο όσο και από τα πληρώματα, αν και φέτος, με τη βροχή, ίσως τα πράγματα να μην είναι τόσο άσχημα. Έχω πολύ ωραίες αναμνήσεις. Υπήρχαν όπως ξέρετε θέματα με την ΕΛΠΑ· ήταν λυπηρό, γιατί το Ράλλυ Ακρόπολις αποτελούσε παραδοσιακά την απόλυτη δοκιμασία. Έπειτα ιδρύθηκε η Ομοσπονδία, την οποία η FIA υποστήριξε, και η επιστροφή του Ράλλυ Ακρόπολις στο WRC ήταν μια σπουδαία εξέλιξη. Όπως πάντα, λέω «το ποτάμι δε γυρίζει πίσω». Ο αγώνας έχει πλέον την υποστήριξη της κυβέρνησης και υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός για το Ακρόπολις. Όλα γίνονται όπως πρέπει και νιώθω πως η συνεργασία με το WRC θα είναι πάντα υγιής.
Είχατε μια συνάντηση με τον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού, Γιάννη Βρούτση…
Βρισκόμαστε σε ένα σπουδαίο αθλητικό γεγονός εδώ στην Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα και σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία για τη χώρα, με την κακοκαιρία που έχει κοστίσει ζωές. Θέλω να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου στην κυβέρνηση και σε όλους τους Έλληνες.
Ως προς τη συνάντηση με τον Υπουργό, επεκταθήκαμε και σε θέματα πέραν του Ράλλυ Ακρόπολις. Η Ελλάδα πρέπει να εξετάσει συνολικά την ανάπτυξη του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Δεν υπάρχει μόνο το Ακρόπολις, υπάρχουν και τα χαμηλότερα σκαλοπάτια. Πρέπει να γίνουν κάποια βήματα προς τα εμπρός σε ό,τι αφορά το karting, εκεί όπου «γεννιούνται» οι νέοι οδηγοί αγώνων. Και κατάλαβε τη σημασία τού να έχουμε νέους αθλητές στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αγόρια και κορίτσια.
Έπειτα, μιλήσαμε για ένα θέμα που αφορά την ανάγκη της δραστικής μείωσης του κόστους ενασχόλησης με τους αγώνες. Αν για παράδειγμα δείτε το Crosscar, που αποτελεί μια βάση εμπλοκής στους αγώνες, πριν από 13 χρόνια κάναμε λόγο για εμπλοκή με 8.000 ευρώ. Σήμερα το ποσό έχει τριπλασιαστεί. Ωστόσο, βρήκαμε το νομικό πλαίσιο ώστε να ξεπεράσουμε κάποιους περιορισμούς, και πλέον σε πολλές χώρες -μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα- όσοι επιθυμούν να αγωνιστούν με Crosscars μπορούν να κατασκευάσουν το δικό τους όχημα, ακολουθώντας τις ντιρεκτίβες και τους κανονισμούς. Είμαι πεπεισμένος πως με αυτόν τον τρόπο το κόστος θα πέσει ξανά στο ένα τρίτο.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό ζήτημα είναι αυτό της διαδικτυακής βίας στον αθλητισμό. Η ελληνική κυβέρνηση έγινε η πρώτη που υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας μαζί μας πάνω σε αυτό το θέμα. Η διαδικτυακή βία, που ανθίζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι καταστροφική, την αποκαλώ λοιμό. Πρέπει όλοι να συνεργαστούμε πάνω σε αυτό το ζήτημα. Διότι αν συνεχίσουμε έτσι, σε μερικά χρόνια η ζημιά θα είναι ανεπανόρθωτη. Είμαι πεπεισμένος πως θα τα καταφέρουμε, με αρωγό την τεχνολογία. Πιστεύω πως όλοι θέλουν να μπει ένα τέλος στη διαδικτυακή βία. Θυμηθείτε το παράδειγμα της Silvia Bellot της F1, που ήταν στο πάνελ αγωνοδικών και έλαβε τόσες απειλές για τη ζωή της και τις ζωές των μελών της οικογένειάς της. Μετά από αυτό δεν ήθελε να έχει πια καμία εμπλοκή με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Όμως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός βασίζεται στους εθελοντές. Αν βγουν από την εξίσωση, δεν έχουμε τίποτα. Τελεία.
Δεν είμαστε το μοναδικό σπορ που αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα, συναντάμε διαδικτυακή βία και αλλού. Θέλουμε λοιπόν τη βοήθεια όλων, για να δώσουμε ένα τέλος σε αυτόν το λοιμό. Έχουμε πλέον αυτό το μνημόνιο συνεργασίας, έχουμε τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με τη FIFA, και εγώ προσωπικά με τον πρόεδρό της, κύριο Gianni Infantino, καθώς και με τον Πρόεδρο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, τον κύριο Thomas Back. Πρέπει να ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας και να κάνουμε το σωστό.
Μιλώντας για προσχέδια, είδαμε νωρίτερα πως είχατε συνάντηση με εκπροσώπους των κατασκευαστών. Ποιο είναι λοιπόν το σχέδιο για το μέλλον του WRC;
Ξεκινώ λέγοντας πως θέλουμε και τις δικές τους συμβουλές. Δε θέλω εμείς, ως FIA, να ανακοινώνουμε μία κατεύθυνση. Ακολούθησα την ίδια οδό και στη Formula 1 σχετικά με τις αλλαγές κανονισμών των υβριδικών μηχανών που θα τεθούν σε ισχύ το 2026. Είχαμε δεκαοκτώ και πλέον μήνες συζητήσεων ανάμεσα στην ομοσπονδία και τους κατασκευαστές. Λάβαμε υπόψη τις προτάσεις τους και πήραμε τις αποφάσεις μας βάσει και αυτών. Προφανώς είναι αδύνατο να τους ικανοποιήσεις όλους, όμως όλοι τους υπέγραψαν, και αυτό άνοιξε την πόρτα και για άλλους κατασκευαστές. Το ίδιο ισχύει και εδώ. Οι κατασκευαστές πρέπει να μας καταθέσουν τις ιδέες τους και, λαμβάνοντάς τις υπόψη, θα πάρουμε, ως FIA, τις τελικές αποφάσεις. Επίσης, και είναι πολύ σημαντικό αυτό, δε θέλουμε μια προσωρινή λύση. Θέλουμε να βασιστούμε στην καινοτομία, να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και να καταλήξουμε σε ένα μακροπρόθεσμο πλάνο που να είναι ελκυστικό και για τους θεατές.
Περιμένουμε συγκεκριμένες προτάσεις για τους τεχνικούς κανονισμούς από τους κατασκευαστές, αλλά και για το μέλλον του σπορ. Ομοίως και με τον Promoter, σχετικά με πράγματα που μπορούν να γίνουν διαφορετικά και με καλύτερο τρόπο. Όπως κι από την πλευρά μας, ως Ομοσπονδία, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να αλλάξουμε προς το καλύτερο.
Ένα βασικό θέμα είναι η υβριδική τεχνολογία – πότε θα ξέρουμε τι θα γίνει;
Είμαστε σε συζητήσεις, και θεωρώ πως οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν σύντομα. Οι κατασκευαστές πρέπει να μας βοηθήσουν για να τους βοηθήσουμε. Δεν πρέπει να πάρουμε τις αποφάσεις μόνοι μας, αυτοί είναι οι παίκτες. Όσο συντομότερα καταθέσουν τις δικές τους τελικές προτάσεις, τόσο πιο γρήγορα θα ανακοινωθούν και οι νέοι κανονισμοί.
Ποια είναι τα βασικά θέματα που έχετε εντοπίσει πως πρέπει να εξεταστούν άμεσα σχετικά με το WRC και το μέλλον του σπορ;
Το βασικότερο είναι η μετάβαση στους νέους τεχνικούς κανονισμούς. Εξαρτάται από την κατεύθυνση που οι κατασκευαστές θα ήθελαν να πάρει το σπορ. Όμως εξίσου σημαντική είναι και η προώθησή του. Έχουμε εκτενείς συζητήσεις με τον WRC Promoter. Πιστεύω πως πρέπει να έρθουμε πιο κοντά στον θεατή. Όσα γίνονται σήμερα είναι πολύ καλά, αλλά πιστεύω πως μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερα. Υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση στη δημοτικότητα σε σχέση με την F1. Αν όμως δείτε τη δράση που προβάλλεται στην τηλεόραση, το WRC και τα ράλλυ γενικότερα δεν υστερούν καθόλου! Εσείς οι δημοσιογράφοι, το κοινό, δείτε τι κάνετε εδώ. Οργώνετε τα δάση, αγνοείτε όλη τη λάσπη, είναι το πάθος σας για το σπορ που σας κινεί. Είναι στιγμές που νιώθω πως έχουμε κολλήσει σε ό,τι αφορά την προβολή. Θέλω και εδώ την εμπλοκή των κατασκευαστών. Όχι να μας καθοδηγήσουν, αλλά να μας βοηθήσουν να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις.
Θα βοηθούσε αυτό να εμπλακούν και άλλοι κατασκευαστές;
Δεν είναι μυστικό, είχα μια συνάντηση με τον κύριο Akio Toyoda. Τον ρώτησα τι μπορούμε να κάνουμε, γιατί δεν είναι απλώς ο πρόεδρος ενός κατασκευαστή, είναι ένας άνθρωπος παθιασμένος με τους αγώνες. Βρήκαμε κοινό έδαφος στη συζήτησή μας και ανέφερε τη Subaru. Διότι ανήκει στην Toyota, η οποία θα μπορούσε να υποστηρίξει την εμπλοκή της. Όταν μιλάει ο κύριος Toyoda, μιλάει με σιγουριά. Υπάρχουν λοιπόν συζητήσεις, και η εμπλοκή περισσότερων κατασκευαστών είναι ένα σημαντικό ζήτημα. Αν και προτεραιότητα τώρα είναι οι τεχνικοί κανονισμοί και το τι θα ισχύσει με την κατηγορία Rally1, όπου υπάρχει θέμα με τα κόστη. Βλέπουμε πως τα αγωνιστικά WRC-2 και WRC-3 είναι δημοφιλή, καθώς είναι και προσιτά οικονομικά. Έχουμε τις συμμετοχές που έχουμε από αυτοκίνητα Rally1 στους αγώνες του WRC, ωστόσο τα βλέπουμε σε άλλα πρωταθλήματα; Όχι. Είναι πολλά στο τραπέζι και πρέπει να πάρουμε τελικές αποφάσεις σύντομα. Όμως πρέπει να είναι οι σωστές αποφάσεις, όχι απλώς αποφάσεις.
Έχετε επαφές δηλαδή για την εμπλοκή νέων κατασκευαστών;
Ναι, έχω. Όπως σας είπα ήδη, υπάρχει η θετική στάση του Προέδρου της Toyota σχετικά με πιθανή επιστροφή της Subaru στο σπορ. Και αισιοδοξώ σχετικά.