Πόσες φορές αναρωτηθήκατε -παρακολουθώντας μία σειρά σε Netflix, HBO και αλλού- σε ποιο μέρος γυρίστηκαν οι τηλεοπτικές σκηνές;
Πόσες φορές αναζητήσατε στα social media φωτογραφίες από locations γυρισμάτων, όπως σε Παρίσι (Emily in Paris), Λονδίνο (Luther), Κnifes out (Σπέτσες, Πόρτο Χέλι) κ.α.;
Πόσες φορές επηρεαστήκατε από τα πλάνα και κάνατε την σκέψη να επισκεφτείτε τον συγκεκριμένο τόπο;
Είτε υποσυνείδητα ή συνειδητά, σύμφωνα με έρευνα της American Express, το 70% των ταξιδιωτών της γενιάς Z και millennials λένε ότι έχουν εμπνευστεί να ταξιδέψουν σε έναν προορισμό αφότου τον είδαν στην… μικρή οθόνη του κινητού, του laptop ή της τηλεόρασης.
Επίσης είναι υψηλός ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: το 75% όλων των ερωτηθέντων λένε ταξίδεψαν σε μέρη, μετά από φωτογραφίες φίλων και γνωστών που αναρτήθηκαν στα social media.
Οι τουρίστες… συρρέουν στις τοποθεσίες των αγαπημένων τους τηλεοπτικών σειρών και ταινιών, με ραγδαία αυξανόμενους αριθμούς. Είναι αμέτρητοι οι “περίεργοι” που αναζητούν το διαμέρισμα των Friends στο West Village της Νέας Υόρκης ή οι θαυμαστές του Game of Thrones που περιφέρονται στους δρόμους του Ντουμπρόβνικ, όπως γράφει το Bloomberg.
Tourist revenge…και set-jeting
H τάση αυτή διογκώθηκε ιδιαίτερα μετά την πανδημία. Στους μήνες της παγκόσμιας καραντίνας εκατομμύρια άνθρωποι, από τον καναπέ τους, βλέποντας μία ταινία, ονειρεύονταν την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, σχεδιάζοντας ένα ταξίδι όπου θα μπορούσαν να βρίσκονται στη θέση του… πρωταγωνιστή.
Τώρα που τα σύνορα είναι και πάλι ανοιχτά, το set-jeting ανθεί ως μία από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές τάσεις του 2023.
Δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα για το πως μία ταινία επηρεάζει και αυτή -πέραν της Emily (Netflix)- είναι το White Lotus (HBO). Η σειρά γνώρισε εμπορική επιτυχία για το HBO και μια ονειρική έμπνευση για τους ταξιδιώτες.
Στα ύψη οι κρατήσεις
Η πρώτη σεζόν γυρίστηκε στο Four Seasons Resort Maui στο Wailea και η δεύτερη σεζόν παρουσίαζε το ηλιόλουστο παραθαλάσσιο θέρετρο του San Domenico Palace στην Ταορμίνα της Ιταλίας, μια άλλη ιδιοκτησία της Four Seasons. Οι θεατές που παρακολούθησαν την εκπομπή έκαναν κράτηση στις πραγματικές τοποθεσίες, εκεί όπου γυρίστηκε η εκπομπή, αναζητώντας τη δική τους dolce vita.
«Η δημοφιλής τάση του set-jetting έχει αυξήσει σημαντικά το ενδιαφέρον για το Maui και την Taormina, με τα δύο μέρη να παρουσιάζουν σημαντικό άλμα στις επισκέψεις στον ιστότοπο και τους ελέγχους διαθεσιμότητας, οδηγώντας τελικά σε περισσότερες κρατήσεις», λέει ο Marc Speichert, εκτελεστικός αντιπρόεδρος και επικεφαλής εμπορικός διευθυντής της Four Seasons.
Η επισκεψιμότητα στον ιστότοπο Four Seasons Maui αυξήθηκε επίσης κατά 425% κατά την πρώτη σεζόν.
«Για την επερχόμενη σεζόν στην Ταορμίνα, η διαθεσιμότητα στο ξενοδοχείο έχει εξαντληθεί για μεγάλα διαστήματα ήδη, καθώς η σειρά έχει ρίξει τα φώτα της δημοσιότητας στην Ταορμίνα ως έναν απίστευτο προορισμό», λέει ο Speichert. Οι τιμές στο κατάλυμα ξεκινούν από περίπου 1.000 € τη βραδιά.
Η Rebecca Masri, ιδρύτρια της πολυτελούς ταξιδιωτικής εταιρείας Little Emperors, λέει ότι οι πελάτες -ιδιαίτερα οι Αμερικανοί- συνεχίζουν να ρωτούν για το Four Seasons στη Σικελία.
«Δεν είναι μόνο το Four Seasons που έχει ωφεληθεί», επισημαίνει, λέγοντας ότι η παράσταση ήταν ένα όφελος για άλλα πολυτελή ξενοδοχεία στην περιοχή.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το φαινόμενο… ωριμάζει στον πολυσύχναστο σιδηροδρομικό σταθμό Kings Cross, όπου οι θαυμαστές του Χάρι Πότερ επισκέπτονταν την Πλατφόρμα 9¾, όπου το φανταστικό αγόρι-μάγος επιβιβάστηκε στο τρένο του για το Χόγκουαρτς. Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, ορδές επισκεπτών σταμάτησαν για να δουν το Κάστρο Highclere του Hampshire, όπου γυρίστηκε το Downton Abbey. Τώρα, ο Μπρίτζερτον του Netflix φέρνει επισκέπτες για να περάσουν μέρες στο Μπαθ.
«Βλέπουμε ένα νεότερο κοινό να έρχεται στο Bath λόγω της παράστασης», λέει η Patricia Yates, CEO της VisitBritain.