Σε επενδύσεις 54,9 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου προχώρησε το 2020 η ΑΒ Βασιλόπουλος, δίνοντας προτεραιότητα στην επέκταση και αναβάθμιση του δικτύου της. Τα 10 εκατ. από τα συνολικά 54,9 επενδύθηκαν στο πρωτοποριακό κατάστημα AB Home Shop Center, που εξυπηρετεί ηλεκτρονικές παραγγελίες.
Σε αυτό το πλαίσιο η εταιρεία σημείωσε κύκλο εργασιών 2,021 δισ. ευρώ και κέρδη 28 εκατ. ευρώ το 2020, με αύξηση 3,76% και 40,2% αντίστοιχα.
Ο όμιλος, που απασχολεί 15.386 εργαζόμενους (στο τέλος του 2020 από 14.550 στην προηγούμενη χρήση) πέρυσι άνοιξε 8 νέα supermarket και άλλα 36 καταστήματα με το σύστημα της δικαιόχρησης. Στο τέλος της χρήσης, το δίκτυο πωλήσεων του ομίλου αριθμούσε 543 καταστήματα από τα οποία 310 είναι εταιρικά, 219 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (franchising) και 14 καταστήματα είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης.
Σημειώνεται ότι το 2020 ο όμιλος δημιούργησε το πρώτο AB Home Shop Center, με 260 νέες θέσεις εργασίας, το οποίο αποτελεί μια επένδυση άνω των 10 εκατ. ευρώ εξυπηρετώντας αποκλειστικά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες για την Αττική. Το AB Home Shop Center διαθέτει ποικιλία 11.000 προϊόντων και συγκεντρώνει κάθε μέρα 2.000 παραγγελίες.
Για το τρέχον έτος, ο όμιλος σχεδιάζει την επιτάχυνση της ανάπτυξής του με την προσθήκη νέων καταστημάτων στο δίκτυό του, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων του δικτύου δικαιόχρησης (franchising) και των καταστημάτων χονδρικής και λιανικής.
Οι προκλήσεις για το 2021
Στο 2020 παρά την οικονομική κρίση ο όμιλος κατάφερε να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στην ελληνική αγορά, αν και η ανάπτυξη των πωλήσεών του, αύξηση 3,76%, υπολείπεται της ανάπτυξης της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου (9,7%, στοιχεία Nielsen). Για το 2021 βασικός στόχος της εταιρείας, που είναι μέλος του ολλανδοβελγικού ομίλου Ahold Delhaize, είναι να ενδυναμώσει περαιτέρω την ανάπτυξη των καταστημάτων του και θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά του με επενδύσεις τόσο στις τιμές όσο και στην ποικιλία των εμπορευμάτων που διαθέτει.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, εκείνο που συνεχίζει να απασχολεί τις αγορές είναι η άνοδος των τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο, με πληθωριστικές πιέσεις ήδη ορατές, και ταυτόχρονα ο συνεπακόλουθος κίνδυνος μείωσης των παραγγελιών και της ζήτησης. Επομένως στην μετα-πανδημική εποχή, το ζητούμενο είναι να βρεθεί το σημείο ισορροπίας ώστε να αποφευχθούν έντονες διακυμάνσεις και πληθωριστικές πιέσεις, με σκοπό την προστασία της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.
Επιπρόσθετοι μακροοικονομικοί κίνδυνοι, τους οποίους ενδεχομένως ο όμιλος θα κληθεί να αντιμετωπίσει, είναι η σταθεροποίηση στα χαμηλά του διαθέσιμου κατά κεφαλήν εισοδήματος, καθώς και η αβεβαιότητα από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Από τις σημαντικότερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει το 2021 είναι και η ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων του, που αφορούν την αξία στον πελάτη (customer value), το δίκτυο, την ψηφιοποίηση και τις νέες αγοραστικές συνήθειες, το κομμάτι της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας και ο τομέας του ανθρώπινου δυναμικού.
Οι επιδόσεις
Σύμφωνα με τον ισολογισμό της ΑΒ Βασιλόπουλος που δημοσιεύθηκε, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 2,021,0 δισ. ευρώ το 2020 σε επίπεδο ομίλου με αύξηση 3,76% συγκριτικά με την προηγούμενη χρήση ενώ σε επίπεδο εταιρείας σημειώθηκε αύξηση 3,60%. Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 9,51% και 8,97% αντίστοιχα ενώ άνοδο 10,25% και 9,89% εμφάνισαν οι λειτουργικές δαπάνες. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι το μικτό περιθώριο κέρδους ενισχύθηκε σε 27,57% για τον όμιλο από 26,12% στην προηγούμενη χρήση και για την εταιρεία σε 27,47% από 26,12%.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 174,4 εκατ. ευρώ το 2020 σε επίπεδο ομίλου παρουσιάζοντας αύξηση 2,33% ενώ σε επίπεδο εταιρείας η άνοδος είναι 1,43%. Τα κέρδη χρήσεως ανήλθαν σε 28 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και σε 27 εκατ. ευρώ για την εταιρεία παρουσιάζοντας αύξηση 40,20% και 35,45% αντίστοιχα.