Κατατέθηκε σήμερα Δευτέρα στη Βουλή, το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2022, με το οποίο προβλέπεται σωρευτική ανάπτυξη 10,8% στη διετία 21-22 ενώ αναθεωρείται ανοδικά ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2021, από 3,6% σε 6,1%.
Κλειδί γι’ αυτό αναμένεται να αποτελέσει ο ρυθμός αύξησης των πραγματικών επενδύσεων που εκτιμάται σε 11,1% έναντι του 2020, εν μέσω ανάκαμψης των επενδύσεων σε εξοπλισμό σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά προ πανδημίας (+17,7% σε ετήσια βάση), αλλά και αύξησης των επενδύσεων σε κατασκευές για δεύτερο συνεχές έτος (+7,2% σε ετήσια βάση).
Για το 2021, το ονομαστικό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης εκτιμάται να είναι στο 10% του ΑΕΠ κατά ESA από 9,7% το 2020, μειούμενο στη συνέχεια το 2022 στο 3,6%. Το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί σε 7,4% του ΑΕΠ το 2021 και σε 1,1% του ΑΕΠ το 2022, με την επαναφορά ακολούθως σε πρωτογενή πλεονάσματα από το 2023.
Η πραγματική δημόσια κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 4,1% στο σύνολο του 2021, υποχωρώντας από το μέσο ρυθμό 7,1% στο πρώτο εξάμηνο του έτους, λόγω της σταδιακά μικρότερης επίπτωσης των κυβερνητικών μέτρων στήριξης, αλλά και της υψηλότερης βάσης του δεύτερου εξαμήνου του 2020.
Ο εξωτερικός τομέας αναμένεται επίσης να συμβάλει θετικά στην οικονομική ανάκαμψη του 2021 κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, με τη θετική επίδραση να προέρχεται από τις καθαρές εξαγωγές υπηρεσιών (2,7 μονάδες), ενώ αυξήθηκε το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο κατά 1,05 δισ. ευρώ εξαιτίας της συναρτώμενης με την ανάκαμψη αύξησης των εισαγωγών αγαθών.
Το αγκάθι στην πορεία της οικονομίας είναι φυσικά οι τιμές των καυσίμων, όπως άλλωστε ισχύει για όλες τις οικονομίες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές. Οι τιμές έχουν εκτοξευθεί.
Πέρυσι η μέση τιμή του πετρελαίου διαμορφώθηκε στα 43,4 δολάρια το βαρέλι, φέτος η μέση τιμή εκτιμάται ότι θα φθάσει στα 68,7 δολάρια και το 2022 στα 68,3 δολάρια το βαρέλι.
Αλλά αυτό που προβληματίζει τώρα περισσότερο τα υπουργεία Οικονομικών σε Ευρωζώνη και Ελλάδα είναι το άλμα των τιμών του φυσικού αερίου και ο «πόλεμος» ανατολής-δύσης για την προμήθεια επαρκών ποσοτήτων με την επιθετική πολιτική εισαγωγών της Κίνας.
Ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και ο αναπληρωτής υπουργός κ. Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσαν σχετικά:
«Καταθέτουμε προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2022.
Εάν και ο Προϋπολογισμός του 2022 καταρτίζεται για δεύτερο συνεχόμενο έτος υπό το καθεστώς αβεβαιότητας που προκαλεί η παγκόσμια υγειονομική κρίση και οι τρέχουσες διεθνείς εξελίξεις στις τιμές, έχουν ήδη καταγραφεί τα πρώτα θετικά μακροοικονομικά αποτελέσματα, μετά τη σταδιακή υποχώρηση των άμεσων οικονομικών επιπτώσεων της πανδημικής κρίσης. Για αυτόν τον σκοπό, ο ρυθμός ανάπτυξης για το έτος 2021 αναθεωρείται σημαντικά προς τα άνω, από 3,6% που προβλεπόταν στο ΜΠΔΣ 2022-2025, σε 6,1%. Αυτό σηματοδοτεί ότι, σε σχέση με την ύφεση ύψους 8,2% που παρατηρήθηκε το 2020, η οικονομία έχει ήδη καλύψει άνω των 2/3 του απολεσθέντος εγχώριου προϊόντος, εντός μάλιστα ενός έτους, που κατά το πρώτο εξάμηνο υπήρχαν ακόμη σε ισχύ σημαντικά περιοριστικά μέτρα στην άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας.
Επιπλέον, η σωρευτική ανάπτυξη των ετών 2021-2022 αυξάνεται στο 10,8%, 0,8% υψηλότερα σε σχέση με τις προβλέψεις στο ΜΠΔΣ 2022-2025, σηματοδοτώντας ότι κατά το έτος 2022 όχι μόνο αναμένεται να αποκατασταθεί το επίπεδο του εγχώριου προϊόντος του 2019, αλλά αυτό να αυξηθεί περαιτέρω, κατά 1,7%. Χαρακτηριστικό και δομικό στοιχείο της οικονομικής ανάπτυξης που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι η σημαντική μείωση του ποσοστού ανεργίας, από 16,8% τον Ιούλιο του 2020, σε 14,2% τον Ιούλιο του 2021.
Το ανωτέρω αποτέλεσμα δεν οφείλεται, προφανώς, μόνο στην άρση των περιοριστικών μέτρων, αλλά σε μεγάλο βαθμό στην πρωτόγνωρη σε ύψος οικονομική ενίσχυση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, που ξεπερνά τα 42 δισ. ευρώ σε ταμειακή βάση, και τα 30 δισ. ευρώ σε δημοσιονομική βάση, την περίοδο 2020-2022. Παράλληλα, τα ταμειακά διαθέσιμα παραμένουν σε ασφαλή επίπεδα. Η πληθώρα παρεμβάσεων, που περιλαμβάνει άνω των 70 κατηγοριών μέτρων, πολλά από τα οποία ανανεώνονταν και βελτιώνονταν σε μηναία βάση, κατάφερε να στηρίξει την οικονομική δραστηριότητα της χώρας, έτσι ώστε να είναι έτοιμη να κάνει το άλμα ανάπτυξης στη μετά-κορωνοϊό εποχή. Επίσης, η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας ενισχύεται και η χώρα αναβαθμίζεται. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της υλοποίησης ενός συνεκτικού και ολοκληρωμένου σχεδίου μεταρρυθμίσεων, σε όλα τα πεδία της δημόσιας σφαίρας, παρά τους περιορισμούς της πανδημίας.
Η νέα εποχή ισχυρής και βιώσιμης ανάπτυξης σηματοδοτεί τη στροφή προς ένα οικονομικό μοντέλο περισσότερο εξωστρεφές, ανταγωνιστικό και πράσινο, προς ένα κράτος πιο αποτελεσματικό, με λιγότερη γραφειοκρατία, ψηφιακά αναβαθμισμένο, με δραστικά μειωμένη παραοικονομία, με φορολογικό σύστημα φιλικό προς την ανάπτυξη και ένα ανθεκτικότερο κοινωνικό δίκτυο προστασίας. Η Ελλάδα, έχοντας διαθέσιμα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, με αιχμή το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ 2021-2027, είναι έτοιμη για μια μετάβαση σε νέα εποχή, που συνδυάζει την οικονομική αποτελεσματικότητα με την κοινωνική συνοχή και δικαιοσύνη».