της Έλενας Ερμείδου

Κρίση που δεν είχε προηγούμενο προκάλεσε στον τουρισμό ο Covid-19, ξεκινώντας από το πρώτο τρίμηνο του 2020. Η κρίση αυτή έστειλε στο χάος του αερομεταφορείς. Η ζήτηση για επιβατικές μεταφορές συρρικνώθηκε κατά -53% στον μήνα και κατά -22% στο τρίμηνο.

Μέχρι το τέλος του 2020, η ζήτηση παγκοσμίως για επιβατικές μεταφορές αναμένεται να μειωθεί κατά -38% ετησίως. Μικρότερη ήταν η πτώση στο παγκόσμιο εναέριο φορτίο (-15% στον μήνα και -7% το πρώτο τρίμηνο του 2020), πιθανότατα η ανάγκη διανομής μασκών και ιατρικών προμηθειών να συνεισέφερε στο αποτέλεσμα.

Το 2020 αναμένεται να είναι έτος-«τρόμου» για τον κλάδο των αερομεταφορών. Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται μετά από έρευνα που πραγματοποίησε η Euler Hermes σε 80 μεγάλες αεροπορικές, οι οποίες είδαν τα έσοδά τους να γκρεμίζονται κατά 300 δισ. δολ. και μια πτώση στα λειτουργικά έσοδα πάνω από 100 δισεκατομμύρια. Ακόμη χειρότερα, οι λειτουργικές ζημιές μπορεί να φτάσουν και στα 60 δισεκατομμύρια.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο κλάδος των αερομεταφορών αναμένεται να ανακτήσει έσοδα 205 δισ. και 75 δισ. το 2021 και το 2022, αντίστοιχα, μετά την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς τουρισμού. Η ανάκαμψη αυτή δεν θα είναι στα ίδια επίπεδα για όλα τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Ωστόσο, δεν θα είναι ίδια για όλα τα αεροδρόμια μέχρι το 2024, τα οποία βλέπουν οριακές αυξήσεις από τον περασμένο Ιούνιο.

Αν και οι πτήσεις έχουν επανέλθει, στην πλειοψηφία τους, ο όγκος των επιβατών είναι χαμηλός. Αυτό επηρεάζει σημαντικά τα αεροδρόμια, καθώς το 76% των εσόδων τους προέρχεται από τις χρεώσεις των επιβατών που περιλαμβάνονται στους ναύλους, από τη χρήση των εγκαταστάσεών τους, καθώς και από τους επιβάτες που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς σκοπούς. 

Τα σενάρια που βλέπει η Euler Hermes

Στο σενάριο U, η παγκόσμια ζήτηση για αερομεταφορές θα υποχωρήσει -37% το τέταρτο τρίμηνο του 2020 πριν ανακτήσει 39% και +10% το 2021 και το 2022, αντίστοιχα.

 

Στις αρχές του 2020, πριν την πανδημία, τα παγκόσμια έσοδα από τους επιβάτες (RPK) έφτασαν τα 2,169 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πλήρης επαναφορά θα υπάρξει τον Μάιο του 2023.

Στην περίπτωση ενός δεύτερου κύματος λοιμώξεων, η παγκόσμια οικονομία θα αντιμετώπιζε ένα σενάριο σχήματος L, στο οποίο η ζήτηση στις παγκόσμιες αερομεταφορές δεν θα έφτανε στο επίπεδο πριν από τα μέσα του 2025. Θα χρειαστούν χρόνια για να καλυφθεί μετά από κατάρρευση της ζήτησης αεροπορικών μεταφορών κατά -50% μόνο το τέταρτο τρίμηνο του 2020, δεδομένου του ότι αυτή η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί μόνο κατά + 20% και + 24% το 2021 και το 2022.