Κρατά αποστάσεις από τον ESM η Αθήνα, εξετάζοντας ωστόσο όλα τα ενδεχόμενα για την τακτική που θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα.
Καταρχάς, περίμενε να αποσαφηνισθούν όλες οι πτυχές λειτουργίας του ειδικού χρηματοδοτικού εργαλείου, ισχύος έως 240 δισ., όπως αυτό συμφωνήθηκε στην τελευταία (τηλεδιάσκεψη) του Eurogroup.
Η πιστωτική γραμμή θα είναι διαθέσιμη στα κράτη μέλη που θα ζητήσουν να κάνουν χρήση, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, από την 1η Ιουνίου. Πρακτικά, και οι 19 χώρες της ευρωζώνης θα μπορούν να λάβουν μια πιστωτική γραμμή ύψους 2% του ΑΕΠ τους με μηδενικό επιτόκιο (με βάση την τρέχουσα εικόνα των αγορών) εφόσον υποβάλουν σχετικό αίτημα, καθώς θεωρείται πως όλες τους έχουν βιώσιμο χρέος.
Η θέση της ελληνικής πλευράς είναι προσεκτική: «Δεν χρειαζόμαστε να προσφύγουμε σε δανεισμό σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα», όπως εκφράστηκε από τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα.
Πράγματι, η Αθήνα ακολουθεί ένα καλά σχεδιασμένο πρόγραμμα, με στοχευμένες κινήσεις, προκειμένου να διατηρήσει όσο το δυνατόν υψηλότερα τα διαθέσιμά της υλοποιώντας διάφορα χρηματοοικονομικά «εργαλεία».
Εύλογα η κυβέρνηση, και για πολιτικούς λόγους, θα ήθελε να αποφύγει την προσφυγή σε μια «γραμμή πίστωσης», κάτι που θα αποτελούσε αφορμή για έναν νέο γύρο αντιπαράθεσης και «επίθεσης», κυρίως από την αξιωματική αντιπολίτευση.
Προσώρας, ο στόχος επιτυγχάνεται, καθώς διατηρείται ένα απόθεμα αρκετά πάνω από τα 15,7 δισ., που αποτελούν το «σκληρό μαξιλάρι» με σφραγίδα ESM.
Συνεπώς, η Αθήνα δεν έχει λόγο τώρα να προσφύγει στον Μηχανισμό, και στην περίπτωση που θα προχωρούσε σε ένα τέτοιο βήμα, θα ήταν ξεκάθαρα για λόγους επενδυτικής τακτικής. Επ’ ουδενί θα ήταν από τις πρώτες χώρες που θα αντλούσαν περί τα 4 δισ. και σε καμία περίπτωση δεν θα ήταν η μόνη που θα προσέφευγε στη λύση αυτή.
Η μόνη περίπτωση να έκανε μια τέτοια κίνηση θα ήταν εάν και εφόσον προσέφευγαν πολλές ακόμη, και μόνον εάν αυτό κρινόταν ως επενδυτικά πρόσφορο για τη σχέση με τα funds.
Ούτως ή άλλως, ο επικεφαλής του Μηχανισμού, Κλάους Ρέγκλινγκ, υπολογίζει μόνο το ένα τρίτο, δηλαδή περί τα 80 δισ., καθώς δεν θα κάνουν χρήση ει μη μόνον χώρες που έχουν άμεση ανάγκη και υψηλό κόστος δανεισμού μέσω των διεθνών αγορών.
Ωστόσο, η ελληνική πλευρά, μέσω της συμπερίληψης στους 19 που θα μπορούσαν να κάνουν χρήση των γραμμών πίστωσης, λογίζεται ως «επενδύσιμη», παρότι, τυπικά, είναι η μόνη που δεν έχει το investment grade.
Άλλωστε ήταν ο ίδιος ο Γερμανός οικονομολόγος ο οποίος, χαρακτηρίζοντας «βιώσιμο» και το ελληνικό χρέος, πέρασε το μήνυμα ότι το μεγαλύτερο μέρος του (132+63 δισ.) είναι προς τον ESM (άρα με πολύ χαμηλό επιτόκιο) και άλλα 53 δισ. προς τους Ευρωπαίους εταίρους, δηλαδή το κόστος εξυπηρέτησής του (παρότι υψηλό το χρέος) είναι αναλογικά χαμηλότερο από εκείνο αρκετών άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Οι σκέψεις για νέα έκδοση και το «κλειδί» των εντόκων
Εάν το κλίμα στις αγορές δεν επιδεινωθεί δραματικά, το επόμενο διάστημα, η Αθήνα έχει «στα σκαριά» και μια νέα έξοδο στις αγορές. Ακόμη μία έκδοση, για 2-3 δισ., είναι στο τραπέζι εάν και εφόσον –και με χρονικό ορίζοντα το διάστημα από τον Ιούνιο μέχρι τον Ιούλιο– κριθεί πως θα μπορούσε να επιτευχθεί με ικανοποιητικούς όρους.
Ούτως ή άλλως, η «ωρίμανση» του 15ετούς έχει αρχίσει να αποφέρει, πλέον, λίγα… ποντάκια στους επενδυτές, το 7ετές έχει αρχίσει και «κλείνει» (ως προς την απόδοση), τα δε funds, οι primary dealers, συμπεριλαμβάνουν το «ελληνικό χρέος» στα πιο “safe” και “favourite” μεταξύ αρκετών άλλων χωρών-μελών της ευρωζώνης.
Στο 2,050% το 10ετές (με τιμή Δευτέρας 18 Μαΐου), ο ΟΔΔΗΧ θα μπορούσε να «βγάλει» ακόμη ένα ομόλογο με τη διάρκεια, ανάλογα με το πώς θα συμφωνηθεί με τις «αγορές».
Παράλληλα, μπορεί να αυξήσει, κατά τι, τον αρχικό σχεδιασμό όσον αφορά στις εκδόσεις εντόκων. Συνολικά, για το 2020, «τρέχουν» δύο σειρές τρίμηνης διάρκειας, έξι διάρκειας 6 μηνών και τέσσερις διάρκειας 12 μηνών, το δε ύψος μπορεί να φθάσει έως τα 12,5-13 δισεκατομμύρια. Είτε διατηρήσει τις εκδόσεις στα 600 εκατ. (την καθεμία) είτε τις ανεβάσει στα 800 ή και στο 1 δισ. (ανάλογα με τη ζήτηση), έχοντας έτσι ενεργό, ανά πάσα στιγμή, ένα επιπλέον «εργαλείο» ενίσχυσης των διαθεσίμων της χώρας.
…………………….
Πηγή: ΧΡΗΜΑ WEEK, 19/05/2020