Εκλεκτοί ομιλητές και άνθρωποι που γνωρίζουν όσο λίγοι τον τομέα του τουρισμού φιλοξενήθηκαν στο ειδικό πάνελ “Το μέλλον του Τουρισμού την εποχή της πανδημίας COVID-19”, στο πλαίσιο της 6ης απονομής των Greek Hospitality Awards, που φέτος πραγματοποιήθηκαν μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα LiveOn.
Παρακολουθήστε τη συζήτηση:
Συντονιστής του πάνελ ήταν ο Χάρης Ντιγριντάκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Tourism Media & Events, Ραδιοφωνικός Παραγωγός Alpha 989 Radio, Οικονομικός Συντάκτης, Ελεύθερος Τύπος.
Ομιλητές
Γιώργος Δήμας, Επικεφαλής TUI Ελλάδος, Ισλανδίας, Λαπωνίας
Νοέλ Ιωσηφίδης, Former Chairman, ABTA & Industry Affairs Director, Association of Specialist Tour Operators
Κωνσταντίνα Σβύνου, Πρόεδρος, Ένωση Ξενοδόχων ΚΩ & Πρόεδρος, Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ)
Δημήτριος Φραγκάκης, Γενικός Γραμματέας, Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ)
Ο Γιώργος Δήμας, Επικεφαλής TUI Ελλάδος, Ισλανδίας, Λαπωνίας, εξήγησε ότι ήταν μία πολύ δύσκολη χρονιά. Για την TUI η Ελλάδα ήταν ο μεγαλύτερος προορισμός για το 2020 και υπάρχει μία ροή κρατήσεων για τον επόμενο χρόνο.
“Το 2021 θα είναι μια μεταβατική χρονιά. Προσφέρουμε ένα ευρύτερο χαρτοφυλάκιο, τα συμβόλαια έχουν ήδη κλειστεί. Η Ελλάδα θα είναι από τους κορυφαίους προορισμούς και το 2021. Όχι βέβαια όπως το 2019. Αυτό θα πάρει χρόνο. Είναι αυτή τη στιγμή δημοφιλής για τα μεμονωμένα ταξίδια. Λειτουργούμε όλοι σε ασταθές περιβάλλον αγοράς.
Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα. Τα μεγέθη του 2019 πιστεύουμε ότι δεν θα τα φτάσουμε νωρίτερα από το 2022, με την προύπόθεση ότι θα έχει βρεθεί εμβόλο ή θεραπεία” τόνισε.
Το 2021 η αγορά του κλάδου θα κινηθεί στο -30% σε σχέση με το 2019 εκτίμησε ο Νοέλ Ιωσηφίδης, Former Chairman, ABTA & Industry Affairs Director, Association of Specialist Tour Operators.
“Μέχρι το τέλος Ιουνίου είχαμε ακυρώσεις σε μεγάλο βαθμό. Ωστόσο ο Ιούλιος ξεκίνησε καλά, αλλά επιβαρύνθηκε σε συνέχεια με τις αποφάσεις για καραντίνα που έβγαλαν πολλές μεγάλες χώρες, για τους ταξιδιώτες. Αυτή τη στιγμή όλες οι κρατήσεις είναι της τελευταίας στιγμής. Για τον οργανισμό μας η Ελλάδα φέτος είναι 75%-80% κάτω και με χαμηλής εισοδηματικής κατηγορίας τουρισμό. Από τις προκρατήσεις του 2021 το 80% είναι από άτομα που ακύρωσαν φέτος για να ταξιδέψουν του χρόνου και μόνο το 20% αφορά νέες κρατήσεις”, τόνισε.
Και συμπλήρωσε: “Φέτος προβλέπουμε ότι θα χάσουμε 2 εκατ. λίρες. Οι περισσότεροι δεν θα μπορέσουμε να κρατήσουμε τα προγράμματα που είχαμε. Το άλλο πρόβλημα που έχουμε είναι ότι η βρετανική κυβέρνηση λέει καθαρά ότι το επόμενο εξάμηνο θα είναι αβέβαιο. Πρέπει να είμαστε ρεαλιστές”.
Η Κωνσταντίνα Σβύνου, Πρόεδρος, Ένωση Ξενοδόχων ΚΩ & Πρόεδρος, Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) έκανε λόγο για έναν άνισο αγώνα, καθώς οι ξενοδόχοι κλήθηκαν να βαδίσουν σε αχαρτογράφητα νερά, δεν είχαν κάποιο ιστορικό προηγούμενο.
Από μία χρονιά-ρεκόρ, όπως το 2019, ο τουρισμός πέρασε στην πιο προβληματική χρονιά των τελευταίων ετών.
“Από τα μέσα Μαρτίου ξεκινήσαμε καταγραφή των δεδομένων. Κάναμε 4 κύκλους ερευνών και συνεχίζουμε. Αυτή τη στιγμή είμαστε σε 70% κάτω στο τζίρο των επιχειρήσεων και -35% στο επίπεδο της απασχόλησης. Προχωρήσαμε σε ένα ηρωικό άνοιγμα των μονάδων μας, για να στηρίξουμε την εργασία και την οικονομία. Τα ελληνικά ξενοδοχεία μας έβγαλαν ασπροπρόσωπους, με την εφαρμογή των νέων πρωτοκόλων. Απαιτείται η στήριξη της πολιτείας για να συνεχίσουμε να είμαστε εδώ και του χρόνου. Για το 2021 κρατάμε μικρό καλάθι. Εκτιμάμε ότι η ανάκαμψη θα έρθει με αργό ρυθμό. Θα είμαστε ευχαριστημένοι αν φθάσουμε 70% αφίξεων και 60% εσόδων του 2019. Ευελπιστούμε σε πλήρη ανάκαμψη το 2023. Θα χρειαστεί ενίσχυση στη ρευστότητα των επιχειρήσεων”, τόνισε.
“Υπάρχει κίνδυνος λουκέτων λόγω έλλειψης ρευστότητας, υπερδανεισμού και έλλειψης κρατήσεων” σημείωσε.
“Δεν θεωρώ ότι το 2021 θα γυρίσουμε στο ίδιο σημείο με το 2019, θα περάσουμε δύσκολα και το 2021 θα ναι δύσκολη χρονιά, θα χρειαστεί να περάσει μεγάλο διάστημα για να επιστρέψουμε σε φυσιολογικά επίπεδα, αυτή η πανδημία θα αλλάξει πολλά πράγματα” τόνισε ο Δημήτριος Φραγκάκης, Γενικός Γραμματέας, Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ).
“Ξεκινήσαμε από την αρχή της πανδημίας την προσπάθεια να είναι η χώρα προβεβλημένη με συνεχή καμπάνια με διαφορετικό τρόπο και μήνυμα. Είμαστε σε μία μόνιμη κατάσταση προσαρμογής. Το μεγάλο κύμα της καμπάνιας ξεκίνησε 10 Ιουλίου και ολοκληρώθηκε τέλη Σεπτεμβρίου. Τα βασικά μηνύματα ήταν η υγειονομική ασφάλεια της χώρας. Τα πήγαμε πολύ καλά και λάβαμε πολλά διδάγματα” ανέφερε.
Στοίχημα, κατά τον ίδιο, αποτελεί το πως θα αντέξουν όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας το επόμενο πεντάμηνο. “Όλα θα κριθούν από την προσαρμογή μας στις νέες συνθήκες. Έχουμε όμως κάποιες παρακαταθήκες από το 2020, με την αξιοπιστία και τον επαγγελματισμό που επέδειξε ο ξενοδοχειακός κλάδος της χώρας μας. Η Ελλάδα σε μεγάλο βαθμό τα κατάφερε, μόνο και μόνο που κατάφερε να ανοίξει τα σύνορά της. Προφανώς έχουμε να αντιμετωπίσουμε στο μέλλον μεγάλα δομικά θέματα, αλλά το 2021, ενδεχομένως να μην προσφέρεται για αυτό”.